1967. május 30-án, – azaz 40 éve – a Mazda megkezdte a világ első kéttárcsás, bolygódugattyús járművének, a Cosmo Sportnak értékesítését. 2007 áprilisáig bezárólag a Mazda mintegy 1 970 000 bolygódugattyús gépkocsit gyártott.

Bár több gyártó is megvette a jogokat a feltalálótól, és készített prototípust, a nehézségek (magas fogyasztás, erős kopás) miatt végül sorozatgyártásban csak a Mazda használta a Felix Wankel által már 1924-ben megálmodott motort.

A siker modell: RX-7
Az első széria Wankel 1967-ből

Az első széria Wankel 1967-ből

Az első széria Wankel 1967-ből


Viszonylag sokáig ismeretlen maradt a nagyközönség előtt az erőforrás, miután azt elsősorban a belföldre szánt modellekben alkalmazta a japán gyártó. Az RX-7-es sportkocsi második, 1985-ben megjelent generációjából viszont mát sok eljutott az Egyesült Államokba és Európába is.

A rajongók körében az 1991-ben bemutatott 3. generáció hozta meg a sikert. Ennek turbós változata a japán előírások szerint 280 lóerős volt. Ám hozzáértők tudni vélik, hogy ez csak a hatóságoknak szólt, a valóságban 300 lóerő feletti teljesítményre volt képes, úgy hogy a „hengerek” lökettérfogata mindössze1300 köbcenti.

Jelenleg a különleges ajtókkal felszerelt RX-8-as sportkocsi készül bolygódugattyús motorral, amelyből hazánkban is

Az egyetlen japán Le Mans-i győztes

Az egyetlen japán Le Mans-i győztes

Az egyetlen japán Le Mans-i győztes


sok fut. A Renesis névre keresztelt hajtómű 2003-ban elnyerte az Év Motorja díjat.   Ennek továbbfejlesztett változata a jövőben benzin helyett hidrogént éget majd el.

A Mazda nemcsak utcai járművekben, de a versenysportban is bevetette a Wankel-motort. 1991-ben a Mazda 787B megnyerte Le Mans-i 24 órás versenyt, ezzel ez az egyetlen japán autó, amely diadalmaskodni tudott a futam történetében.