A BMW legutóbbi kísértése egy 530xd képében jelent meg a szerkesztőségnél, és megpróbálta megkaparintani a lelkem. A Főgonosz alaposan utánanézhetett, mivel arathat a legkönnyebben győzelmet, mert az autónak mindene megvolt a sikerhez: háromliteres hathengeres dízelmotor, négykerék-hajtás és borzalmas mennyiségű high-tech játékszer. A terv egy apró részleten csúszott el, a tesztautó színéért annyira nem rajongtam.
A test
Megjelenése óta sokan kritizálták már az ötös formáját, nekem speciel a kezdetek óta tetszik ez az agresszív megjelenés. Szimpatikus húzás volt a tervezőtől, hogy le mert rajzolni ilyen formákat, a gyár döntéshozóitól pedig az, hogy nem sikítottak azonnal egy raklapnyi radírért. Szóval a külsőbe nem fogok belekötni, még a sok-sok LED sem keserít el, hiszen nincsen közöttük kék színű. Inkább nézzük gyorsan, mit rejt a belseje.
Az orrban soros hathengeres dízel dörmög, amely legfeljebb 235 lóerőnyi teljesítményt képes kihozni magából. Ezen mind a négy kerék osztozik, így ha kell, mindannyian kegyetlenül beleharapnak az aszfaltba. Szerencsére az etetéséhez nem kell eladni a családi ezüstöt – nincs is ilyen -, többnyire kiegyensúlyozott városi autózással 9,7 liter gázolajat égetett el 100 kilométeren. És ebben már a kötelező eszméletvesztések többletfogyasztása is benne van.
A belsőben ugyanazt az összeszedettséget érezni, mint a korábbi kedvencnél, az X3-asnál. Igaz, ennél a járgánynál a színvilág jóval komorabbra sikerült, hiszen még a tetőkárpit is fekete szövettel van borítva, ami a sötét bőrrel együtt kissé halottaskocsis hangulatú. Még egy csokor krizantém a pohártartóba és tökéletes lenne a kép.
Lát, érez, gondolkodik
A nálunk járt BMW-t szinte minden létező technikai furmánnyal felszerelték. Nem elég, hogy infravörös kamerájának segítségével sötétben, ködben is lát, ha irányjelzés nélkül túl közel kerülünk az elválasztóvonalhoz akkor megrezegteti a kormányt, de még a sebességtartó elektronika is képes meglepetésekre. Utóbbi ugyanis annyira okos, hogyha a beállított sebességgel haladva az előttünk haladó autót utoléri, akkor a beállított követési távot tartva szépen lelassít, gyorsít, sőt ha az előttünk haladó hírtelen megáll, akkor az elektronika is szépen állóra fékez.
Kezdetben ilyenkor a lábam mindig a fékpedál felett remegett, de a sokadik, gond nélküli megállás után már teljesen megbíztam az autóban. Én ugyan szívem szerint kicsit finomabban bánnék a fékkel, de az idegbeteg városi forgalomban ez így is teljesen jól használható. Sőt, némi gyakorlás után már a szerkesztőségbe is be tudtam jönni a reggeli csúcsban úgy, hogy a pedálokhoz csak elinduláskor és a megérkezéskor kellett hozzáérni. Igazán jó móka.
A Head-up Display a sebesség mellett a fontosabb üzeneteket és a tempomat aktuális beállítását is a szélvédőre vetíti. De nem ám valami hétszegmenses buta pálcikakarakterekkel, hanem szép kövér, igazi számokkal. Az úri huncutság hamar megszerethető és függőséget okoz. Pár óra elteltével már elképzelhetetlennek tűnik, hogy volt valamirevaló élet a Head-up Display feltalálása előtt is.
Műtárgy
Kimeríthetetlen lehetőségeket rejt magában az ülés is, a kevésbé gyakorlott vezetőt hosszú percekre lefoglalhatja a tucatnyi gomb és beállítási lehetőség megismerése. Amikor már úgy tűnik sikerült beállítani, előkerül egy újabb gomb és kezdődik elölről a próbálgatás. Minden irányban állítható a bőrfotel, és még a nyeszlettebb egyedeknek sem kell aggódniuk amiatt, hogy vezetés közben az ülésben jobbra-balra csapódnak, mert az oldaltámasz is felfújható.
Különleges példány az automatikus váltó karja is. Első ránézésre ijesztően mered a fémes műtárgy az ég felé, használata mégis pofonegyszerű. Vályúban tologatni egyáltalán nem kell, köszönhetően annak, hogy a kar csupán elektronikus kapcsolatban áll az általa vezérelt váltóval.
Csak halkan jegyzem meg, talán eddig ez volt a legjobb megoldás, amit automatikus váltónál láttam. Hogy miért? Például mert a motor leállítása után P állásba magától betalál a kar, – ha elfelejtenénk megnyomni a tetején pihenő apró gombot -, így nem kell a kulcsért indítottvesztes szkandermutatvány után bánatosan parkoló állásba tolni a vezérlőkart az áhított kulcs megszerzéséért.
Belátom, a kormány mögötti fülek is igen attraktívak, de itt nem létfontosságú, hogy kézzel vacakoljunk a váltóval.
Nem elpusztíthatalan
Sajnos a tesztidőszak jóval rövidebbre sikerült, mint ahogy terveztük. Az idő előtti búcsú oka egy rosszindulatú, budaörsi úthiba volt, ami a jobb első, amúgy defekttűrőnek mondott abroncs fiatalkori halálát okozta. A gumi
mentségére legyen mondva, másnapig valahogy kibírta, csak bő 24 óra állás után kezdett hisztériázni a fedélzeti számítógép a kis guminyomás miatt.
Persze pótkerék nincs a kocsiban, de még a BMW-nél sem volt raktáron cseredarab. Belegondoltunk, mi játszódhat le egy vásárló fejében, aki kifizet a kocsiért egy vagonnyi pénzt, majd egy hasonlóan szerencsétlen eset miatt esetleg hetekig várnia kell az új gumira. Nem lenne felhőtlen az öröm.
Szóval mostanában egy darabig nem akarok BMW-t látni. Persze ez nem igaz, csak kíváncsian várom, mivel kísértenek meg legközelebb.
Műszaki adatok – BMW 530xd | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2993 |
Furat x löket (mm) | 90 X 84 |
Hengerek / szelepek száma | 6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 173(235)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 500/1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 6,8 |
Végsebesség (km/h) | 240 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,2 |
Vegyes (l/100 km) | 6,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 176 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4841/1846/1468 |
Tengelytáv (mm) | 2888 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1780/560 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 225/50 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 14 852 000 |
Konkurensek (forint) | Mercedes E 320 CDI 4MATIC 14 700 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 20 966 900 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Automata klíma, elektromos ablak, -ülés, -tükör, xenon fényszóró, parkolóradar stb. |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Nem ér ennyi high-tech cuccal elvenni a józan eszünket. |
Pontszám (max. 10) | 9 pont |