„Még az idén hibridautót fog vásárolni Elnök úr” – közölte a vezess.hu érdeklődésére Sólyom László titkára, Landi Balázs. A volt államfő már három hazai forgalmazóval is felvette a kapcsolatot, de jelenleg csak az egyikkel maradt tárgyalásban, „mert a másik kettő Magyarországon – de még a kontinensen sem – forgalmazza a kinézett modelleket”.
Milyen szempontok alapján választ Sólyom?
Mint megtudtuk, az extrák „nagyon kevéssé érdeklik” a volt államfőt, aki „nem szeretne luxusautót sem venni”. Az alacsony fogyasztás és a megbízhatóság mellett a tágas belső tér is fontos Sólyom László számára, ugyanis tizenegy unokája van.
Lényeges a hatótávolság is, emiatt gyakorlatilag kiesnek a képből a közvetlen károsanyag-kibocsátás nélküli elektromos autók. Habár a vezess.hu megtudta: Sólyom László hamarosan személyesen kipróbál majd egy ilyet. Ezt nem vásárolná meg a korábbi államfő, „de legalább szeretné megtapasztalni, hogy milyen is tisztán villanymotorral autózni” – mondta a titkára.
Van ugyanakkor egy speciális igénye Sólyomnak a leendő családi autójával szemben. Mégpedig az, hogy meredek havas úton biztosan fel tudjon kapaszkodni a jármű. Az egykori köztársasági elnök eleve nagy természetjáró, másrészt – hosszas procedúrát követően – a budai hegyvidéken vásárolt neki az állam egy ingatlant élethosszig tartó használatra.
Csak a Peugeot jöhet szóba
Habár szerettük volna megtudni, hogy mely típusokat nézegette eddig az egykori köztársasági elnök, és leginkább melyik van a célkeresztjében, precízen kerülte, hogy konkrét márkákat megnevezzen. A megadott paraméterek alapján azonban mégis pontosan belőhető, hogy valószínűleg mit vásárol majd ősszel Sólyom László.
Mivel rendkívül fontos számára a hegymászó képesség, vagyis az összkerékhajtás, jelentősen leszűkül a szóba jöhető hibridek köre. Eleve kiesik a hibrid-technológia úttörőjének számító Toyota összes modellje, csakúgy, mint a Hondák.
Többféle négykerekes hibrid vásárolható meg a hazai kereskedésekben. Csakhogy az Audi Q5 Hybrid Quattro gyakorlatilag luxusautó (alapára 16 millió forint), ráadásául – ez személyes, hegyvidéki tapasztalat – sokat is fogyaszt. A BMW X6 hibrid változata, valamint a Lexus RX és LS pedig végképp luxuskocsik; a mértéktartásáról is ismert Sólyom nyilvánvalóan nem ilyet vásárol majd. Áruk és sajátos társadalmi presztízsük miatt kiesnek a Lexusok mellett a hamarosan a piacon megjelenő 4×4-es Mercedes-, és BMW-, és Audi-hibridek is.
Úgy véljük, Sólyom László ideális autója egyébként – ha a költségvetésbe belefér – a Volvo V60 konnektorról is tölthető hibridje lenne. Ezzel a kocsival csak az a baj, hogy egyelőre nem tudni, mikortól lehet kapni, pláne nem, hogy mennyiért.
Pedig a józan, biztonságos kombi Volvo, ami csak elektromos üzemben is több tucatnyi kilométert tud megtenni szennyezés nélkül, nagyon menne a volt köztársasági elnökhöz.
Annyit elárult azért Sólyom, hogy „ősszel várható a hazai piacon egy olyan modell, melyet mindenképpen meg kíván várni a döntéssel”. A nem luxusautó, de viszonylag tágas, ugyanakkor kis fogyasztású és összkerékhajtású hibrid (amelyet idén meg is lehet vásárolni) kritériumoknak így csak a várhatóan késő ősszel szalonokba kerülő Peugeot 3008 HYbrid4 felel meg. A Peugeot Hungária megerősítette a vezess.hu-nak, hogy Sólyom megkereste őket.
The world’s 1st Diesel Hybrid – ezzel a felirattal az oldalán kellette magát a márciusi Genfi Autószalonon a Peugeot újdonsága. A gázolajos üzemmód mellett a 3008-as hibrid másik újdonsága az összkerékhajtás: a kocsi orrába szerelt és az első kerekeket hajtó dízel blokk 163 lóerős (300 Nm), míg a hátra helyezett, és a hátsó tengelyt hajtó villanymotorok folyamatos teljesítménye 27 LE, ám rövid időre 37 LE csúcsteljesítményre is képesek. Az 500 Nm nyomatékú szabadidő-autó a gyári adatok szerint rendkívül környezetbarát, széndioxid-kibocsátása csak 99 g/km, a fogyasztása pedig – szintén laborban mérve – csupán 3,8 liter/100 kilométer.
A villanymotor számára a csomagtartó alatt elhelyezett Ni-MH akkumulátorok biztosítanak energiát. A telepeket a jármű tölti, lassításkor generátorként működnek a villanymotorok és elektromos árammá alakítják át az autó mozgási energiáját. A fogyasztáscsökkentés érdekében start&stop rendszer is van a kocsiban.
A 3008 HYbrid4 Limited Edition példányait 41500 euróért (kb. 11,3 millió forint) kínálják Franciaországban, ott, ahol a 2,0 literes dízelmotorral szerelt modell alapára 34000 euró (kb. 9,2 millió forint). Magyar árat egyelőre nem tudott mondani az importőr. Ha picit tovább várna Sólyom, már a Peugeot kínálatában is választhatna még tágasabb, sőt némileg terepesített dízel-hibridet. Jövőre jelenik meg ugyanis a márka kínálatában az 508-as kombi hibrid változata.
Maga vezeti majd a hibridjét
Felajánlottuk a volt államfőnek, hogy vezess.hu szerkesztősége elviszi, bemutatja, sőt kipróbálásra átadja neki bármelyik Magyarországon megvásárolható hibridet, vagy elektromos autót, de nem kívánt élni a lehetőséggel.
Sólyom László az elmúlt évtizedben amúgy sem nem nagyon vezetett személyautót, hiszen az Alkotmánybíróság elnökeként, majd államfőként kiemelten védett személy volt, akinek szállítását a Köztársasági Őrezred látta el. A leendő hibridet viszont az „Elnök úr maga vezeti” majd a privát útjain, amikor azonban hivatalos programra, sofőrrel kell érkezni, igénybe veszi a jogszabály szerint járó hivatali autót és gépkocsivezetőt.
Négy éve ígérte meg
Még 2007-ben ígérte meg Sólyom, hogy az elnöksége után vásárol saját használatra egy hibridet, miután fogadta Heinz Fischert. Az akkori osztrák elnök ugyanis egy hibriddel érkezett a hivatalos látogatásra, amit irigykedve figyelt magyar kollégája.
Sólyom azonban csak az államfői megbízatásának lejárta után egy évvel, azaz idén augusztus 6-át követően foghatott bele a vásárlásba, mert egy évig járt még neki a kiemelt védelem.