A Mazda már dolgozik a következő RX modellen, amely a hagyományoknak megfelelően bolygódugattyús, vagy más néven Wankel-motoros lesz. A Motortrend magazinnak nyilatkozó belső informátor elárulta, hogy az RX-9 a jelenleg kapható RX-8-nál kisebb lesz és azzal ellentétben nem négy-, hanem csak kétajtós lesz. A korábbi RX-7 utódjának tekinthető inkább.
Jelenleg még viszonylag visszafogottan dolgoznak a Mazda kutatás-fejlesztési részlegének emberei a programon, a fő energiákat az új SkyActiv motorokba, sebességváltókba, illetve a következő MX-5-ösbe fektetik. Ez azonban részben megtérül, mert mint az informátor kifejtette az RX-9, az új MX-5 alapjaira építkezik. A roadsterről elárulta, hogy a jelenleginél kisebb, könnyebb lesz, igyekeznek visszatérni a klasszikus koncepcióhoz. A mostani MX-5 ugyanis azért ekkora, mert az RX-8 padlólemezét használták hozzá. Mindez azonban azt is jelenti, hogy az RX-9 is kicsi lesz.
„Kisebb, könnyebb, tisztább, üzemanyag-takarékosabb és sokkal izgalmasabb vezethetőségű. Ezt akarjuk a következő bolygódugattyús autónktól” – mondta az informátor, aki szerint a jármű formájánál a Shinari tanulmány elemei köszönnek majd vissza.
A hajtásrendszerben viszonylag kevés közös lesz az említett autók között, tekintve, hogy az RX-9 hibrid-hajtást kap. Ezt a rendszert a tavaly aláírt egyezménynek megfelelően a Toyotától szerzi be a Mazda. Ellentétben a hagyományos hibrid-rendszerekkel, itt a villanymotor és az akkumulátor főként olyan szerepet tölt be, mint a Forma-1-ben a KERS, azaz szükség esetén pluszteljesítménnyel segíti a száguldást, emellett azonban természetesen a kisebb fogyasztás elérésében is szerepe lesz, így pedig növeli a sportkocsi hatótávolságát.
Nagyjából 2013 végére tehető, hogy az RX-9 valamilyen formában bemutatkozzon, így a piacon várhatóan csak az után jelenik meg. Érdemes lesz rá várni, hiszen állítólag a kis tömeghez nagyjából 300 lóerős teljesítmény társulhat, amivel a nagyobb teljesítményű autóknak is könnyedén ellenfele lehet.