Miután egy Bburago BMW Z3-mason és egy Porsche 911-esen kitanulgattuk a továbbfejlesztés, feljavítás (német zsargonból átvett szóval élve: umbauzás) több-kevesebb rejtélyét és technikáját, valami komolyabb munkába szerettünk volna belefogni. A szakértelmet apa adta, az ötleteket én. Nehéz volt megtalálni az alanyt, mert – e szigorú gazdasági helyzetben – a számunkra igazán ár-értékarányos modellt kerestük. Nézegettünk Bburago-kat, Maisto-kat, de valahogy egyik sem felelt meg az elvárásoknak. Valami kifogásunk mindig amellett szólt, hogy tovább kell kutatni, várni a megfelelőre, hiszen keresgélésre szánt időnk, mint a tenger, s fordított arányban állt a rendelkezésre bocsátható kerettel. Aztán jött az „isteni szikra” és le is csaptunk egy Jaguar Mark II-esre. Így mégis Maisto gyártmány lett a kiszemelt áldozat. Pár nap csöndes figyelgetés az aukciós portálon, közben mindenféle Jaguar-modelles képek keresgélése a világhálón, majd egy okos licit a végén: miénk!!!


A kor divatjának megfelelő, klasszikus forma
A kor divatjának megfelelő, klasszikus forma

A kor divatjának megfelelő, klasszikus forma

Jött a telefonos egyeztetés az eladóval, majd a találka egy mindkettőnk számára alkalmas helyen, ahol mintegy fél-háromnegyed órában megtárgyaltuk, ki-mit gyűjt, s kölcsönös szimpátiával vettük tudomásul, hogy vannak még ilyen csendes őrültek, mint mi.
Boldogan robogtunk hát hazafelé, csomagtartóban a matuzsálemmel, és már szinte szemünk előtt láttuk

Elegáns, letisztult hátsó, amely megfelelő méretű puttonyt sejtet

Elegáns, letisztult hátsó, amely megfelelő méretű puttonyt sejtet

Elegáns, letisztult hátsó, amely megfelelő méretű puttonyt sejtet


a végeredményt. Sorban jöttek a felújítással kapcsolatos ötletek.

Ugyan ez a kisautó még inkább a játékkategóriába tartozik, de kivitelezése ennek a szegmensnek a felső osztályába helyezi. Nyitható a gépháztető és a csomagtér, valamint mind a négy ajtó zsanéros nyitású. Ez utóbbi nem túl gyakori megoldás ebben a kategóriában! További egységei is megfelelő részletességgel készültek, így ragyogóan látszanak a műszerek, valósághű a kormány. A gépészet is remek, hiszen komplett motort találunk a gépkocsi orrában, valamint kipufogócsöveket, jól megalkotott és rugózó futóművet az alsó traktusban. Úgy gondoljuk, hogy tényleg ideális választás volt kreativitásunk és kézügyességünk fejlesztésére.

Úgy képzeltük, hogy a nagymesterek példáját követve, mi is az utolsó csavarig történő szétszereléssel kezdünk. Megvizsgáltuk hát a modellt, tanulmányoztuk anatómiáját, majd óvatosan láttunk hozzá az alkatrészek elválasztásához. Két-három tároló dobozt is használtunk a részegységek szelektálásához, illetve a szétszerelési folyamatban memorizálni kellett ahhoz, hogy a visszaúton minden a megfelelő sorrendben a helyére kerülhessen.
Szétszerelés után párhuzamos folyamatokat végeztünk. Miközben a kirámolt karosszéria csiszolása következett, az eredeti autóról is kerestünk képeket, hogy például a motorteret is annak megfelelően pingáljuk, egészítsük ki. Nyomtattunk pár színes fotót, azokat elemeztük, és használtuk fel az

Hasonló állapotban lévő darab eredeti méretben

Hasonló állapotban lévő darab eredeti méretben

Hasonló állapotban lévő darab eredeti méretben


átépítésnél.

Sötétzöld lesz. Igen, sötét olívzöld-metál. Nemcsak azért, mert nekünk így tetszik, hanem, mert ilyen festékünk volt itthon. Pár éve kevertettünk javítószínt az éppen akkori autónkhoz, amelyet nem használtunk el. Szerencsénkre a próbafújások azt mutatták, hogy a metálszemcsék mérete kellően parányi, így bátran használhatjuk a modellnél is.

Az első festékréteg felhordása után borzalmas látványban volt részünk. Csúnya, feketés porral beborított, autóformát sejtető valami volt a dobozban. Ebből mi lesz?
Igyekeztünk gyorsítani a kezdő réteg száradását egy asztali halogénlámpa segítségével. Száradást követően újfent megcsiszoltuk, az egy-két apró megfolyást is eltüntettük, majd jött a következő festékréteg. A második réteget már sokkal óvatosabban vittük fel, és a megfelelő kötés érdekében egész éjszaka pihentettük. Másnap a karosszéria kapott egy réteg lakkot. 24 óra száradás után ismét lelakkoztuk, és ekkor már ragyogó új színében pompázott. Annak ellenére, hogy nagyon figyeltünk, sajnos egy-két helyen narancsbőrös lett. Kezdők vagyunk még mindig, és be kell vallani, hogy az autófényező munka is egy igen komoly szakma, amely felkészültséget igényel.
Az eredeti vajszínt a hagyományos „british racing green” váltotta volna, de költségkímélési céllal a rendelkezésre álló festéket használtuk. Ez is igazán illik egy Jaguar-hoz.

Fényezőkamrának tökéletesen megfelelt egy kartondoboz

Fényezőkamrának tökéletesen megfelelt egy kartondoboz

A fényezési munkálatok technikai szüneteiben tudtunk foglalkozni az autó többi részével. A motor rendbe tétele komoly kihívást jelentett. Műköröm-építőket megszégyenítő illesztgetésekre és aprólékos festegetésekre volt szükség ahhoz, hogy a kis alkatrészek jobban fölfedezhetők és elkülöníthetők
Már az akksi is a helyén

Már az akksi is a helyén

Már az akksi is a helyén


legyenek. Néhány új vízcsövet és kábelt, valamint biztosítéktáblát is kellett gyártani, mert a modellben nem volt. A sima műanyaglap, amely a hűtőt jelentette, egy darabka szúnyogháló és egy kis fekete festék segítségével sikerült komolyabbá tenni.
A motoron végzett feljavítási munkák után áttértünk a beltérben végzendő feladatokra.
A komolyabb modellgyártóknál alapkövetelményként szereplő plüss szőnyegezést is meg kellett valósítani. Az enteriőrt először fekete plüssel, illetve vajszínű ülésekkel képzeltem el. A gumiszerű ülésekről feltehetően hamar lepattogott volna a festék, így maradt az alaposan lesikált, ez által felfrissült piros színe. A szőnyegezésnél ez esetben plüssragasztóként funkcionáló festékre végül szürke plüsspor került, mert számunkra valahogy összképben jobban mutat így. Kontrasztosabbnak gondoltuk a mély olívzöld

Plüss kerül a felületekre

Plüss kerül a felületekre

Plüss kerül a felületekre


színű karosszéria miatt.
Plüssözéssel egyébként igen jól feldobható egy ilyesmi – játékkategóriába tartozó – kis modell. Plüsspor szerencsére kapható kis hazánk néhány kreatív-hobbi boltjában, és akár többféle szín vásárlása esetén sem vészes az ára annak tükrében, hogy egy kis flakonnyi mennyiséggel egy nagyobb gyűjtemény tetszetősen följavítható. Igazából csak a türelem, a kézügyesség, a technika elsajátítása és a ráfordítható idő szab határt elképzeléseinknek.

A műszerfal nagyon műanyagos, élénkbarna színe bántotta a szemünket. Nem való ez ide, el kell takarni valahogy! Segítségül ismét az internethez fordultunk. Különféle mintázatokat kerestünk, s végül a Rolls Royce honlapján található famintákból választottunk. Lementettük a képet, majd színes lézernyomtatóval matricára nyomtattuk. A famintázatú képre rajzolt szabásminta kivágása után, némi szitkozódással kísérve ragasztgattuk fel az új felületet. Túl sok a domborulat és a kivágandó rész, amitől ez a vastagságú anyag nem tud rendesen rásimulni. Megújult hát a műszerfal is, bár ez nem sikerült olyan jól, mint elképzeltük.

Egy kis műszerpingálás remegő kézzel és nagyítóval, ülések, kormány váltókar, pedálok jöttek sorban, és kész a beltér. Gondosan visszakerült minden belevaló alkatrész, majd ráerősítettük az alvázra.
Futómű és alvázmunkálatok következhettek. A kipufogócsövek krómozását rövid úton felváltotta egy kis rozsdabarnás festés, illetve a kellő részekre hővédő-lemez került. Hővédő burkolatra szükség volt, hiszen az igazi autókon is megtalálható. Nem túl bonyolult feladat ez sem, mivel a konyhában használatos XXL papírtörlő textúrája ezüstszínű modellfestékkel bekenve, igen nagy hasonlóságot mutat a lemez felületével, kézenfekvő volt, hogy erre a célra is tökéletes lesz.

Alul is festegetünk és elkészült a hővédő lemez is

Alul is festegetünk és elkészült a hővédő lemez is

Alul is festegetünk és elkészült a hővédő lemez is


Néhány lengőkar és a kardántengely átfestése után sokkal jobban elkülöníthetők az alkatrészek, amelytől itt is kellemesebb lett az összkép.

Az ajtóborítás felső részére is került a famintából, majd visszapattintottuk az ablakkeretet, a belső burkolatot és kívülre a krómozott kilincset is. A gépháztető figurás díszléce szépen beilleszkedett korábbi helyére. A hűtőmaszk, az első- és hátsó lámpák helyét kicsit meg kellett tisztítani a fényezés során belerakódott festéktől, majd ezen alkatrészek is elfoglalták helyüket.
Majdnem kész! Alapos tisztítás és kisebb polírozás után illeszthettük be a szélvédőt a helyére. Itt is óvatosan kellett eljárni, nehogy a kerettel egybeöntött belső tükör és az ablaktörlők letörjenek, vagy a vékony ablakrögzítők elpattanjanak.
Már odáig jutottunk, hogy az autót összeépíthetjük. A szétszedésnél megfigyelt irányban, megfelelő dőléssel bújtatható rá a modell karosszériája az alvázra. Kis passzolgatás, igazgatás és a lökhárítók fölhelyezését követően autóformát öltött kis kedvencünk.

Próba-összeszerelés

Próba-összeszerelés

Próba-összeszerelés


Az előzőekben előkészített ajtókat kell még a helyükre illeszteni, és indulhat a próbakör. Büszkén forgatjuk, csodáljuk az újjászületett kis művet. Természetesen a többi modellnél megszokott fotózás sem maradhat el, hiszen ebben a feljavított formában már ez is megérdemli az ilyenfajta törődést. A makró beállítás nagyszerű dolog a fényképezőgépeken, azonban gyakran csak ott fedezünk fel további javítandó dolgokat a modellünkön. Nincs ez másképp Jaguárunk esetében sem. A képeken jól látható, hogy mennyi helyen kell még javítani, szépíteni, de ahhoz ismét darabjaira kell szedni a kisautót. Igazi türelemjáték, amely nagyszerűen fejleszti képességeinket és szépérzékünket! Érdemes hát tovább foglalkozni vele.

Már majdnem modell

Már majdnem modell

Összegzésként és talán kedvcsinálóként megállapíthatjuk, hogy a modellautókban az is a jó, hogy akár az étkezőasztalon elvégezhető egy teljes felújítás!