Kínai kézben a Volvo
Egyre valószínűbb, hogy a Volvo következő tulajdonosa a Geely lesz. Ha szerencsénk van, a kínai tulajdonos hosszú pórázon hagyja a svédeket és nem akar mindent a feje tetejére állítani. Ezt nyilván nehéz kibírniuk, mert a Geely a semmiből jött és lám, meg tudnak venni egy 1927 óta működő, erős arculatú és alapjában véve sikeres prémiummárkát.
A Volvót mégis érdemes volna békén hagyni. Vegyük a C30-at! A kétajtós messze napjaink legeredetibb svéd autója. Oldalról és főleg hátulról nem öregedett meg az elmúlt három évben, az alapos átdolgozás óta az S40-től örökölt maradi orr is felér a kocsi többi részéhez.
P1800 ES: Ez nem az Amazon! |
Két klasszikus Volvót szokás ismerni, az egyik a lépcsőshátú Amazon az 1950-60-as évekből, a másik az 1971-től gyártott P1800 ES, a gazdagon üvegezett farral. Utóbbit a germán autóslapokon cseperedettek hívják Hófehérke koporsójának is (Schneewittchensarg). A kétajtós autót az 1800 kupéból hozták ki, amellyel az Angyal című filmben Roger Moore nyomult. A shooting brake-jellegű autók közül az elegáns P1800 ES nem a legelső, de talán a leghíresebb. XVI. Károly Gusztáv svéd uralkodó, akkor még trónörökösként, nyomban kapott is egyet az üveg hátsó ajtós sportkombiból. Vadászni, golfozni Az alig használható hátsó üléseket sokan eleve lehajtották, vadászeszközöket, sportfelszerelést, miegymást dobálva a nagyra nőtt csomagtérbe. Az autó tervezésénél kifejezetten fontos volt, hogy a csomagterében legyen hely a golffelszerelésnek, amit elvártak az amerikai ügyfelek. A ma körülrajongott modell nem sokáig élt, gyártását 1973-ban azért szüntették meg, mert kellett a hely a csarnokban a Laplander terepjáró utódjának. A szépséget tehát kiszorította egy katonai doboz. |
A C30 öltöztet
Van néhány autó, amely kicsi ugyan, de a nagyobb és drágább kocsik közé parkolva is magabiztosan szállhatunk ki belőlük. Ilyen például a MINI, de az kevéssé férfias jelenség, míg a C30 nem annyira női autó, hogy csak szivárványos zakóban feszíthessek benne.
A biztos ízléssel megrajzolt belső tér azt hozza, amit a Volvótól megszoktunk. Nyugodt, békés autó, ízléses és visszafogott. Ebben a nagy harmóniában csak a kényelmetlenül nagy oldalajtók csapkodásához kell hozzáedződni: olyan sok levegőt szorítanak ki, hogy muszáj elszántan berántani őket.
Vetélytársak | Listaár, forint |
|
Audi A3 2,0 TDI Ambition DSG (143 LE) | 8 376 750 | |
BMW 118d aut. (143 LE) | 3 490 000 | |
Mercedes-Benz CLC 220 CDI (150 LE) aut. | 9 620 000 | |
Volvo C30 2.0D Momentum aut. (136 LE) | 7 290 000 |
Nincs vége a tesztnek, lapozni ér!
A Ford Focus alapjain
A széles és rövid, remek kiállású autó nem véletlenül örökölte műszaki alapjait és futóművét a Ford Focustól. A túlméretes kormány dacára a C30-at jó vezetni. A kétliteres dízel nagyon jó erőben van, ha szabad az út, egy bokamozdulatra könnyedén ellő.
Sokkal szebb hangját leszámítva nem érdemes költeni az öthengeres D5-re, járása alig kulturáltabb és az erőtöbblet sem hiányzik. Egy erős motorhoz általában jól passzol az automata váltó, a képlet most is működött. A hatfokozatú váltó átlagos színvonalú, nem túl gyors, de kényelmes.
Konkurensek: a többségből van ötajtós |
Fiatalok számára is vonzó résmodellnek készült a C30, a maga idejében Volvóként túl merész 480 ES kupé örököseként. De a legkisebb Volvónak van egy igen kiadós baja: nincs ajtaja hátul. Ha valaki ilyen régen van a szakmában, nem tudja nem észrevenni az ilyesmit, szinte azonnal – ahogy Galla Miklós mondja a falábú Tarzannak. A célcsoport így gyakorlatilag az egyedülállókra, nyugdíjas vagy gyermektelen párokra korlátozódik, esetleg elvált anyukákra, akik előre kötik be a gyermekülést. A kétszemélyes, erősen szűk hátsó üléseken ennek kár is volna nekifutni. A kizárólag két oldalajtós karosszéria kevéssé bölcs ötlet, nézzünk csak körül a konkurensek között! A háromajtós Mercedes CLC egyenesen bukdácsol. Az Alfa Giuliettából nem is lesz háromajtós, a zömében ötajtósként értékesített Audi A3 és 1-es BMW viszont kapós, bár ezt nem szabad egyedül az ajtók számára kenni. Ezt figyelembe véve a C30-cal elért, 30-40 ezer autó közötti éves értékesítés nem rossz eredmény |
Városon kívül
Egy C30 elsősorban városi autónak készült, mégis jobb vele kiszabadulni országútra, autópályára.
Két embernek autópályán gyors tempónál is pihentető utazni vele, pedig a motor lehetne kulturáltabb.
A kormány rezgetésével és hangjával is erősebben mutatja az öngyulladást, mint kellene. A kiváló ülések a hatékony ülésfűtéssel ezt ellensúlyozzák. A rugózási komfort jóindulattal közepes, a 18 colos felnikkel, tél közepén, budapesti utakon erősen megérezni az úthibákat.
Nem olcsó mulatság
Hosszabb utakon a budapesti 8,5-9 literes fogyasztás hat literig apad, a C30 nem ezért nagy érvágás, hanem az ára miatt. A hétmilliós listaárra pár kellemes extrával könnyű rádobni egymillió forintot vagy még többet.
Az audiorendszerre mindenképp megéri áldozni, a tesztautóban lévő 135 ezer forintba kerül, ami ezen a szinten nem pénz, élvezetes hangzása viszont meghatározó autózás közben és azt is érdemes megfontolni, hogy a konkurenciánál még vastagabban fog a ceruza.
Műszaki adatok -Volvo C30 2.0D Momentum aut. | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1997 |
Furat x löket (mm) | 85 X 88 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 100(136)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/n.a. |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,5 |
Végsebesség (km/h) | 205 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 0 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 0 |
Vegyes (l/100 km) | 5,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 156 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4266/1871/1447 |
Tengelytáv (mm) | 2640 |
Csomagtér (liter) | 233 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1275-1471/425-429 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 52 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 7 290 000 (automata váltóval) |
Tesztelt autó ára (forint) | 8 735 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Apró és drága, de örömteli és elegáns autó a C30, akár egy belga praliné. |
Pontszám (max. 10) | 7,75 pont |