Transit Connect: frissebb a 7. évre
A program elsősorban a Transit/Tourneo Connectről szólt, amely hétévnyi gyártás után most van túl egy modellfrissítésen. Elölről látni leginkább a változást az új légbeömlőkön, lökhárítón, valamint a hátul is új fényszórókon.
A személyautósabb megjelenés érdekében kisebbek a tükrök, de a kecsesebb visszapillantókban is jól látni. Praktikus okokból a Ford hozzáigazította a színskálát a Transitéhoz, amivel a mindkét típust használó cégeknek kedveznek.
Más is történt
A közelmúltban az európai Ford minden haszonjárművével történt valami. A még friss Fiestából megjelent a Fiesta Van, amely a műfajhoz illően egy ráccsal leválasztott rakterű, lemezelt oldalablakos, kétszemélyes kiskocsi. A rohangászós városi áruszállítóból sportmodell is kapható, sportülésével, könnyűfém felnijével nem mondanánk teherautónak. Fiesta Van TDCi: 4,2 liter/100 km Két dízel- és egy benzines motorral érkezik Magyarországra a Fiesta Sport Van. A benzines 1,25 literes és 82 lóerős, de a vevők nagyobb részét a 68 lóerős 1.4, illetve a 90 lóerős 1.6 TDCi fogja érdekelni. Utóbbi kettő szabványos átlagfogyasztása egyformán 4,2 liter, amivel másfél litert vernek a benzinesre. Thaiföldi Mazda-rokon Szembeszökő változásokon van túl a Ford pickupja. A Ranger gyakorlatilag a BT-50 ikertestvére, a platós kistehert a Mazda gyártja Thaiföldön. A modellfrissítés után más lett az orr-rész, és a Ford szerint szebbek az anyagok belül. Ezentúl Wildtraknek hívják a csúcsmodellt, amely egy igen pofás új kivitel. Kétféle dízelmotor van hozzá: 2,5 literes (143 LE, 330 Nm), illetve háromezres (156 LE, 380 Nm). Vontatáskor jól jön a kézi váltó rövidebb első két fokozata. Automatikus váltó a kisebbik dízelhez is rendelhető, az erősebb mindenképp automata. Megmaradt a hátsó- vagy kapcsolható összkerékhajtásos kivitel és a három kasztni: a rövid fülkés, a négyszemélyes RAP-kabinos előrefelé nyíló hátsó ajtóval és az ötszemélyes duplakabinos. |
Ha megfizetik, kék műszerfallal is
Az ESP megjelenésével az autó új funkciókkal gazdagodott. A rendszer elinduláskor 2,5 másodpercig megtartja a féknyomást, hogy ne guruljon vissza lejtőn elindulva.
A Tourneo belsejében szebbek a kárpitok, mint a teherjárművekben, de a haszonjárművek műszerfala is jó minőségérzetet nyújt ezen a szinten. A Ford ugyanis lecserélte az egészet, a kifutó Fiestáéhoz hasonló, csak nem olyan puha. Középtájon a kerek légbeömlőkkel és az ezüst színnel egyenesen az S-Maxot idézi a kisteher.
Lapozás után szürreális élmény következik: padlógázon megáll a mutató 115-nél autópályán. Irány a második oldal!
A legmenőbb változatban ESP, ízléses kék műszerfal, SD-kártyáról tájékozódó gyári navigációs rendszer, normális rádió és tengelyirányban állítható kormány leplezi, hogy teherautóban ülünk.
75, 90 és 110 lóerővel
Vezetni sem rossz a legkisebb Transitot, még a haszonjárművekbe is szorult valami a többi Ford jó vezethetőségéből. A nagyon könnyű kormányzáson érezni, hogy egész napos meló során sem fáraszthatja el az embert, máskülönben az úttartás rendben van.
A hátul laprugós, merev tengelyes felfüggesztés sem gonoszkodott a kacskaringós bajor országutakon. A zajszint azonban kilóg a képből. Az 1,8-as, 110 lóerős motor több hangerőt mutatott, mint valódi erőt, a túltöltéssel 250-ről 280 Nm-re növelhető nyomaték dacára.
Connect menni Amerika
A konkurenciához hasonlóan a Ford is kettéosztotta a rakteret elválasztó rácsot.
Ennek jobb oldala az utasülés lesüllyesztése után kihajtható a vezető mellé, így létrát vagy más hosszú tárgyat is zárt ajtóval lehet szállítani a rövid változat 2,8-ról 3,4 köbméterre megugró rakterében. A másik megoldás ugyanerre a tető hátsó részének nyitása.
A ráncfelvarrás utáni modell az Egyesült Államokba is eljut a törökországi gyárból, persze nem dízel, hanem a kétliteres, benzines motorral és négygangos automatával.
A jenkiknél egyáltalán nincs áruszállító hasonlóan kompakt méretben, ami jó esély a Fordnak az eladások felpörgetésére. Az első hét évben Amerika nélkül is elkelt 600 000 darab.
Nyolc ülés, nyolc felnőttnek
Itthon a Tourneo Connect nevű családi verziót szinte senki nem veszi, szemben a személyautóként is keresett Berlingóval vagy Kangooval.
Pedig a Partnerhez hasonlóan a Fordból is van hétüléses, sőt, akár ennél többen is beleférnek. A nyolcüléses Tourneo Connect tényleg nyolcszemélyes, mert középen és a leghátsó sorban elfér három megtermett felnőtt.
Elektromos motorral
Ezt az elektromos hajtású verzióban csekkoltuk le a kollégákkal, amely a brit Smith Electric Vehicles és a Ford közös műve. Az Ampere a Transit Connectből, az Edison a nagyobb Transitból készülő villanyautók neve. Amerikában 2010-től, igény esetén később Európában is kapható lesz, akár személyautóként is.
Az izgalmas jármű a hátsó kerekek mögött hordja 21 kilowattórás lítium-foszfát akkumulátorait. Az áramot 50 kW (68 LE) teljesítményű villanymotor veszi fel.
A váltóban a jókora nyomaték miatt elég egy fokozat, csak az előre- vagy a hátramenetet kell kiválasztani a sebességváltó helyén lévő irányváltóval.
A cél 113 km/óra végsebesség és 160 kilométeres hatótávolság, ami jól hangzik, de a gyári adat többnyire ideális körülményekre vonatkozik, légkondi, hőség, kövér gáz és más hátráltató tényezők nélkül.
A tanknyílás helyére csatlakoztatott töltővel 6-8 óra újratölteni az akkukat, de a zéró helyi károsanyag-kibocsátás így is érdekessé teheti az autót belvárosi szállodák és taxisok számára.
Nagy doboz, kisebb fogyasztás
Addig is, míg eljön az elektromos hajtás korszaka, a dobozos rövid Transitból már most van ECOnetic kivitel, hogy 189 gramm/kilométerre csökkentse a szén-dioxid-emissziót. Az ECOnetic név a szabvány szerint átlagosan 7,2 litert fogyasztó, 115 lóerős verziót takar, amely a széria részecskeszűrővel teljesíti az Euro-5 kipufogógáz-szabványt.
A takarékosabb üzeme a csökkentett gördülési ellenállású gumiból, a légellenállást csökkentő dísztárcsából, a hosszabb végáttétellel csökkentett fordulatszámból és az áthangolt motorirányításból fakad. A takarékos vezetésben a felkapcsolásra figyelmeztető nyilak segítenek.
110 a vége
Az elsőkerék-hajtású ECOnetic sajátossága a 110 km/órára korlátozott sebesség, ami nem tréfa. A kilométeróra padlógáznál nem megy 115 fölé, a rendszert megátalkodott sietők sem képesek kikódolni a Ford szerint.
A cél a békés tempóval is csökkenteni a fogyasztást. A 600 kilóval megpakolt autó a 300 Nm dacára szerényen gyorsult, viszont meglepően csendes volt és luxuskivitelű. A pompás ülésekben a vérnyomásmérőkön látott pumpával felfújható deréktámaszt is találtunk, navigációs rendszer mutatta az utat, a tolatásban kamera segített.
Ezzel lepett meg igazán a Transit, amely 44 éves történelme alatt Európa legkeresettebb haszonjárművévé vált, 5,5 milliót meghaladó eladásokkal.