A nemrég épült etyeki Korda stúdióba szól a 308 SW hazai bemutatójának meghívója. Ígéretes helyszín. Jó nevű magyar színészek, szép díszletek, érdekes helyszínek várnak ránk, mi kellhet még? Persze egy kis színjáték, ahol a 308 SW a főszereplő. A rövid sajtótájékoztató után beszivárogtunk az egyik stúdióba, ahol sokat látott kollégám bajt – egészen pontosan valami interaktív rémséget – szimatolt, így javaslatára üresen hagytuk az első székeket.
Korda stúdió, Etyek: |
Az etyeki filmstúdiót 2007 áprilisában adták át. Azóta már elindult a munka a falak között, sőt szabadtéri díszletek is épültek, többek között a Hellboy II. című filmhez. A 150 millió euróból épült, Korda Sándorról elnevezett és több stúdióból álló komplexum építése Demján Sándor és Andy Vajna nevéhez fűződik. Működéséhez csak közvetett állami segítséget kaptak, adókedvezmény formájában. A stúdió különlegessége, hogy hatalmas, vízi és víz alatti jelenetek felvételére alkalmas helyszín is, amely a világ legnagyobb ilyen célra használható építménye. |
Az élet őt igazolta, jól tettük, hogy hátra menekültünk. Az előre megírt előadás elején kezünket az arcunkba temetve szenvedtünk, ami a színpadon történt, az inkább nekünk volt kellemetlen. Tanulság: a színészek nem feltétlenül alkalmasak arra, hogy hitelesen bemutassanak egy autót.
A lányok megmentik a parasztokat
Hátra volt még az improvizálós rész, amikor a szituáció adott volt, csak a szerepeket húzták a színészek. Ebben különösen Szabó Győző oroszlán alakítása volt emlékezetes, de a krumplit kapáló parasztok kimenekítése is tartogatott vidám pillanatokat. Ez kicsit enyhített a kínunkon és megállapíthattuk, hogy a korábbi kedvenc Oroszlán Szonja helyett inkább Gubás Gabiba lennénk szerelmesek.
Az újságírók egyszerű lelkek, nem igényelnek díszes parádét. Szépen feltalálják magukat anélkül is, nem kell őket McPherson-felfüggesztéssel és hasonlókkal sokkolni. Enyhítő körülmény, hogy nemcsak a sajtó munkásai lapítottak a széksorok között, hanem normális emberek is, akiknek viszont tetszett a mutatvány. Így nem panaszkodunk, hiszen mi csak írunk egy autóról, de megvenni azok fogják, akiknek a különben emlékezetes show szólt.
New York vagy Etyek?
A kérdés elsőre furcsán hangzott, de hamar kiderült, hogy csak a két teszthelyszín között kell gyorsan választani. New York egy korábbi filmdíszlet megmaradt épületei között várt ránk, szerencsére az autó és Etyek valódiak voltak.
Óriási meglepetés nem ért az etyeki dombok közti rövid menetpróbán, hiszen a szerkesztőség garázsában áll egy 308-as, amelyet tartósteszt keretében nyúzunk. És persze szeretjük.
Lapozás után árak, árnyékolástechnika és logikai játék is lesz.
Bent ülve a kombi a mezei 308-ashoz hasonlóan kényelmes, csendes, otthonos utastérrel kényezteti a vezetőt, mindössze a gigantikus üvegtető és a harmadik üléssor, no meg persze a nagyobb csomagtér az újdonság. Aki simán megvan az úri huncutságok nélkül is, csak nagyobb raktérre vágyik, annak a Break-kivitel lesz a nyerő, acéltetővel és kevésbé intelligens második üléssorral. Az importőr a hátralévő pár hónapban 700 darab 308-as értékesítését tervezi, ebből 160 Break- és 100 gazdagabban felszerelt SW-változatot.
A kipróbált 308 SW új, hatfokozatú váltója valóban kellemes darab, András kollégám a modell tavaszi, külföldi premierje után is csak lelkendezni tudott róla. Hasonlóan szerethető az általunk kipróbált 1,6-os dízel is, amelyből ezúttal az izmosabbat húztuk. A 110 lovas motorral a nehezebb, termetesebb kasztni is könnyen mozdul, és a futómű is jól viseli a plusz terhet.
Árnyékolás
Az SW-kivitel leglátványosabb erénye a hatalmas üvegtető. Bár racionális érveket nehéz felhozni mellette – nehéz, rettentően felmelegszik tőle az utastér – de mégis jót tesz az autóbelső hangulatának. Persze a tervezők tisztában vannak a megoldás árnyoldalaival is, így alig 5 mm vastagra készítették a háromrétegű tetőablakot, amivel 5 kilogrammot tudtak megspórolni a tömegen. Bár anyagában színezett hővédőüveg van a fejünk fölött, tűző napon mégis érdemes inkább elhúzni az árnyékolót.
Logikai játék
A 308 SW akár három üléssorral is rendelhető. Persze sokat ne várjunk, leghátra az egyedfejlődés korai szakaszában lévő fajtársainkat ültessük, teljesen kifejlett példányok nem fogják meghálálni az ott töltött perceket. Fanyalogni kár, a harmadik üléssor nagyjából minden gyártónál ennyit ér. Szükségmegoldás, városban túlélhető, de egy Budapest-Nyíregyháza turnéra már nem szívesen neveznénk be leghátul ülve.
Jó pontot ér, hogy az ülések hajtogatása, rendezgetése nem igényel gépészdiplomát és többoldalas leírást sem. Bárki könnyedén megbirkózik akár a pluszsor elővarázsolásával, akár a második sor ritkításával – az egyforma méretű üléseket akár egyesével is kikapkodhatjuk.
Az ülések egyébként a végtelenségig variálhatóak, a második sor darabjai teljesen egyformák, így egymással felcserélhetők, kivehetők, állítható a háttámlájuk, csúsztathatóak, összehajthatóak és mindegyiknek van isofixes csatlakozója is. Szóval amit egy üléssel meg lehet csinálni, azt ezekkel megtehetjük. Ráadásként a jobb első háttámláját is előre lehet hajtani, így a hosszabb cipelnivalóhoz sem kell teherautót hívni. És mindezt a jót egy csinos személyautótól kapjuk.
Árak:
Motorok | Árak (felszereltségtől függően) |
1.4 VTi (95 LE) | 3 959 000 – 4 209 000 |
1.6 VTi (120 LE) | 4 509 000 – 5 309 000 |
1.6 HDi (90 LE) | 4 499 000 – 5 249 000 |
1.6 HDi (110 LE) | 5 199 000 – 5 999 000 |
2.0 HDi (136 LE) | 6 039 000 – 6 639 000 |