December 31-e után márkát válthat a rendőrség – értesült lapunk a járőrautó-tender ajánlatait pontosan ismerő forrásból. Úgy tudjuk, a közbeszerzési eljárásban az Opel adta a legjobb ajánlatot ötajtós, 1,6 literes motorú, rendőri jelleggel ellátott autók szállítására. (A nyitóképet hírszerkesztőnk, Horváth Zsolt retusálta, mi ilyennek képzeljük a rendőrségi változatot.)
A rendőrség az Octaviák és a Focusok beszerzésekor favorizált lízingkonstrukció helyett ezúttal megvásárolja az autókat. Lényeges eltérés az eddigiekkel szemben, hogy az Astrák ötajtós karosszériával érkeznek, míg a Ford által megnyert tendert még kombikra írták ki. Kombit az Opel is tudna szállítani, de a nagyobb csomagtérnél és a jobb használhatóságnál többet nyomhatott a latban a ferdehátú modellek alacsonyabb ára.
A fényhíddal, rádióval és rendőrségi matricákkal felszerelt járőrautók az Astra Classic III-ból készülnek. A Classic III-as Astra a 2003 őszén bemutatott generációt jelöli, amelyből a J Astra 2009-es megjelenése után vált Classic, követve két elődje példáját. (A leendő rendőrautót legfontosabb konkurenseivel hasonlítottuk össze, ha érdekel, milyen autóba ülnek a magyar rendőrök, kattints a linkre!)
Az ajánlatok értékelésekor 1250 autó beszerzéséről döntöttek a rendőrség illetékesei. Mi úgy tudjuk, hogy a konkurensek közül végül a Ford és a Renault maradt még versenyben az Opellel, de az árlejtés során az Opel adta a legjobb árajánlatot, valószínűleg ők engedtek legtöbbet az eredeti összegből.
Ez válasz arra a kérdésre is, hogy az Opel, mint hazánkban 20 éve meghatározó gyárat működtető vállalat, pozitív elbírálást élvezett-e az indulók között. Az autókra meghirdetett közbeszerzéseknél a hazai gyártóbázis értéke hagyományosan nem érvényesül.
Rendőr Astra, másodszor
Nem először szállít járőrautókat az Opel a magyar rendőrségnek. 15 évvel ezelőtt a Szentgotthárdon összeszerelt F Astrából készült rendőrautó. Motorja 1,6 literes és 75 lóerős maradt, de a rövidebb váltóáttételekkel valamivel jobban gyorsult a hétköznapi példányoknál. Erősített futóműve, alsó hajtáslánc-védelme és speciális, 15 collos kereke is eltért a sima Astrákétól. A rendőrök a magyarországi autópark második legnépszerűbb autójába ülhetnek át, mert a hazai járműállományban összesen 240 ezer Astra van. Egyedül Suzuki Swfitből fut ennél is több.
A rendőrségnél az Astrák közül G Astrák is szolgáltak, Opel emblémával ezen kívül Movanók és Vivarók. Akadt A Zafira, terepjáróként a rendőrség használt Fronterákat és elég sok Combót a kutyás egységeknél. A policecars.hu weboldal még egy első generációs Omegát is hoz.
Elkésett közbeszerzés
Nem vagyunk biztosak benne, hogy az autók átadásával és szállításával minden rendben megy-e majd, mert az állami szervek az ügy súlyához képest extrém sokáig késlekedtek a közbeszerzéssel.
Mert a világ legnagyobb autógyártóinak udvarán sem áll 1250 darab tökéletesen azonos felszereltségű, egységesen fehér alapszínű kocsi.
A nyertes ajánlattevőnek így rendkívül rövid idő alatt kell legyártatnia, majd az előírt módon fényhíddal, rendőrségi rádióval és dekorációval ellátnia, forgalomba helyeznie és átadnia az autókat.
Azért sem érthető az esztelenül szűk határidő, mert a jelenlegi lízingszerződés kifutása jól kalkulálható dátum és a Focusokat vissza kell adnia a rendőrségnek.
Járőrautók, számokban |
Ford Focus 1,6 Turnier | Opel Astra H 1,6 |
Hengerűrtartalom, cm3 | 1596 | 1598 |
Teljesítmény/nyomaték | 100 LE/5500 150 Nm/4000 |
115 LE/6000 155 Nm/4000 |
Gyorsulás, s (0-100 km/h)/végsebesség, km/h | 12,2 / 180 | 11,7 / 191 |
Méretek (HxSzxM)/tengelytáv (mm) | 4468x1839x1503/2640 | 4249x1753x1460/2614 |
Átlagfogyasztás/CO2 emisszió | 6,7 l/100 km és 157 g/km | 6,2 l/100 km és 146 g/km |
Ha az új autók bármilyen okból nem érkeznek meg időre, akkor nagy lesz a baj. Mert kocsi nélkül mit csinálnak a rendőrök? Lóra kapnak, átülnek biciklire vagy mennek gyalog?
Ha semmi nem jön közbe, akkor az Opel bochumi gyárából időre megérkezhetnek az új járőrautók, amelyekkel országszerte találkozhatunk majd. A rendőrautók gyártása annyira fontos feladat, hogy Bochumban a vállalat alapításának 150-ik évfordulójára tervezett, a termelés leállásával járó ünnepséget is elhalasztják. Ebben az üzemben a H Astrán kívül a Zafira második generációja és a Zafira Tourer készül.
A szervek a közeljövőben ügyintézői autókat is cserélnek. Korábban többek között Chevrolet Lacettik illetve Škoda Octaviák és Volkswagen Golfok futottak ebben a kategóriában, a győztes modell ismét egy Škoda, ezúttal a Fabia. Információnk szerint 500 darabos ügyintézői flottáról van szó.
Figyelem! A járőrautó-tender eredménye még nem hivatalos, még nem került sor szerződéskötésre sem a felek között. Cikkünk megjelenéséig az Opel nem is kommunikálta az eredményt, pedig a járőrautó-tenderen aratott diadal abszolút presztízskérdés. Bármilyen fejlemények következzenek is, mi rajta leszünk az ügyön.
Tudni szeretné autója valós fogyasztását? A Szervizkönyv megadja a választ! Próbálja ki most!