Most először kaptunk olyan sajtóközleményt, amely nem a bálnák megmentésével és az őserdők pusztulásának feltartásával illusztrálja egy elektromos jármű megvásárlásának előnyeit – hanem konkrét pénzügyi kalkulációval.

Villanyautó
Merész forma

Merész forma

Merész forma


Az Indiában gyártott Reva törpeautók importőre, a Comtex Green a Fidesz majdani Zöld Bankjához hasonlóan úgy oldaná meg az autóvásárlás finanszírozását, hogy a havi törlesztőrészletek a benzinkútnál el nem költött üzemanyagköltségből jönnének ki az ügyfélnek. Teccikérteni: amit nem tankolok el, azt odaadom a Comtex Greennek (vagyis a velük szerződött banknak), pár év múlva van egy elektromos kocsim és nincs többé havi rezsim se rá, se benzinre.

Egy konkrét példa: „994.000 Ft-os kezdőrészlet befizetésével bárki megkaphatja a saját városi  villanyverdáját és utána havonta (60 hónapig – a szerk.) 46.640 Ft-os törlesztő részletet fizet. Ezt a havi részletet a villanyverda gazdaságosabb fenntartása gazdálkodja ki.” (Bővebben itt olvashat a konstrukcióról.)

Kissé alacsony belmagasság

Kissé alacsony belmagasság

Kissé alacsony a belmagasság


Persze kíváncsiak voltunk, nem borítja-e az egész egyenletet egy akkucsere, a villanyautó-tulajdonosok legrosszabb rémálma. Ezért hát felhívtuk az importőrt. És megtudtuk, hogy az ólom-sav akkus autó 500 feltöltésig tartja a 80 km-es elméleti hatótávot, további 150 feltöltés alatt veszti el az akku kapacitása még 40-50 %-át. Negyvenezer kilométerig tehát  nincs vele gond. A drágább lítium-ion akkus kocsi 2000 feltöltési ciklusra jó, 120 km-es hatótávval ez 240 ezer km gond nélkül.

Az ólom-sav akkus autócska éves fenntartási és üzemeltetési költsége az importőr szerint évente 200 ezer forint. A fenti példában leírt konstrukcióban ehhez jön még évi 600 ezer forint hiteltörlesztés. Ez a 800 ezer forintos éves költség már összevethető azzal, amit egy kétmillió forint körüli listaáron szintén milliós befizetéssel, ötéves hitelre megvett benzines kisautó fenntartása és üzemeltetése jelen (évi 10000 km körüli futással).

Érdekes. Kértünk is gyorsan egy tesztautót – állítólag legkésőbb májusban megkapjuk. Akkor aztán elmeséljük, hogy a kockás papíron kívül, a mindennapi életben is reális alternatíva-e a Reva, mint városi vagy ingázóautó.