Kimi Räikkönent mclarenes éveiben a „mezőny leggyorsabb pilótájaként” tartották számon, de ferraris karrierjére tekintve úgy tűnik, mintha megkopott volna a régi ragyogás, és a finn már nem ugyanaz a kérlelhetetlen, mindig a határon autózó versenyző lenne, mint régen.

Ennek ellenére tavaly, amikor a szezonzáró Brazil Nagydíjon végre megszerezte a címet, senki nem vonta kétségbe, hogy megérdemelten lett ő a világbajnok. De vajon idén is ez a helyzet?

Lehet még bajnok?
Frusztrált, lendülettelen

Frusztrált, lendülettelen

Frusztrált, lendülettelen


Räikkönen 2008-ban eddig két futamgyőzelmet könyvelhetett el, és pillanatnyilag a pontverseny harmadik helyén áll, hét ponttal a vezető Lewis Hamilton mögött. Papíron nem rossz, sőt tavaly ugyanekkor, a Magyar Nagydíj előtt sokkal kilátástalanabbnak tetszett a helyzet – a finn akkor negyedik volt csak, 18 pontos lemaradásban – de mégis mintha megváltozott volna valami.

A világbajnok idén sokszor enerváltnak, motiválatlannak tűnik, az időmérőkön rendre kikap csapattársától (7:3 Massa javára), mintha már nem érdekelné igazán a győzelem.

A számok nem hazudnak

Tavaly az első tíz futamon Räikkönen öt alkalommal állt a dobogón (3 győzelem, 2 harmadik hely), és két kiesésétől eltekintve mindannyiszor pontszerző helyen ért célba, összesen 52 pontot gyűjtött. Idén ugyanez az adatsor a következőképp alakul: 5 dobogós helyezés (2 győzelem, 2 második, és egy harmadik hely), egy kiesés, és egy verseny pont nélkül, a végeredmény nagyon hasonló: 51 pont.

Rosszul indult az év

Rosszul indult az év

Rosszul indult az év


A statisztika tehát azt mutatja, hogy semmivel sem rosszabb a helyzet, mint egy évvel ezelőtt. Ami viszont hiányzik, az az év közepi nekilendülés, amit tavaly a Francia és Brit Nagydíjon láthattunk tőle. Kimit ugyan valószínűleg csak a sérült autó akadályozta meg a győzelemben Magny Cours-ban, de azóta a pillanatnyilag megállíthatatlannak látszó Hamilton lemosta a pályáról a ferrarisokat.

Míg Hamilton és Massa is bemutatott már idén egy-egy feltámadást, addig Räikkönen részéről csend van, és a mostani erőviszonyokat tekintve a következő két helyszínen is az lesz. A Hungaroring, és feltehetően a valenciai utcai pálya is jobban fekszik majd a McLarennek.

Mit tehet így Räikkönen?

A válasz megint csak a tavalyi idényben rejlik: vár a hibákra. 2007-ben ez bejött, hiszen az év végére már teljesen leírt versenyző az utolsó három futamon dolgozott le 17 pontos hátrányt, míg Fernando Alonso és Hamilton értékes pontokat dobtak el.

A baj csak az, hogy ahogy a riválisok, idén Kimi is többször hibázott már. Már-már amatőr baki volt a monacói autóeldobás, és Melbourne-ben sem volt épp a topon a finn. Persze a ferrarisok bakiversenyében még így is Massa vezet, de neki legalább több pontja van.

Kimi kiüti Sutilt

Érdekes kérdés, hogy a finnt miért temetik sokan annak ellenére, hogy amint a fentiekből kiderült, nem áll rosszabbul, mint tavaly. Ennek két oka is lehet. Egyrészt míg tavaly a sikeres, de az idény előrehaladtával egyre kevésbé szimpatikus McLaren-páros ellenében jó volt szorítani az esélytelen, de már rég bajnoki várományos Räikkönennek, addig idén a címmel együtt az elvárások is megnőttek. A finn versenyzőnek 2008-ban a legjobbnak kellene lennie, és ehhez képest mindenképp csalódást kelt, ha csak úgy szerepel, mint a többiek.

A „temetés” másik okát maga Kimi szolgáltatja, aki egy ideje lebegteti a visszavonulását, kiábrándultan nyilatkozgat. Már arról is hallhattunk, hogy kimondottan utálja az F1 világát, és ő is mondta már, hogy megunhatja a dolgot hamarosan.

Tényleg visszavonul?

Búcsút int az F1-nek?

Búcsút int az F1-nek?

Búcsút int az F1-nek?


A visszavonulással kapcsolatban persze mindenről, és mindennek az ellenkezőjéről is hallottunk már, a 2008-as, 2009-es dátum mellett épp a héten röppent fel, hogy a bajnok újra szerződést köt a Ferrarival, így aztán végképp ködös a kép. Talán az év végén kiderül.

Addig is akár érte, akár ellene drukkolunk, csak reménykedhetünk benne, hogy Kimi világbajnokhoz méltóan küzd majd a hátralévő nyolc futamon, mert ha „kidőlne” a versenyből, azzal mindenképp a nézők veszítenének.