Tényleg Dacia, csak jól néz ki

2,5 millió Ft az 1,6-os Sandero Laureate listaára
A Logan leszármazottja a Sandero

A Logan leszármazottja a Sandero

A Logan leszármazottja a Sandero


Kristóf Attila író, a Magyar Nemzet publicistája írta le a következő sztorit. A Diákszigeten (ma Sziget) jó 10 éve egy fiatal nem hitte el neki, hogy Octaviája valóban Skoda, nem pedig nyugati gyártmány. Amikor arra hivatkozott, hogy a Skoda név ott virít a hátulján és az elején, a srác megmutatta a polóját: az enyémre meg az van írva, hogy David Bowie, mégsem vagyok Bowie és ezzel lezártnak tekintette az ügyet.

Hasonló hatást keltett a bordó Dacia Sandero. Több érdeklődő alig hitte el, hogy ez bizony egy román autó, egy Dacia, még ha gyakorlatilag mindene Renault is, részben a kifutott modellekből. Pedig a Sandero egyenes ági leszármazottja a Logannak, csak annyival vonzóbbra rajzolták, hogy önálló típusnak tűnik.

Méretes a hátsó lábhely

Méretes a hátsó lábhely

Méretes a hátsó lábhely


Ausztriában nyáron két hónapot kellett várni a Sanderóra, főként a gyár nyári leállása miatt, de pár százan mégiscsak vártak rá a sógoroknál, ami jól hangzik.

Lóerőben ez vezet

Nálunk ez nem sikerült, hiába jött meg egy kulturáltan felszerelt Sandero az aprócska Twingóval megegyező, 2 150 000 forintos alapáron, nem haraptak rá az emberek. Itthon márkától függetlenül alig akad betérő az autószalonokba, pedig lenne min csodálkozni: az alap Sanderót most épp 1,65 millió forintért vesztegetik, ha a tulaj bevállal egy 15% feletti THM-es hitelt.

2,5 millió Ft az 1,6-os Sandero Laureate listaára

2,5 millió Ft az 1,6-os Sandero Laureate listaára

2,5 millió Ft az 1,6-os Sandero Laureate listaára


A csilli-villi bordó gép nem az 1,6 milliós alap, hanem egy jól felszerelt, 87 lóerős benzines. Átmenetileg a gyér motorkínálat csúcsát jelentette, de novembertől kapható a Sandero 1,5 dCi is, a más modellekből ismert, jó erőben lévő, kulturált és extrém takarékos dízelmotorral.

Egy autó, se több, se kevesebb

Itthon azért is lehet bajban a Dacia, mert az új autók jövedelmünkhöz képest aránytalanul nagy terhet rónak ránk. Sokaknak többet jelent egy nehezen összerakott új kocsi a gyors, megbízható, kényelmes és időnként a MÁV-nál olcsóbb közlekedési eszköznél. A Sandero nem fog ragyogást hozni az életünkbe, a márkája miatt nem vált ki elismerést az ismerősökből, akiknek a szemében egy Opel Astra Classic II sokkal többet ér.

Ha az érzelmi tényezőktől megtisztítva nézzük, a Sandero megfelel mindennapi társnak, egy átlagos autó, amely több örömöt, mint bosszúságot okoz. Vegyük gyorsan a gyenge pontjait: sajnos az 1,6-os motorhoz is olyan kellemetlen váltó jár, mint a 75 lóerőshöz. Hiába mozog kis erővel a bot, öles távokat fut be a kar és megakad.

Mind a 87 lóerőt hatni engedjük a következő oldalon


Ott vannak a külső tükrök: állítottuk, próbálgattuk, de csak nem láttunk belőlük rendesen. A zajszinten látszik, hogy a Renault nem izzadt meg a hangszigeteléssel, mintha mesterségesen lenne butítva a Sandero, nehogy túl jó legyen, túl veszélyes a nevesebb rokonokra. A kormányzás is sajátságos: a szervónak hála nem nehéz, de sokat kell forgatni a kormányon és érzésre laza, pontatlan kapcsolatban áll a kerekekkel.

Egyszerű kiismerni

320 literes a csomagtér. Kisautónak jó, kompaktnak szűk

320 literes a csomagtér. Kisautónak jó, kompaktnak szűk

320 literes a csomagtér. Kisautónak jó, kompaktnak szűk


A kocsi kezelése kicsit egyszerűbb, mint kilyukasztani egy 270 forintos, hamarosan dráguló buszjegyet.

A fűtés és a szellőzés a három forgókapcsolóval nem lehetne ennél ésszerűbb, a menüs-gombnyomogatós baromságok után mindig jó érzés egy szerényebb kivitelű autóban két pillanat alatt átlátni mindent.

Furcsa, hogy a spriccni csak összevizezi a szélvédőt, a lapátok nem indulnak el maguktól. Ez elméletileg akkor lesz hasznos, ha kifogyott az ablakmosó, mivel nincs törlő-mosó automatika, semmi nem küldi végig szárazon a lapátokat az üvegen, de ez elég ritka eset.

170 000 Ft a nagyobb motor felára

170 000 Ft a nagyobb motor felára

170 000 Ft a nagyobb motor felára


A Daciának sikerült az összes ablakemelőt rossz helyre telepíteni, a műszerfal közepén leltük fel az első, a kézifék mögött a hátsó üvegekét. Látszik, hogy ezek a hívságok idegenek a maximális használati értékre komponált autótól.

Jobban tetszett a térkínálat, belső méretei alapján a Sandero a kompakt autókhoz közelebb áll, mint a kiskocsikhoz.

A Logan rokonaként is inkább az alsó középkategóriába sorolnánk, bár 402 centijével rövidebb az új Ibizánál vagy a 207-nél. A méretes ülésekben jó dolgunk volt, a kényelem hosszabb utakra is vállalható, de egy ülés megítélése mindig testalkat dolga.

Jól jön a 87 lóerő

Nagyok az ülések és a formájuk sem rossz

Nagyok az ülések és a formájuk sem rossz

Nagyok az ülések és a formájuk sem rossz


87 lóerő a Sandero súlyával ígéretes felállás, a gyár 11,5 másodperces sprintet ígér százra. A motorhang erősödésével nem egészen tart lépést a gyorsulás, de a Dacia akkor is rendesen megy, ha nem pörgetjük. Amolyan nyugodt erőként kiegyensúlyozottan húz, már alacsony fordulaton is kényelmesen használható, de van mit előrántani a négy hengerből, ha sietni kell.

Kár, hogy a legmenőbb modellhez sem lehet ESP-t rendelni, erre nem magyarázat a stabil futómű. A tesztautót jócskán feldobták a mutatós díszítések a küszöbön, a hátsó és az első lökhárítón. A műanyag kiegészítők utólag bármely verzióhoz megrendelhetők beszereléssel 200 000 forintért, aki szabadidő-autós optikára vágyik, annak a Suzuki SX4-hez hasonlóan ez a készlet a megoldás.

Ár és fogyasztás: nem rossz

9,2 litert fogyasztott városban

9,2 litert fogyasztott városban

9,2 litert fogyasztott városban


Mi 9,2 literes városi étvágyat mértünk, ez Budapesten, iskolaidőben egy benzines kompakt autótól nem rossz eredmény. Városon kívül, ha van rá idő, le lehet vinni 5,6 literre a fogyasztást. A városi érték lényegesen magasabb az 1,4-esre mért 7,5 liternél, de az rekkenő nyárban járt nálunk, a mostani viszont csípős reggeleket is látott.

Árban 170 000 Ft van a 75 és a 87 lóerős motor között. Országúton csekély a fogyasztáskülönbség, ezért jobb tartalékai miatt sztrádára és országútra a nagyobbikat, zömében városi használatra inkább az 1,4-est vennénk. A Sandero józanságához és jutányosságához a kisebbik motor még jobban illik.

Jönnek az érdekes adatok a következő oldalon


Műszaki adatok – Dacia Sandero 1,6 Laureate
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1598
Furat x löket (mm) 79,5 X 80,5
Hengerek / szelepek száma S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 64(87)/5500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 128/3000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,5
Végsebesség (km/h) 174
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 10,0
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,6
Vegyes (l/100 km) 7,2
CO2 kibocsátás (g/km) 170
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4020/1746/1534
Tengelytáv (mm) 2588
Csomagtér (liter) 320-1200
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 980/490
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 50
Gumiméret 185/65 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 2 470 000
Konkurensek (forint) Opel Astra Classic 1,4, 2 699 000
Skoda Fabia 1,4 Classic, 2 919 400
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei Két első légzsák, ABS, távirányítós központi zár, fedélzeti számítógép, motoros első ablakemelők, ködfényszóró, szervorkormány
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Kényelemben, térben, felszereltségben, menetteljesítményekben reális ellenértéket nyújt áráért a Dacia Sandero. Az életrevaló 1,6-os motorra az egészséges egy-négyes miatt nincs igazán szükség, inkább extrákra költenénk a felárát.
Pontszám (max. 10) 7,0 pont