Teszt: Opel Corsa Eco - Irány a természet! Opel Corsa Eco
Ahogy a politikában, úgy az autóiparban is egyre nagyobb figyelmet követel magának a környezetvédelem. Egyre több ember gondolja úgy, hogy igenis komolyan kell foglakozni a környezetkárosítás visszaszorításával. Az Opel Corsa Eco motorja nem csak kevesebb üzemanyagot éget el, hanem jóval kevesebb káros anyagot is ereget a levegőbe.

Avatatlan szemlélő szinte észre sem veszi, hogy ez a zöld Corsa más, mint a szomszéd egy-négyese. Egyetlen apró zöld Eco felirat utal kilétére. Ám ezenfelül is vannak külső jegyek, amelyekben különbözik társaitól ez a Corsa. Az Eco átalakítása javarészt aerodinamikai jellegű a légellenállást csökkentendő, de például a váltó is átesett kisebb módosításokon.

Külsőleg akár az egyliteres modell tuningolt változatának is tekinthetnénk az Eco-t. Karosszériaültetés és a GSi-ről származó spoilerek teszik egyedivé az Eco Corsát. Az autó karosszériája tíz milliméterrel került közelebb az aszfalthoz. Nem látható azonban a kocsi aljára szerelt borítólemez, amely javítja a Corsa légellenállását.

Megkapta a Corsa GSi nagyobb küszöbeit és tetőspoilerét is az Eco. Kisebb felületű lett a tesztelt változatban az a rész, amelyen keresztül levegő jut a motortérbe. Az eredeti 0,32-es alaktényező 0,3 alá csökkent, ami kiváló érték a kisautók között.

A kisebb fogyasztás érdekében olyan apróságoknak tűnő alkatrészeken is változtattak a mérnökök, mint a dísztárcsák. Ez egyáltalán nem jelentéktelen, amit jól jelez a Ferrari 512 M felnijeinek kialakítása. Akkor propeller formájúra tervezték a felniket, hogy beszívják a levegőt a fékekhez, a jobb hűtés érdekében.

A Corsa Eco esetében éppen az ellenkező a cél: a karosszéria körül egyenletes légáramlást biztosítani. Szintén a fogyasztást csökkentik a 175/65 R14-es, csökkentett súrlódású gumiabroncsok. Ezek is eltérnek a széria ezres Corsa 13 colos kerekeitől.

Eredetileg az egyliteres, 12 szelepes erőforrást is úgy tervezték, hogy a hagyományos kialakítású Corsákban minél kisebb legyen a fogyasztása. Ezért is lett csak háromhengeres a motor, a kevesebb mozgó alkatrésszel kisebb a súrlódás, így kisebb a motor belső vesztesége. A súlycsökkentés érdekében üregesek az Ecotec erőforrás vezérműtengelyei, amivel 590 grammot sikerült megspórolni.

Az egész motor tömege mindössze 82,5 kilogramm. Magán az erőforráson nem módosítottak, de az optimálisabb alaktényezőnek köszönhetően csak 118 g/km a széndioxid-kibocsátás, ami jobb, mint a hagyományos Corsáé.

Átalakították viszont a blokkhoz kapcsolt ötsebességes Easytronic sebességváltót. Az egyes fokozat kivételével az összes fokozatot hosszabbra vették, ami ugyan jót tett a fogyasztásnak, de rontja az egyliteres Corsa amúgy sem túl sportos dinamizmusát. Ezért, ha valaki rugalmasabban szeretne közlekedni, jobb ha a váltó kézi kapcsolhatóságát veszi igénybe és sűrűn váltogat.

Azt várná az ember, hogy a hosszú fokozatok miatt városban a negyediket nem is használja majd az automata, de ez nem így van. Úgy programozták a kapcsolásokat, hogy a motor mindig a legalacsonyabb fogyasztású fordulatszám környékén dolgozzon. Mindez azt eredményezi, hogy a nagyon hamar kapcsol feljebb az automatika, és így egyenletesen haladva akár ötödikben is autózhatunk városban.

Fontos részlete az Eco-nak a gázpedál, amelyet igen markáns határponttal láttak el. Ha csak a határpontig nyomjuk a pedált, az autó teljesen visszafogottan, keveset fogyasztva üzemel, ám ha áterőltetjük ezen a holtponton, az automatika agresszívan visszavált és szinte szétpörgeti az erőforrást.

Ebben az esetben csak a piros tartomány elérésekor hajlandó feljebb kapcsolni az automata. Emiatt, ha 130-nál gyorsítani szeretnénk, előfordulhat, hogy negyedikbe visszavált az automatika és a végsebességig ebben a fokozatban gyorsít, ami 157 km/h.

Az Easytronic váltó felkapcsoláskor kicsit mindig rántott, de a visszaváltásakor egy kis gázfröccsel csökkenti a rángatást. Ha azonban egy kis gázelvétellel irányítjuk a váltásokat, nagyon simán kapcsol az automatika.

Egyenletesen használva szinte hangtalan a csöppnyi motor, ám a padlógázas, illetve kézi üzemű visszaváltásokkor megjön a hangja. Ha valaki városban is minimális fogyasztást szeretne elérni a Corsával, annak fel kell készülni a többi autós rosszallására, ekkor ugyanis nem lehet felvenni a forgalom ritmusát.

Amennyiben kis kompromisszumot kötünk és kézi üzemben használva kissé tovább pörgetjük a motort, mint az automata tenné, akkor jól használhatóvá válik az autó, sőt élvezetessé is tehető az autózás.

Ha Eco-ként használjuk az autót, 6,5 literes városi fogyasztás érhető el. Dinamikusabban autózva akár egy-másfél literrel többet is fogyaszthat a Corsa. Országúton a vezető vérmérsékletétől függően akár 4,5 liter alatti fogyasztást is elérhetünk.

Az autó futóműve az ültetés ellenére továbbra is lágy, kényelmes utazást tesz lehetővé. A Corsa minden helyzetben jóindulatúan viselkedik, határhelyzetben is csak kissé válik alulkormányozottá. A szélesebb abroncsoknak köszönhetően stabilabb az autó, az egyenesfutásra sem lehet panasz.

Elektromos kormányszervo segíti a vezetőt, amely csak használatkor vesz fel áramot, tehát ha tekerjük a kormányt, egyenesen haladva nem. Az autó fordulóköre 10,4 méter.

A többi Corsához hasonlóan, az Eco is egy igen jól használható autó. Belső kialakítása semmiben sem különbözik egy hasonlóan felszerelt Corsáétól. Kétféle kivitelben lehet megvásárolni a Corsa Eco 5-öt. Az alapmodell a Club, a jobban felszerelt a Comfort.

Az autó utastere tágas, elöl még a magasabbak is kényelmesen utazhatnak. Nagyon jó üléspozíciót állíthattunk be, mivel a Comfort szinten már állítható az ülések és a kormány magassága. Az ülések párnázása megfelelően kemény, ám a támlák kissé vékonyak.

Oldaltartásuk a motor dinamikájához viszonyítva elegendő, a szövet tapintása jó. Normál méretű vezető mögött egy hasonló adottságú utas hosszabb távon is utazhat. Hátul két felnőtt illetve három gyerek helyezkedhet el kényelmesen.

Bár az autó utastere barátságos kialakítású, kissé komorrá teszi, hogy szinte minden szürke. Az apróbb tárgyaknak több rekeszt is kialakítottak a tervezők, így a váltó előtt, a magnó alatt, de pakolhatunk az ajtózsebekbe is, amelyet a hátsó ajtókra is szereltek.

Hiányoltuk az autóból a belső levegőkeringetést, ami a budapesti csúcsforgalomban szinte életmentő. A Comfort felszereltségben olyan extrákat találunk, mint a távirányítós központi zár, az első elektromos ablakok, rádiós magnó. Biztonság tekintetében jó volt a Corsa Eco felszereltsége: két első légzsák, öt fejtámla öt hárompontos övvel, elöl aktív fejtámlákkal és övfeszítőkkel.

A Corsa Eco alapára 2 578 600 forint, de a nálunk járt magasabb felszereltségű és ötajtós modell 2 912 800 forintba kerül. Az Easytronic váltóval szerelt 1 literes Corsánál 72 000 forinttal kérnek többet a kevésbé környezetszennyező kivitelért, ami a kisebb fogyasztással, hamar megtérülhet. Ráadásul az autó tulajdonos büszkén feszíthet autójában, hogy ő azért a lehetőségekhez mérten óvja a környezetet.

Teszt: Opel Corsa Eco – Irány a természet! 33