Röviden – Hyundai ix35 Fuel Cell

Mi ez?

Immár sorozatban készülő hidrogénhajtású autó
Mit tud? Elektromotorjával 600 kilométert is elmegy 
Mibe kerül? Olyan 40 millióba, de a dánok a felét kifizettették az EU-val
Kinek jó? Akinek a kertjében a kerámiatörpe mellett áll egy hidrogéntöltő is

Éreztem, hogy a tutiba nyúlok, amikor a Magyar Távirati Iroda hírei között Budapest közlekedésfejlesztésével kapcsolatban a legutolsó közleményt keresem. Ez éppen a taxirendelet módosításáról szól, miszerint még egy darabig 15 éves kocsikkal is fuvarozhatnak a sofőrök, hát, nagyszerű. A hír második fele ennél is szebb: a képviselők döntöttek a fővárosi cégek vezetőinek prémiumáról, így Vitézy Dávid 6,144 milliójáról. Ő történetesen a közlekedésfejlesztésért felelős.

Oké, demagóg vagyok az összehasonlítással, de azért mégiscsak elmond egy-egy főváros közeljövőjéről valamit, hogy a közlekedésfejlesztésével kapcsolatban milyen infók kapnak szárnyra. Koppenhágában például most az a hír, hogy az önkormányzat vásárolt 15 darab hidrogénhajtású Hyundai ix35-öt, amelyek klasszikusnak egyáltalán nem nevezhető kipufogójából csupán vízpára távozik.

Az ottani képviselők deklarált célja teljesen károsanyag-mentessé tenni Koppenhágát 2025-re.

A károgók szerint az elektromos autók elterjedéséből úgysem lesz semmi. Hát akkor a hidrogénesekéből? Pedig a hatótáv 600 km. A töltési idő 3 perc.
Nem éppen új gondolat, és a lehetőségek is erősen kérdésesek

Nem éppen új gondolat, és a lehetőségek is erősen kérdésesek

A magyartudásom ennyi: három konyak

Nagy pénz, nagy foci, mondhatnánk kifordítva az eredetit, de a hivatalosan ix35 Fuel Cell névre hallgató járművet annak ellenére érdekes volt kipróbálni magyar újságíróként, hogy nálunk hosszú évekig maradnak még a 15 éves taxik, és a többször 15 éves fejlesztésű 4-es metró körüli nyűglődés.

A Hyundai 1998-ban kezdte fejleszteni a saját üzemanyagcellás technikáját, a negyedik generációs modellel jutottak el most oda, hogy tényleg sorozatgyártás lett belőle, tényleg utcára került a kocsi. A gigantikus nosovicei gyárban tartott nemzetközi sajtótájékoztatón persze felhőtlenül napsütéses jövőt vázoltak saját technikájuknak a gyáriak, de tény, hogy a dánok már használják ezeket a kocsikat, és a bejelentés szerint ezer darab készül belőle 2015-ig a koreai Ulsanban. A hangsúly azon van, hogy ebből, ugyanis két év múlva már jön az ötödik generáció, amiből a dánok szintén kérnek.

Kissé felnyomja a csomagtartó padlóját a hidrogéntartály, amely 5,64 kilót képes tárolni

Kissé felnyomja a csomagtartó padlóját a hidrogéntartály, amely 5,64 kilót képes tárolni

Szerettük volna megtudni a prezentáció után, hogy mennyiért adták darabját a kocsiknak, de az amúgy vicces cseh gyárigazgató („a magyartudásom ennyi: három konyak” – kezdte magyarul a prezit, majd folytatta angolul), vagy a fő píáros nem volt hajlandó elárulni. Ami már csak azért is érdekes, mert kis keresgélés után a márkához kapcsolódó oldalakon elolvasható, hogy 950 ezer dán korona volt darabja a hidrogénes kocsiknak áfa nélkül (azaz durván 37 millió forint), de a számla közel felét az EU állta.

Eddig kudarc a hidrogén

Minden szimpátiánk ellenére nem tekinthetünk el amellett – és ez is tény -, hogy eddig méretes bukta a hidrogénhajtású autók értékesítése annak a maroknyi gyártónak, amely egyáltalán eljutott odáig. Pedig a koreaiakkal ellentétben a Honda könnyebben emészthető finanszírozást talált ki az FCX Clarity modelljének, amely még 2008-ban mutatkozott be az USA-ban. Ezt havi 600 dollárét lehet bérbe venni 3 év időtartamra, de eddig még 50 darabra sem tudtak érdeklődőt találni. A japánok szerint a kudarc oka az infrastruktúra hiánya.

Pontosan tudja ezt a Hyundai is, amely minden elegáns látszatot nélkülözve direkt a döntéshozókat akarja befolyásolni: a Fuel Cell prototípusait brüsszeli EU-vezetők feneke alá dugta, persze, csak használatra. Ezen felül 100 válogatott cégvezetőnek biztosított lehetőséget a jármű tesztelésére, lássák ők is, hogy ez tényleg működik, csak tessék hozzá töltőt gyártani.

Az autóba tankolt hidrogén, mit üzemanyag használata nagyon leegyszerűsítve úgy néz ki, hogy oxigénnel való egyesítésével elektromos áramot termel az autó. Vagyis a konnektoros kocsival ellentétben önmaga megoldja az áramtermelést, amit aztán üzemanyagcellákban tárol. Ezek előnye a hagyományos akkumulátorokkal szemben az, hogy azonos térfogat és kisebb súly mellett sokkal több energiát képesek tárolni.

600 km-es hatótáv és púpos csomagtartó

Nyilván kitalálták, Koppenhágában már van hidrogéntöltő, de a hálózat totális – európai és világméretű – hiányára egyelőre a Hyundainak sincs csodaszere. Szóval itt van ez a kérdéses jövőjű, ámde vitathatatlanul ultramodern hajtáslánc az ix35-ben elrejtve, amit, ha csupán a gyár körüli 5 kilométeres aszfalton is, de azért vezethettünk.

Az egész világon hiányoznak a töltők

Az egész világon hiányoznak a töltők

Kívülről leginkább a spéci hűtőrács és a hidrogéntöltő sapkája árulkodik a másságról, valamint a felirat. Érdekesebb ezeknél a csomagtartó púpos padlózata, amely olyan 8 centivel emelkedik a küszöb fölé a tartály miatt, amiben 5,64 kilónyi hidrogén fér el. A már említett dániai töltőnél 100 gramm hidrogén 8,56 koronába kerül, kis szorzás után kijön, hogy egy tele tank így 20 ezer forint alatt megúszható. Persze nagyjából 40 milliós autóárnál fölösleges filléreskedni.

A 136 lóerős elektromotorral hajtott hidrogénes autó vezetése pont olyan, mint az elektromos autóké, vagyis semmilyen. Hang nélkül üzemel, négy emberrel még csak nem is gyorsul dinamikusan, a konnektoros Priusszal biztosan kiélezett küzdelmet folytatna a „melyikünk lassabb” futamban, de igazságtalan lennék, ha ezeket hibának mondanám. Ellenkezőleg, a gyárat háromszor megkerülő cseppnyi úton teljesen normálisan működő átlagos elektromos autónak tűnt. Mint egy szériaautó, és ez nagy dolog.

Annyi a különbség – márpedig ez óriási differencia -, hogy az ix35 Fuel Cell hatótávja 600 kilométer. Nem 150. És 3 perc a teljes feltöltés időtartama. Nem 8 óra, mint egy átlagos villanyautóé.

Kötelező kör

Amellett, hogy a legőszintébb jókívánságunkat küldjük és sok sikert kívánunk a hidrogénes hajtásnak, nem feledkezünk meg a nemzetközi sajtó Nosovicébe invitálásának valódi okáról: apró faceliftet kapott az ix35. Nálunk a Duster, de még a Qashqai értékesítése sem közelíthető meg más számára ebben a kategóriában, de az európai újautó-piac zsugorodása ellenére a szabadidő-autók értékesítése durván emelkedik.

Állítólag egy fanatikus Lambo-rajongó tulajdonolja a Miura nevű dizájn-szállodát

Állítólag egy fanatikus Lambo-rajongó tulajdonolja a Miura nevű dizájn-szállodát

A 2010 tavaszán bemutatott ix35-ből eddig 230 ezer darabot vettek az európaiak, ez a Hyundai második legsikeresebb modellje a kontinensen az i30 után, így három év után törvényszerű a frissítés. Talán csak az a meglepő, hogy ez most ennyire szerény lett. Tényleg csak a kötelező kör, semmi több:  LED-es menetfényekből, némileg átrajzolt lökhárítóból, új színekből, anyagokból és felnikből áll a csinosítás része a dolognak.

Flex Steernek hívják az új, programozható kormányszervót, ami mellett egy közvetlen befecskendezésű kétezres benzinmotor váltja a régit, amely 166 lóerejével és 205 Nm-es maximális nyomatékával picit erősebb elődjénél. Nagy kár, hogy éppen ezt nem tudtuk kipróbálni a menetpróbán.

Kofola

Habár kollégám villával ette a csehek kólapótlékának habját, annyira szereti, mégis véleményes a barnásfekete üdítő minősége. Azt mondják, nem úgy, mint az 1,2 milliárd euróból felépített, és Európa egyik legmodernebb autógyárának nevezett nosovicei Hyundai-komplexumban készült kocsiké. A 2008-as indulás óta immár egymillió legyártott autónál tartanak, 44 országba sugároznak szét az Ostrava közelében működő üzemből az autók. 45 százalékban ix35-ösök.

Sok más autógyárral ellentétben itt a robotokat is az anyacég gyártja. Meg talán az óceánjárókat is, amelyek behajózzák a kocsikat Amerikába

Sok más autógyárral ellentétben itt a robotokat is az anyacég gyártja. Meg talán az óceánjárókat is, amelyek behajózzák a kocsikat Amerikába

Tetszik az üzemanyagcellás Hyundai ix35? Itt értékelheted 1-től 10-ig.
átlag
9.40
szavazat
5
Tetszik az üzemanyagcellás Hyundai ix35? Itt értékelheted 1-től 10-ig.