Tényleg Dacia, csak jól néz ki
Kristóf Attila író, a Magyar Nemzet publicistája írta le a következő sztorit. A Diákszigeten (ma Sziget) jó 10 éve egy fiatal nem hitte el neki, hogy Octaviája valóban Skoda, nem pedig nyugati gyártmány. Amikor arra hivatkozott, hogy a Skoda név ott virít a hátulján és az elején, a srác megmutatta a polóját: az enyémre meg az van írva, hogy David Bowie, mégsem vagyok Bowie és ezzel lezártnak tekintette az ügyet.
Hasonló hatást keltett a bordó Dacia Sandero. Több érdeklődő alig hitte el, hogy ez bizony egy román autó, egy Dacia, még ha gyakorlatilag mindene Renault is, részben a kifutott modellekből. Pedig a Sandero egyenes ági leszármazottja a Logannak, csak annyival vonzóbbra rajzolták, hogy önálló típusnak tűnik.
Ausztriában nyáron két hónapot kellett várni a Sanderóra, főként a gyár nyári leállása miatt, de pár százan mégiscsak vártak rá a sógoroknál, ami jól hangzik.
Lóerőben ez vezet
Nálunk ez nem sikerült, hiába jött meg egy kulturáltan felszerelt Sandero az aprócska Twingóval megegyező, 2 150 000 forintos alapáron, nem haraptak rá az emberek. Itthon márkától függetlenül alig akad betérő az autószalonokba, pedig lenne min csodálkozni: az alap Sanderót most épp 1,65 millió forintért vesztegetik, ha a tulaj bevállal egy 15% feletti THM-es hitelt.
A csilli-villi bordó gép nem az 1,6 milliós alap, hanem egy jól felszerelt, 87 lóerős benzines. Átmenetileg a gyér motorkínálat csúcsát jelentette, de novembertől kapható a Sandero 1,5 dCi is, a más modellekből ismert, jó erőben lévő, kulturált és extrém takarékos dízelmotorral.
Egy autó, se több, se kevesebb
Itthon azért is lehet bajban a Dacia, mert az új autók jövedelmünkhöz képest aránytalanul nagy terhet rónak ránk. Sokaknak többet jelent egy nehezen összerakott új kocsi a gyors, megbízható, kényelmes és időnként a MÁV-nál olcsóbb közlekedési eszköznél. A Sandero nem fog ragyogást hozni az életünkbe, a márkája miatt nem vált ki elismerést az ismerősökből, akiknek a szemében egy Opel Astra Classic II sokkal többet ér.
Ha az érzelmi tényezőktől megtisztítva nézzük, a Sandero megfelel mindennapi társnak, egy átlagos autó, amely több örömöt, mint bosszúságot okoz. Vegyük gyorsan a gyenge pontjait: sajnos az 1,6-os motorhoz is olyan kellemetlen váltó jár, mint a 75 lóerőshöz. Hiába mozog kis erővel a bot, öles távokat fut be a kar és megakad.
Mind a 87 lóerőt hatni engedjük a következő oldalon
Ott vannak a külső tükrök: állítottuk, próbálgattuk, de csak nem láttunk belőlük rendesen. A zajszinten látszik, hogy a Renault nem izzadt meg a hangszigeteléssel, mintha mesterségesen lenne butítva a Sandero, nehogy túl jó legyen, túl veszélyes a nevesebb rokonokra. A kormányzás is sajátságos: a szervónak hála nem nehéz, de sokat kell forgatni a kormányon és érzésre laza, pontatlan kapcsolatban áll a kerekekkel.
Egyszerű kiismerni
A kocsi kezelése kicsit egyszerűbb, mint kilyukasztani egy 270 forintos, hamarosan dráguló buszjegyet.
A fűtés és a szellőzés a három forgókapcsolóval nem lehetne ennél ésszerűbb, a menüs-gombnyomogatós baromságok után mindig jó érzés egy szerényebb kivitelű autóban két pillanat alatt átlátni mindent.
Furcsa, hogy a spriccni csak összevizezi a szélvédőt, a lapátok nem indulnak el maguktól. Ez elméletileg akkor lesz hasznos, ha kifogyott az ablakmosó, mivel nincs törlő-mosó automatika, semmi nem küldi végig szárazon a lapátokat az üvegen, de ez elég ritka eset.
A Daciának sikerült az összes ablakemelőt rossz helyre telepíteni, a műszerfal közepén leltük fel az első, a kézifék mögött a hátsó üvegekét. Látszik, hogy ezek a hívságok idegenek a maximális használati értékre komponált autótól.
Jobban tetszett a térkínálat, belső méretei alapján a Sandero a kompakt autókhoz közelebb áll, mint a kiskocsikhoz.
A Logan rokonaként is inkább az alsó középkategóriába sorolnánk, bár 402 centijével rövidebb az új Ibizánál vagy a 207-nél. A méretes ülésekben jó dolgunk volt, a kényelem hosszabb utakra is vállalható, de egy ülés megítélése mindig testalkat dolga.
Jól jön a 87 lóerő
87 lóerő a Sandero súlyával ígéretes felállás, a gyár 11,5 másodperces sprintet ígér százra. A motorhang erősödésével nem egészen tart lépést a gyorsulás, de a Dacia akkor is rendesen megy, ha nem pörgetjük. Amolyan nyugodt erőként kiegyensúlyozottan húz, már alacsony fordulaton is kényelmesen használható, de van mit előrántani a négy hengerből, ha sietni kell.
Kár, hogy a legmenőbb modellhez sem lehet ESP-t rendelni, erre nem magyarázat a stabil futómű. A tesztautót jócskán feldobták a mutatós díszítések a küszöbön, a hátsó és az első lökhárítón. A műanyag kiegészítők utólag bármely verzióhoz megrendelhetők beszereléssel 200 000 forintért, aki szabadidő-autós optikára vágyik, annak a Suzuki SX4-hez hasonlóan ez a készlet a megoldás.
Ár és fogyasztás: nem rossz
Mi 9,2 literes városi étvágyat mértünk, ez Budapesten, iskolaidőben egy benzines kompakt autótól nem rossz eredmény. Városon kívül, ha van rá idő, le lehet vinni 5,6 literre a fogyasztást. A városi érték lényegesen magasabb az 1,4-esre mért 7,5 liternél, de az rekkenő nyárban járt nálunk, a mostani viszont csípős reggeleket is látott.
Árban 170 000 Ft van a 75 és a 87 lóerős motor között. Országúton csekély a fogyasztáskülönbség, ezért jobb tartalékai miatt sztrádára és országútra a nagyobbikat, zömében városi használatra inkább az 1,4-est vennénk. A Sandero józanságához és jutányosságához a kisebbik motor még jobban illik.
Jönnek az érdekes adatok a következő oldalon
Műszaki adatok – Dacia Sandero 1,6 Laureate | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1598 |
Furat x löket (mm) | 79,5 X 80,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 64(87)/5500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 128/3000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,5 |
Végsebesség (km/h) | 174 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,0 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,6 |
Vegyes (l/100 km) | 7,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 170 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4020/1746/1534 |
Tengelytáv (mm) | 2588 |
Csomagtér (liter) | 320-1200 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 980/490 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 50 |
Gumiméret | 185/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 2 470 000 |
Konkurensek (forint) | Opel Astra Classic 1,4, 2 699 000 Skoda Fabia 1,4 Classic, 2 919 400 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Két első légzsák, ABS, távirányítós központi zár, fedélzeti számítógép, motoros első ablakemelők, ködfényszóró, szervorkormány |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kényelemben, térben, felszereltségben, menetteljesítményekben reális ellenértéket nyújt áráért a Dacia Sandero. Az életrevaló 1,6-os motorra az egészséges egy-négyes miatt nincs igazán szükség, inkább extrákra költenénk a felárát. |
Pontszám (max. 10) | 7,0 pont |