Nem túlzás azt állítani, hogy a Forma-1 története során még sosem került olyan közel a megsemmisüléshez, mint most. Az elmúlt egy hétben röpködtek a hírek, a közlemények, a nevek és rövidítések, a sportot napi szinten nem követő laikus, alkalmi néző pedig csak pisloghat, hogy kik és miért verik szét az F1-et. Röviden összefoglaljuk.

Kik küzdenek egymással?

Összefogtak a csapatok
Összefogtak a csapatok

Összefogtak a csapatok

Összefogtak a csapatok


A Forma-1 szabályait a Max Mosley által irányított Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) hozza, és természetesen a betartatása is rájuk tartozik. Az F1-hez fűződő kereskedelmi jogokat – televíziós- és reklámszerződések, a versenyszervezés, a pályákkal kötött szerződések, az ezekből befolyó pénzek elosztása – Bernie Ecclestone igazgatja a több cégből álló Formula One Groupon keresztül, mögötte pedig a CVC Capital Partners nevű befektetői csoport áll tulajdonosként.

A harmadik fél a Forma-1-es csapatok szervezete, röviden a FOTA, amelyet a résztvevők tavaly nyár végén alapítottak azzal a céllal, hogy jobban összehangolják, és egységesebben képviseljék a sport jelenével és jövőjével kapcsolatos elképzeléseiket, hogy közös fellépéssel jobban érvényesíthessék érdekeiket mind az FIA-val, mind pedig Ecclestone-ékkal szemben.

Miért folyik a háború?

A költségplafon

A Forma-1-be az ezredforduló után az autógyártók megjelenésével a korábbinál is nagyobb összegek kezdtek ömleni, és a sportág költekezési versennyé fajult, a nagyobb csapatok 4-500 millió dollárt fektettek évente a fejlesztésbe, a versenyzésbe.

Ez a pénzszórás már a tavaly ősszel kezdődött válság előtt is tarthatatlannak és ésszerűtlennek tűnt, a Honda múlt decemberi kiszállása után pedig végképp világos lett, hogy drasztikusan vissza kell fogni a költségeket, ha nem szeretnék, hogy többen is kövessék a japán gyártót.

Mad Max

Mad Max

Mad Max


Az FIA és a csapatok is ötletelni kezdtek, és úgy tűnt, hogy a megoldás a fejlesztések visszafogása és az alkatrészek egységesítése lesz.

Talán a Honda kiszállásától megijedve, és attól tartva, hogy tovább zsugorodik a mezőny, Max Mosley úgy döntött, a korábban az új belépőket kimondottan távol tartó intézkedések – 1998-tól kezdve ahhoz, hogy szóba álljanak egyáltalán egy jelentkezővel, 50 millió dollárt kellett letétbe helyezni – helyett megnyitja az F1 kapuit „mindenki” előtt.

Tavasszal meg is történt az ehhez megfelelő szabályok elfogadása, amelyek alapján 2010-től az F1-es csapatok választhatták volna, hogy évi 60 millió dolláros költségplafon vállalásáért cserébe – ebbe a pilóták fizetése nem tartozik bele – műszaki előnyöket kapnak (több tesztelés, és hatékonyabb szélcsatornás kísérletek, mozgatható aerodinamikai elemek, erősebb KERS, fordulatszám-korlátozás nélküli motor).

A jelenlegi csapatok természetesen azonnal tiltakoztak, ugyanis a többség számára 2010-re megvalósíthatatlan lett volna a költségek 70-90 százalékos lefaragása, így automatikusan hátrányba kerültek volna az újakkal szemben. A FOTA legalább hároméves, lépcsőzetes csökkentést szeretett volna.

Megunták, hogy semmibe veszik őket

Megunták, hogy semmibe veszik őket

Megunták, hogy semmibe veszik őket


Mivel Mosley hajthatatlan maradt, a csapatok – a Williams és a Force India kivételével, őket ki is zárták emiatt a FOTA-ból – csak azzal a feltétellel neveztek 2010-re, hogy az FIA eltörli a költségplafonos szabályokat.

Az FIA a múlt péntekig adott határidőt a FOTA-csapatoknak hogy lemondjanak a követeléseikről, de csütörtökön egy éjszakába nyúló tárgyalás után ők inkább úgy döntöttek, hogy nem kérnek többet a tervezett Forma-1-ből, inkább saját versenysorozatot alapítanak.

Moselynak mennie kell

Fontos kiemelni, hogy a költségplafon erőltetése csak az utolsó csepp volt a pohárban, a csapatok az elmúlt években egyre inkább megelégelték ugyanis Max Mosley önkényes, következetlen és kiszámíthatatlan „uralmát”, az állandóan változó szabályokat, és azt, hogy sem az ő, sem a sport nézőinek véleményét nem veszik figyelembe. Békére akkor lehet halvány esély, ha ő végleg távozik.

Nemcsak Mosleyval van azonban baj, Bernie Ecclestone szintén kihúzta már a gyufát. Mivel a CVC mostanáig nyögi az F1 jogainak megvásárlására felvett hiteleket, így a kisember minden centbe kapaszkodik, és a csapatok folyamatos kéréseinek-követeléseinek ellenére is csak a sport bevételeinek 50 százalékát osztja el közöttük.

Mivel ebből a jó öreg Bernie sem enged, a pénzéhsége miatt pedig még a hagyományos, néha az autógyártók számára kulcsfontosságú piacokon lévő versenyeket is a neki sokat fizető, de a csapatok számára ilyen vagy olyan szempontból nem fontos helyszínekre cseréli, belőle is elegük lett.

Akkor tényleg szakad?

Nagyon úgy néz ki, az elmúlt két-három napban a FOTA-csapatok vezetői sorra azt hangsúlyozzák, hogy a megegyezés lehetősége végleg elúszott, és ők már az új bajnokság szervezésére szeretnének koncentrálni, nincs visszaút. Már neve is van – New Formula – és a versenynaptár is alakul.

Bernie nem hagyná, hogy távozzanak

Bernie nem hagyná, hogy távozzanak

Bernie nem hagyná, hogy távozzanak


Bár egy új versenyszéria pár hónap alatt való megszervezése igen nehéz feladat, az már most is látszik, hogy sokan örömmel vennének részt benne. A régi és jelenlegi pályák, a tévétársaságok, de még a 2010-re eredetileg az F1-be igyekvő új csapatok is a nagy nevekkel, a Ferrarival, a McLarennel, a Renault-val, a BMW-vel, a Toyotával, a Red Bull-alakulatokkal és a Brawnnal szeretnének tartani.

Mi marad a Forma-1-ből?

Ha nem sikerül megegyezni a FOTA-val, az FIA megpróbálhatja az új, néha sebtében összedobott csapatokkal feltölteni a rajtrácsot, akiket a Williams és a Force India – már ha maradnak – a közönség érdektelensége mellett rendszeresen tönkrever majd. És ez még a jobbik variáció.

Ha ugyanis a két „nagy” név és az újak is inkább a FOTA-val mennek, előfordulhat, hogy nem is lehet valódi világbajnokságot rendezni – ekkor az FIA kénytelen lehet mondjuk a GP2-t „előléptetni” erre a rangra, vagy törölni az F1-et a 2010-es naptárból.