Kifut a Getz, jön az i20
33 százalék: erre még a mai kedvezményözönben is felkapja a fejét az ember. A Hyundai most ennyit enged a megmaradt Getzek árából, ami mindennél biztosabban jelzi, hogy itt az utódja. Az új kisautó új nevet is kap, de nem azért, mert az előzőé, hogy is mondjuk, szóval a G-vitaminra hasonlított egyesek szerint.
Betűk, számok, jelentések |
Minden új Hyundai nevében egy szám követi az i betűt. Az i jelentéséről korábban már írtunk, az új kiskocsi azért lett 20, mert a B-szegmensbe tartozik, ami az ABC második betűje. A miniké az A (i10), a kompakt autóké a C-kategória, ami a harmadik betűként kiadja az i30 nevet. iX35 a Tucsonból A szabadidő-autók között az iX55-tel bonyolultabb a helyzet. Az i adott, az X az összkerékhajtás jele, akár a BMW-nél. Az első ötös a kocsi méretét jelzi, tehát az ABC ötödik betűje, E szegmens=nagy szabadidőautó. A méretre utaló szám mögötti második ötös állandó lesz a Hyundai aszfaltterepjárói között, a Tucsont az iX35, a Santa Fét az iX45 követi majd. |
Élőben nézegetve az i20-at minduntalan az Opel Corsa ugrott be. A Hyundai európai fejlesztő és formatervezési központja az Opel rüsselsheimi székhelyétől tényleg egy kőhajításnyira működik, újdonságukat mégse másolhatták a még csak két éve kapható D Corsáról.
Megnőtt belül
Rizikómentes formájával az i20 normál forgalomban nem volna feltűnő, a hazai sajtóbemutatón azonban könnyű volt rá koncentrálni, mert egy szál iX55-tel osztotta meg a teret. A nagy szabadidő-autó Észak-Amerikában már ismert, de a háromliteres, 451 Nm nyomatékú V6-os dízellel most ért el hazánkba.
Ezúttal nem lehetett kipróbálni az autót (de nemsokára úgyis írunk róla rendes tesztet), pár hónapja tetszett nekünk menet közben. Hosszirányban 11,5 centit nyúlt az autó a modellváltással, ami az utastéren kívül a 295 literesre nőtt csomagtartónak is jót tett. 394 centijével az új még így is tisztes távolságot tart a négy métertől, ami régebben a kompakt autók standard hosszát jelentette.
2,8 millió forinttól
2 799 000 forintra sikerült kihozni a legolcsóbb i20 árát, amit már a meggyengült forinttal kalkulált az importőr. Ebben az esetben a motor egy új fejlesztésű 1,25 literes benzines négyhengeres, amely 77 lóerős és papíron csak 5,2 litert fogyaszt átlagosan. Ez jóval kedvezőbb a hasonló motoroktól megszokott 6,0 liter körüli szabványos átlagértéknél.
A folytatásban: állami ösztönzés híján itthon nem lehet majd kapni a 4 liter alatt fogyasztású i20 i-blue-t
Pénzünkért alapesetben egy légkondi nélküli autót kapunk, de szériában jár az első és az oldalsó légzsák mellé a függönylégzsák is. A biztonság elsődleges, ezért minden modellhez rendelhető ESP, ami az Euro NCAP-törésteszten remélt öt csillagnak is feltétele.
Lemaradunk a 3,75 literes i20-ról |
Magyarországon várhatóan nem lesz kapható a dízel i20-ból készülő i-blue-verzió. Ez a modell a ma elérhető BlueMotion, ECOflex, Econetic stb. megoldásoknál jóval összetettebb módon csökkenti fogyasztást és ezzel a szén-dioxid-kibocsátást. Több, mint egy hosszú váltóáttétel Itt is kisebb súrlódású a motorolaj és hosszabb a 3-5. fokozat áttétele (tehát a szabványos mérésben szerephez sem jutó hatodiké nem). Javult a 90 lóerős motor töltési foka és az autó csökkentett gördülési ellenállású gumikat kap. A jobb légellenállás érdekében másfél centivel alacsonyabb a hasmagasság, légterelők vannak az első és a hátsó kerekek mögött és alvázburkolat akadályozza meg a káros örvényléseket, illetve a hűtőmaszk is módosult. Mindezen felül van még start-stop rendszer, amely üresjáratban a motor automatikus leállításával majd újraindításával tovább csökkenti a fogyasztást. Az 1,4 literes i20 i-blueval a végeredmény mindössze 99 g/kilométeres CO2 érték illetve 3,75 literes szabványos átlagfogyasztás. Nem érv a kisebb emisszió A csomag ára minimum 1000 euró volna, itthon viszont a csökkentett emisszióért nem jár semmiféle adókedvezmény, szemben akár Románia gyakorlatával. A drasztikus, és a kisebb környezetszennyezés dacára semmivel sem enyhített felár miatt a hazai importőr nem vezeti be a szupertakarékos modelleket, sem az i20-ból, sem az i30-ból. |
Két dízel, egyforma nyomatékkal
Itthon a 100 lóerős 1,4-es benzines a legerősebb motor, mert magas regisztrációs adója miatt az 1,6-osnak nincs élettere.
A négyféle dízel közül ugyanezért nem forgalmazza az importőr a két egy-hatost, csak a 75 és 90 lóerős 1.4 CRDi-ket.
A teljesítménykülönbség dacára a dízelek nyomatéka azonos, 220 Nm, így az olcsóbbik sem húzhat rosszul.
Minden i20 általános garanciája öt évig érvényes. A /100 000 kilométert nem felejtettem le, egyszerűen nincs kilométer-korlátozás. A nagyon sokat autózóknak ez akár még a Kia 7 év/150 000 kilométeres adujával szemben is versenyképes lehet.
Veracruzból iX55
Eredetileg a nagy vízen túlra szánták, de Magyarországon is kapható lesz az iX55. Észak-Amerikában Veracruz a neve és ott a motorja is más, egy 3,8 literes V6-os benzines 260 lóerővel.
Európai életesélyeit a 240 lóerős, hathengeres dízelmotor teremti meg. Ehhez a 451 Nm nyomatékú V6-os blokkhoz kapcsolódik a Hyundai első hatfokozatú automatája.
Ez is alapfelszerelés, mint minden más a luxusigényű szabadidő-autóban. Van bőrkárpit, két, padlóba hajtható pótülés a csomagtartóban, motoros ülésállítás, motoros tolótető és külön légkondicionálás a hátsó utasoknak.
13 millió
12 990 000 forintba kerül az iX55, amelynek belsejében azért érezni, hogy az európai prémiummárkáktól az XC90 vagy az X5 inkább elméleti ellenfél. Ám a Touaregben sem találni olyan igénytelen részletet, mint itt az olcsó műanyag kilincs. Az óriási SUV-ban az egyetlen elérhető extra a normál helyett választható még igényesebb bőrkárpit, ami kétszázezer forinttal növeli az alapárat.