Többször is megnéztem, de tényleg ez az új. Az Accord limuzin kívülről annyira hasonlít a mostanihoz, mintha csak egy modellfrissítés történt volna. A kombiról sokkal könnyebb levenni, hogy ez valóban az új generáció, mert a halottszállítós óriásputtonyt jóval mutatósabb design váltotta fel.
Honda Accord: tiszta és biztonságos
Megszaladt az aktív biztonságnak is, a tudományt a CR-V-ből illetve a Legendből vette át az Accord. A középkategóriás Honda is képessé vált magától fékezni az ütközésmegelőző CMSB (Collision Mitigation Brake System) révén, amit kiegészít a sávtartásban segítő berendezés. A harmadik oszlop a távolságtartó radar, amely az előttünk menővel fékez és gyorsít, ameddig nem tartható a beállított sebesség. Ez a szerkó a búcsúzó Accordban is benne volt felárért.
Nagyon nagy kár, hogy mindez várhatóan csak az Executive-modellekhez lesz rendelhető. A 156 lóerős kétliteres és a modellváltással már 200 lóerős, 2,4-es benzines is megfelel az Euro 5-normának. Ezt a 150 lóerősre javult dízel is tudja, amelynek nyomatéka 350 Nm-re nőtt. Hazai árakat még nem tudunk, de a júniusi bevezetés már nincs messze.
A legeslegolcsóbb autó a világon
Minden évben elmehettünk volna Genfben a Tata standjára, csak nemigen volt olyan autó, amiért érdemes lett volna. Idén azonban Tata Nano körül fürtökben lógtak az emberek. Az alapverzióban 100 000 rúpiáért (alig 450 000 forint) adott autó mindenkit érdekelt, köztük Martin Winterkornt, a VW elnökét is.
Mostani állapotában a Tata Nano sosem jön Európába. Nem az Euro 4-es kipufogógáz-szabvány fog ki a kéthengeres, 33 lóerős benzinmotoron, hanem az ütközésbiztonsági előírások.
A biztonságát mégis kár gyalázni, mert az időnként öten-heten egy motorkerékpárra zsúfolódó a családoknak készül. Védelmüket bármilyen autó megsokszorozza. Az indiai középosztálynak szánt autóból a 250 ezer darabos nyitókapacitás után egymillió is készülhet évente.
Odaver: Nissan GT-R
Autórajongóknak szent kötelessége megnézni a Nissan GT-R-t, a legendás Skyline-sportmodellek örökösét. Látva a félbevágott 480 lóerős szupersportautót, csoda, hogy a világraszóló csúcstechnika elfért a kasztni alatt.
Itt megmérik, hogy a brutális rajtprogrammal 3,3 másodperc alatt gyorsul 96 km/órára, tehát 60 mérföldre. Már ettől eszét veszti minden benzinvérű, de a V6-os, ikerturbós GT-R mást is tud. A 2+2 üléses sportautó elektronikusan vezérelt összkerékhajtású, duplakuplungos váltója 0,2 másodperc alatt beveri a fokozatokat, fékei irdatlanok.
Egyszerűen minden molekulájában olyan technikát tartalmaz, amit a japánok akkor dobnak be, ha oda kell pakolni egy legendának. Ez most a Porsche 911 Turbo lenne, persze nem arculatilag. A félbevágott mellett még két példány előtt lehet csorgatni a nyálunkat a Nissannál.
Folytatjuk az Opel Merivával, a Volvo XC60-nal és a Lancia Deltával, lapozás után
Az Opel idén is óriási standot bérelt, ahol a Meriva a fő attrakció. A koncepcióautó meg is érdemli a figyelmet, mert luxusautókat idézően egymással szemben nyithatóak az első és a hátsó ajtói.
Meriva: rég nem öngyilkos
A hátsó zsanérozással kényelmesebb beszállni illetve könnyebb beengedni hátra a gyermekeket is. Ezt az ajtómegoldást nevezik suicide doornak (öngyilkos ajtó), mert régen ha kinyílt, feltépte a menetszél, nem pedig visszanyomta.
Normális zárakkal ettől hosszú évtizedek óta nem kell tartani, a kényelmi előnyök viszont nem avulnak el.
Biztonsági okokból az Opel a középső tetőoszlopot is megtartja, amit csak borzasztó drágán lehetne pótolni. Jó hír, hogy a Meriva B sorozatgyártású autóként is kitart a különleges ajtómegoldás mellett, bemutatása 2010-re tehető.
XC60: ha a C30 már túl kicsi
Az a helyzet, hogy az emberek szívesebben fizetik meg a nagyon sok lóerőt, mint a nagyon jó biztonságot, ezért a Volvónak valami újjal kell gazdagítani a márkaképet.
A svédek szexisebb arculaton dolgoznak, amiben a merészebb designnal segíthet a vezető formatervező, Steve Mattin. Mattin szerint aki 100 méterről felismer egy Volvót, annak ez az XC60-nal 200 méterről is menni fog.
Volvón túli biztonság
Ez lesz a legbiztonságosabb Volvo, de nem azért, mert lebontja a betontömböt az Euro NCAP-teszten.
A City Safety nevű rendszer egy kamera és a távolságtartó radar jelei alapján önmagától állóra fékezi a kocsit, ha a vezető nem reagál a figyelmeztetésekre. A kocsi előtti 150 métert figyelő berendezés megakadályozva a városban gyakori ráfutásos baleseteket.
Hozzánk októberben jönnek meg az első autók, de árukat már tavasszal kikalkulálja az importőr. A padlólemez közös a Land Rover Freelanderrel, a motorok házon belülről valók, részletek itt.
A fogyasztáscsökkentés érdekében jövőre a 163 lóerős dízel fronthajtással is választható lesz, így a szén-dioxid-kibocsátása nem lépi túl a 170 g/km-t.
Lancia Delta: élet az olaszoknál
Kicsit arrébb, a Lancia standján mindig a legcsinosabbak és legelegánsabbak a hoszteszek, de ők idén az új Delta miatt is kötelező programpont.
A Lancia-val a Fiat-konszern bűnösen nem tudott mit kezdeni. Mivel az Alfa a sportos márka házon belül, először is lekapcsolták őket a rali vébéről, ahol a Delta Integrale hat világbajnoki címével tönkreverte a mezőnyt.
Aztán jött a nihil, a Delta 1999-ben el is tűnt, majd eltapsoltak egy rettenetes összeget a különleges, de sikertelen Thesis kifejlesztésére. Egyedül az Ypsilon hozott némi életet.
Nagymenő dízelek
Az új Bravó adja a mindig turbómotoros Delta alapjait, amely azonban nagyobb (4,5 méteres) és hosszabb tengelytávjával tágasabb is. A stílusos ötajtós szeptember környékén ér el mihozzánk a 120 és a 150 lóerős benzines 1,4 literessel.
Bevezetésekor egyféle dízel lesz, az új 1,6-os 125 lóerővel. Később aztán megugrik a teljesítményszint, a kétliteres dízel 165, a duplaturbós 1,9-es MultiJet 190 lóerős. A legerősebb a direktbefecskendezéses benzines 1,8 Di Turbojet, 200 lóerővel. Parkoláskor a Delta helyettünk tekeri a kormányt, elég a gázt és a féket adagolni.