Az autóiparban crossovernek nevezik azokat a jószágokat, amelyek kategóriák között egyensúlyoznak. Ezek többnyire szabadidő-autók és többnyire összkerekesek, ami a Peugeot 3008-ra csak félig igaz. Négykerék-hajtás helyett sárgumija van, amivel intelligens kipörgésgátló dolgozik össze. A duónak hála a csúszós, sáros, vagy éppen havas terepen is messzebb juthat vele a gazdája, mintha enélkül vágna neki az útnak. A mosógépkapcsolóra hasonlító szerkezettel öt program közül kell kiválasztani az útviszonyoknak megfelelőt és az elektronika már teszi is a dolgát.
Terepprogramban a két hajtott kerék közötti nyomatékkülönbség akár száz százalék is lehet, ami figyelemreméltó adat. Feltéve, ha nem a levegőben pörgő kerék kapja az összes nyomatékot.
Csúnya lány?
A 3008-ast leginkább belső tulajdonságai miatt kedveltük meg. Külsejét nevezzük inkább csak érdekesnek Utastere azonban tágas, a vezető az átlagosnál magasabbról lát rá a forgalomra és a hatfokozatú kézi váltó is nagyon eltalált helyre került. Műszerfala kifejezetten szemrevaló darab, bár ha a szokásosnál eggyel több több csuklót tartalmazó kormányt túlzottan kihúzzuk, akkor a széleket már kitakarja a volán.
Odabent a 308-as formai elemeivel találkozunk, kicsit feljavított változatban. Bár a MINI már ellőtte a régimódinak tűnő billenőkapcsolók sorba építését, ez a Peugeotban is jól mutat.
Az anyagok puhák, jó szagúak, igényes járgány hangulatát keltik. A 3008-as legnagyobb vonzerejét így egyértelműen az autó belseje jelenti. A tér mindenfelé bőven elég, a fejünk felett, a térdünk előtt egyaránt, és a második sorban sem szenvedés a lét.
Az 1,6 négyzetméteres üvegtető is nagyot lendít a belső hangulaton. Tudjuk, hogy nehéz, drága extra ez, de akkor is szeretjük. Okosan variálható a két darabban nyíló ajtón át telerámolható csomagtartó aljának magassága is.
Limlom
Az utazás során magunkkal vitt apró kacatok elnyeletésére zavarba ejtő számú lehetőség van. Hála az elektronikus kéziféknek, a könyöklő alatt egész pincerendszer rejtőzik, amely meglepően nagy.
A kesztyűtartó furcsán szűk lett, valami nagyon belelóg. Kárpótlásul kettő van belőle, a kormány alatt is található egy. A többszintes építkezés a csomagtartóban is tetten érhető, ott háromféle magasság állítható be.
Félmegoldás
A headup display jó dolog, bár a Peugeot csak félmegoldást épített a 3008-asba. Kár, hogy nem a szélvédőre vetíti a sebességet, illetve a helyes követési távolságra figyelmeztető piktogramot, hanem egy apró, használaton kívül el is rejthető plexilapra. Utóbbi is csak béta verzió, mert a beállított követési távolságot nem tudja tartani, csak jelzi, ha túl közel haladunk az előttünk menőhöz. De ennek is vannak előnyei, a vezető így nem érzi magát másodpilótának a saját autójában.
Vicces reklám videó
Motorok
A tesztutat két, egyaránt 1,6 literes motorral felszerelt autóval tudtuk le. Ezek közül a benzineshez már többször volt szerencsénk és ezúttal sem csalódtunk benne. Az aránylag kisméretű turbós motor csendes és a bentről hatalmasnak tetsző autót tisztességgel húzza.
Ha kedvünk tartja, kicsit felhergelhetjük, de a magasban ülve keveset érezni a sebességből. Ami meglepő, hogy a magasépítésű kasztnival nem lehetetlen feladat élvezetesen közlekedni. Az autó nem dülöngél, ami elsősorban a Dynamic Roll Control nevű rendszernek köszönhető, de a 18 colos kerekek is besegítenek a stabil haladásba.
Kellemes társ az 1,6-os 110 lóerős dízel is, de ezzel már nem akkora kaland az autózás. Cserébe az üzemanyagszámlára van jó hatással, ha mellette dönt valaki.
Kinek, miért, mennyiért?
Egyedül azt nem tudjuk – de talán maga a gyártó sem -, hogy kiknek szánják a 3008-ast. A sajtóanyag szerint – szó szerint idézem – sportos házaspárok, modern családok, idősek és aktív fiatalok állnak a célpontban.
Hogy a felsorolt csoportoknak vajon mi a közös pontjuk, arról elképzelésünk sincsen. Ha mégis magukra ismernének valamelyik halmazban, és mindenáron valami másra vágynának – nem úgy! – akkor szaladjanak és vegyenek egy 1,6-os benzinest. Nem lesz rossz.
A 3008-ast elsősorban a Nissan Qashqai, a Ford Kuga és a Volkswagen Tiguan konkurensének szánják. Pontos összegeket egyelőre még nem ismerünk, de aki a Qashqai árait nézegeti, az túl nagyot nem tévedhet a leendő ár megbecslésében.