Nagyjából egy hónapja jelentették be, hogy megújul az Octavia RS és a Scout is, mi pedig már vezettük is őket. Méghozzá itthon, ismerős terepen. Mivel az autó újdonságainak felderítésével nem kellett órákat tölteni, elmaradt a hosszadalmas marketing duma is, így főként a számunkra kedves időtöltést jelentő vezetéssel foglalkozhattunk.
Nagy előnyt jelentett az is, hogy az egyik legfontosabb Škoda modell különleges változatainak bemutatóját Magyarországra hozták. Emlékeim szerint legutóbb a VW konszern a Tiguant mutatta be a mostani tesztútéhoz kísértetiesen hasonló stációkkal.
Hazai terepen
Így a helyismeret miatt nem kellett állandóan a látványos navigációs képernyőt figyelnünk, és néhol a kitűzött útvonalnál érdekesebbet is találtunk magunknak. Nem utolsó sorban elmaradt a szokásos repülőtéren szenvedés, a hajnali keléstől a parkolómizérián, a fémtárgyak kipakolásán keresztül a biztonsági szolgálat előtt kelletlenül előadott sztriptízszámig.
Változások
Nem meglepő, hogy a két különleges modell rettentően hasonlít a mezei Octaviára. Különbség mindössze néhány részletben – orr rész, lámpa, felni – , a hasmagasságban – egyikük magasabb, másikuk alacsonyabb az átlagos Octaviánál pár centivel.
Használt autók: |
Az Autókeresőben ide kattintva találhatnak használt Octaviákat |
Hegymenet
Az RS-sel autózandó közúti részt hamar letudtuk, hiszen a programban versenypályás próba is szerepelt. Igazán itt lehet kipróbálni az izmosabb autókat, hiszen közúton rettentő hamar átlépnénk vele a megengedett határokat. Hiszen a motor csábít rosszra, a jótartású, férfias ülésekben pedig fizikai fájdalmat okoz az ötvennel cammogás.
Pályára állva
Az Euroringen már jártunk igazán vadállat autóval is, de a Škoda is jó szórakozás volt. Az RS kétszáz lóereje szerencsére nem tépte le a fejünket, bár így is voltak a nemzetközi mezőnyben olyanok, akik a szűk, kanyargós pályán le-lekukkantottak az aszfaltról.
Be kell valljam, az első kört még én is bekapcsolt ESP-vel autóztam végig, de mivel a pálya korántsem tűnt annyira szűknek, rettentő kanyargósnak, mint ahogy azt többen előre jelezték, bátran rátenyereltem a gombra.
Innen élményautózássá vált a rengeteg karika amit futhattunk a jóindulatú, könnyen kezelhetű járgánnyal. Főként az RS benzines változatait próbálgattuk – a dízelre nem vitt rá a lélek – de ebból minden létező variánst nyúztunk, manuális váltójút, DSG-set, kombit és limuzint egyaránt.
Legyen elég
Az RS-ben tomboló turbós benzines motor egy családi kombiban kissé tájidegen elemnek tűnhet, de egyáltalán nem az. Szerencsére a futóművet nem lelketlen versenyzők tervezték, így baj nélkül lehet autóztatni benne a családot is, de ha apa egyedül akar bolondozni, akkor is szépen teljesít. Okos kompromisszum, bár a puttony miatt megváltozott súlypontot megérezni.
Kattintás után a cikk árakkal, és a Scouttal folytatódik. Próbálja ki!
A hatfokozatú DSG-váltóról csak ódákat tudnék zengeni, de ezt nagyjából minden tesztünkben megtesszük, így én eltekintek tőle. Legyen elég annyi, hogy a DSG remek dolog.
Maga a 200 lovas motor is bölcs választás ide, mert nincsen kezelhetetlenül nagy ereje, de a motorhanggal megspékelt hét másodperc körüli százas sprint mégis megdobja a vér adrenalinszintjét.
Octavia RS Limousine |
Motor/teljesítmény: | Ár: |
Octavia CR TDI DPF | 2.0 / 170 LE | 7 616 600 Ft |
Octavia CR TDI DPF DSG | 2.0 / 170 LE | 8 191 400 Ft |
Octavia TSI | 2.0 / 200 LE | 7 735 200 Ft |
Octavia TSI DSG | 2.0 / 200 LE | 8 322 000 Ft |
Octavia RS Combi | Motor/teljesítmény: | Ár: |
Octavia CR TDI DPF | 2.0 / 170 LE | 7 886 600 Ft |
Octavia CR TDI DPF DSG | 2.0 / 170 LE | 8 461 400 Ft |
Octavia TSI | 2.0 / 200 LE | 8 016 000 Ft |
Octavia TSI DSG | 2.0 / 200 LE | 8 634 000 Ft |
Scout
Megújult az Škoda Octaviából készült kalandautója, a Scout is. Az emelt hasmagasságú terepjáró-light itthon nem túl keresett, 2007 óta mindössze harmincötöt adtak el belőle, az RS közel nyolcszáz darabos eredményével szemben. Európában már valamivel kiegyensúlyozottabb a verseny, ott a hatvanezres RS hadra huszonkétezer Scout jut.
Főként Olaszország és Svájc alpesi területein kedvelik a praktikus Scoutot, de az olaszoknál is kapós a mindennapos, kemény használat mellett szabadidő-autónak is jól bevált járgány.
Szemből az autó szinte teljesen megegyezik a sportos testvérével, mindössze a masszív műanyagok és az ezüstös védőlemezek különböztetik meg az RS-től. Ugyan itt nincs LED-es nappali fény, de a kanyarfényként is működő ködlámpa ebbe is rendelhető. Hasonlóan az adaptív Xenonlámpához.
Motorok
Kétféle motorral – egy benzinessel és egy dízellel – kapható a Scout. Utóbbi sajnos nem egyezik meg az RS változatba kerülő közös-nyomócsövessel, ez még a jó öreg PD TDI.
Octavia Scout |
Motor/teljesítmény: | Ár: |
Octavia Combi Scout TSI | 1.8 / 160 LE | 8 291 000 Ft |
Octavia Combi Scout TDI DPF | 2.0 / 140 LE | 9 191 400 Ft |
A Scoutnak is járt igazi, saját pálya, a terepes jószággal dimbes-dombos földkupacokon kaptathattunk fel, s alá. Nagy varázslat nem volt ebben, egyesben, finom gázzal hiba, koppanások, lefulladás nélkül vehette az akadályt, aki már életében egynél többször elhagyta a biztonságot jelentő aszfaltozott utat.
Az átlagautós már ezeknek a domboknak sem menne neki a frissen vásárolt Scouttal, pedig a 179 milliméteresre magasított alváz alatt dolgozó negyedik generációs Haldex-kuplungos összkerékhajtás magabiztosan tornázta fel az autót bármelyik dombra.