Régóta nem írtunk annyit gazdasági háborúk fordulatairól, mint tavaly. A tavalyi év magyar szempontból talán legfontosabb sztorija az Opel sorsát érintette: csődbe megy a GM-mel együtt, megússzák közösen vagy leválik a német leányvállalat, de akkor ki veheti meg?
GM-Opel: válás 80 év után?
A GM csak legvégső esetben adta volna el az 1929-ben megszerzett Opelt. A Kínában Buick néven nagyon sikeres autókban is vannak rendesen Opel-gének, a Brazíliában jól teljesítő Chevrolet-modelleknek sem véletlenül Corsa, Astra, Vectra vagy Zafira a neve.
A német részleg fejlesztői nélkül pont a jövőt jelentő kis és közepes méretű autók között érte volna a legfájóbb veszteség a céget, a Chevy Volt akkumulátorait töltő kis benzines motor sem egy amerikai V8 lesz.
Mégis úgy tűnt, hogy megválnak az Opeltől, mert nem látszott más választásuk, mint eladni a márkát a választásokra készülő német kormány által favorizált konzorciumnak, benne az orosz tőkére hagyatkozó Magnával.
Frusztrált kancellárasszony
Ám az amerikai kormány által állami tulajdonba vett, ezzel megmentett GM levegőhöz jutott, és új vezetőjével lepattintotta a frigyet biztosnak érző kérőt. Ed Whitacre nem a GM-topmenedzserek szokásos karrierjét követte, akik már a céghez kötődő neves egyetemen, Flintben megismerik és később kölcsönösen támogatják egymást nyugdíjas korukig.
Bár az autóiparon kívülről érkezett, mégis tudta, hogy az Opel nélkül a General Motors elveszíti globális pozícióit, aligha van jövője. Az állami tőkeinjekciók révén a cég kibírta az Opel vételára nélkül és sikerült megtartani a német leányvállalatot, erősen frusztrálva ezzel a német nagypolitikát, benne Angela Merkelt.
VW-Porsche: az erősebb kutya nemz utódot
Eközben a régi konkurens, a Volkswagen is saját jövőjével volt elfoglalva, csak ezerszer stabilabb anyagi helyzetben háborúzott a Porschével. A kérdés: a kis sportautómárka fel tud-e hajtani annyi hitelt a gazdasági válság idején, ami a VW lenyeléséhez kell, vagy kénytelen besorolni 10. márkaként a konszernbe?
Az utóbbi történt, de a háború annyira lekötötte a Volkswagent irányító Ferdinand Piëch és Martin Winterkorn erejét, hogy egy stratégiailag pompás üzletet csak hónapokkal később tudtak nyélbe ütni a Suzukival.
A Porsche tehát tizedik márkaként tagozódik be a Volkswagen konszernbe. A mamutvállalat márkái alfabetikus sorrendben: Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Scania, SEAT, Skoda, Volkswagen, Volkswagen Nutzfahrzeuge (haszonjárművek). |
A Suzuki értékével folytatódik a cikk
Főnyeremény a Suzuki
A VW aligha áll meg az év végén bejelentett 19,9 százalékos tulajdonszerzésnél, mert a Suzuki csábító partner. A cég remekel a kicsi, takarékos autók jövedelmező gyártásában és a káprázatos lehetőségeket ígérő indiai autópiac 55 százaléka a Suzukié (a helyi Marutival közösen).
A VW és a Suzuki együtt több autót gyártott tavaly, mint a Toyota, a GM pedig sajnálhatja, hogy saját csődje miatt kénytelen volt megválni Suzuki-részvényeitől.
A Toyota eközben a Subaruval fűzte szorosabbra a szálakat és továbbra is szállít motorokat a Lotusnak, de ezek apróságok ezen a szinten.
Ford: eladott prémiummárkák
Több mozgás volt az autóipar negyedik legnagyobb cégénél, a Fordnál. A Ford kénytelen volt megválni elegáns márkáitól, az Aston Martin és a Jaguar-Land Rover üzlet után a Volvo egy kínai befektetőé lehet, ami aligha növeli a márka presztízsét. Hol van már a PAG?
Renault-Nissan-mintára: PSA és a Mitsubishi
Az idén bő 10 éves Renault-Nissan egyesülés jó példa a francia és a japán cégek gyümölcsöző együttműködésére, talán ez bátorította fel a PSA Peugeot Citroën és a Mitsubishi vezetését a közös modelleknél szorosabb kooperációra.
Az Európába beszorult, a telített francia és nyugat-európai piactól erősen függő francia cégnek jól jön az Ázsiában és Észak-Amerikában több-kevesebb sikerrel szereplő japán partner. Működőképes lehet ez a szerelmet nélkülöző érdekházasság.
FIAT: megfekszi a gyomrát a Chrysler?
Az elmúlt év fontos sztorija a FIAT nyaktörő vállalkozása Chrysler szanálására. A Daimlernél szerintem ki sem merik számolni, mibe került nekik az amerikai kolonc finanszírozása, de beszédes, hogy az 1998-ban 36 milliárd dollárért megvett céget 7,4 milliárd dollárért sikerült elpasszolni 2007-ben.
A FIAT mindenütt ott van
A FIAT önállóságát megőrizve, de számos kooperációval válaszolt az autóipar kihívásaira. A PSA Peugeot Citroënnel vagy 30 éve működik együtt a Ducato-méretű haszonjárművek ügyében. A PSA-val közös a 807-Ulysse egyterűcsalád is, amelynek alapjaira Scudo-Jumpy-Expert kisáruszállítók épülnek, de rokon a Nemo-Fiorino-Bipper trió is. A Suzuki Esztergomban gyártja az SX4 testvérmodelljét, a Sedicit, a fordos együttműködés gyümölcse az 500-ból kikanyarított új Ka. A FIAT partnere az indiai Tata és az Opel is: az 1,25 literes és az 1,9-es dízelmotorokat a FIAT szállítja az Opelnek. Üzlet a Chryslerrel A FIAT a napokban vállalt 20 százalékos részesedést a csődbe ment Chryslerben. Később ezt 35 százalékra, majd a Chryslernek nyújtott állami kölcsönök visszafizetése után 50 százalék fölé emelheti. A FIAT nem pénzt ad a részvénycsomagért, hanem kis és kompakt autóinak technológiájával, takarékos motorokkal és az amerikai autók eladását segítő értékesítési hálózatával egyenlíti ki a számlát. A megállapodás az Opellel, illetve a Chryslerrel kiegészíti egymást a gazdaságos üzemhez szükséges darabszám elérésében. Az Opel Európában erősítené a FIAT jelenlétét, a Chrysler-hálózat révén Észak-Amerikában újra piacra léphet a FIAT, így az Alfa Romeo is. |
A FIAT-ot irányító, lehengerlően eredményes Sergio Marchionne úgy érzi, hogy a FIAT és a svájci UBS bank ügyei mellett van kapacitása egy kórosan beteg autógyárat kirángatni a halál torkából.
Talán neki sikerül az a zsonglőrmutatvány, amivel több neves menedzser is felsült, és a keveset érő Chrysler és Dodge illetve a jól csengő JEEP nem megfojtják a FIAT-ot, hanem hozzásegítik ahhoz a darabszámhoz, ami a gazdaságos működéshez kell. Egy év múlva erről is többet tudunk.