Az Európai Unió a héten elfogadott egy CARS21 című tanulmányt, amely az európai autóipar jövőjének kérdésével, hangsúlyosan a járművek szén-dioxid-kibocsátásank csökkentésével foglalkozik. A jelentés külön felhívja a figyelmet az Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és a Forma-1 szerepvállalására az ügyben.

A dokumentumban az EU leszögezi, hogy elismeri az FIA úttörő szerepét a szén-dioxid-kibocsátást csökkentő és más környezetkímélő technikai újítások terén, amelyek az utcai autóknak is hasznára válhatnak. Ezzel együtt még nagyobb erőfeszítést várnak a szervezettől, és kérik mind az FIA-t, mind a Forma-1 egyéb szereplőit, hogy a szabályokat ezeknek a törekvéseknek megfelelően alakítsák, a jövőként pedig a bioüzemanyagokat és a négyhengeres motorokat említik.

V12, V10, V8, a végén már csak  V4 lesz!
V12, V10, V8, a végén már csak  V4 lesz!

V12, V10, V8, a végén már csak V4 lesz!

V12, V10, V8, a végén már csak V4 lesz!


Az FIA elnöke az válaszként az EU-nak kiadott egy közleményt, amelyben nagyjából elismétli a fentieket. Hogy ez milyen valódi szabályváltoztatásokat hoz majd a Forma-1-ben, az már más kérdés.

Az biztos, hogy Mosley – így is csak ötévesre csökkentett – motorfejlesztés-befagyasztásos terve mindenképp tarthatatlan lesz, azonban az már nem világos, hogy mi is jön ezután. A hibrid motorok, a fékenergia-gyűjtő rendszer (KERS) és a négyhengeres motorok papíron talán jól mutatnak, de garanciát nem jelentenek a CO2-kibocsátás csökkenésére. A különböző bioüzemanyagok már inkább ebbe az irányba mehetnek – az F1-en kívül amúgy is több komoly sorozat – főleg Amerikában – más jó ideje (bio)etanolt használ.

Nehéz összevetni a Mosley-féle mindenáron költségcsökkentésre törekvő – és elsősorban az egységesítésre és a fejlesztési korlátozásokra támaszkodó – politikáját az EU-dokumentumban is a Forma-1-nek tulajdonított technikai pionír szereppel is.

Az ellentmondást talán egy olyan szabályozás oldhatná fel, amely költséghatárt és/vagy CO2-kibocsátási határértéket szabna meg, azonban ezen kívül szabad kezet adna az egyre inkább gúzsba kötött mérnököknek, hogy a lehető legkreatívabb módszerekkel próbálják megtalálni a leghatékonyabb, és egyben környezetkímélő megoldásokat, legyen az hidrogénhajtás, bioüzemanyag vagy bármi más.

Mit akarhat Mosley?

Mit akarhat Mosley?

Mit akarhat Mosley?


Az F1-ben működő kíméletlen verseny biztosan fejlesztések, új technológiák garmadáját eredményezné rövid idő alatt, amelyen mindenki nyerhetne. A sport rajongói állandó izgalmakat, változó erőviszonyokat, a Forma-1 valóban a műszaki újítások zászlóvivőjének szerepébe kerülhetne, de nyerne az autóipar is, az eddig viszonylag ráérős fejlesztések helyett olyan forrás nyílna meg előttük, amely így az utcai autók fejlesztését is táplálhatná.