Három és fél hónap szünet után nem kell tovább nélkülöznünk, a hétvégén újraindul a Forma-1, jön az Ausztrál Nagydíj.
A 64. F1-es bajnoki idény a tavalyinál egy kicsit talán szegényesebb, hiszen 20 helyett csak 19 futamból áll majd, ugyanis a valenciai Európa Nagydíj kikerült a naptárból, a New Jersey-ben nem tudtak felkészülni az idei évre, pótfutamot pedig nem sikerült keríteni.
A holnapi szabadedzésekkel kezdődő szezon november 24-én zárul majd a Brazil Nagydíjjal. A menetrend egy kicsit hézagosabb lesz, az első, tengerentúli szakaszt záró Bahreini Nagydíj és az első európai futam, a Spanyol Nagydíj között három hét telik el, és ugyanekkora lesz a szünet júniusban a Kanadai és a Brit Nagydíj, júliusban pedig a Német és a Magyar nagydíj között is. Augusztusban újra négy hétig tart majd a vakáció.
Nemcsak futamokból, csapatokból is eggyel kevesebb van, hiszem miután a HRT tulajdonosai nem pénzelték tovább a csapatot, és vevőt sem találtak rá, a spanyol alakulat csődbe ment, összeomlott, Narain Karthikeyan és Pedro de la Rosa versenyzői állás nélkül maradt.
Távozott Michael Schumacher, és Bruno Sennát, Heikki Kovalainent, Vitalij Petrovot, valamint Timo Glockot sem tartották meg 2013-ra. Idén öt újonc, név szerint Esteban Gutierrez (Sauber), Valtteri Bottas (Williams), Giedo van der Garde (Caterham), Max Chilton és Jules Bianchi (mindketten Marussia) mutatkozik be, róluk itt írunk bővebben.
A mezőny elejében egy nagy átigazolás történt: Lewis Hamilton Schumi helyére lépett a Mercedesnél, a McLaren pedig a tavalyig a Saubernél versenyző mexikói Sergio Perezzel pótolta őt. Hátrébb Nico Hülkenberg a Sauberbe ült át, a német helyét a tavalyi évet kihagyó honfitársa Adrian Sutil kapta.
A szabályok nagyon keveset változtak, a leglátványosabb az autók kacsacsőrének eltakarása, bár nem minden csapat élt a lehetőséggel. Bővebben itt írunk a módosult előírásokról.
Nem a szabályokhoz tartozik, de lényeges változás, hogy a Pirelli 2013-ra jelentősen módosított a gumijain: az abroncsok lágyabbak, gyorsabban felmelegíthetők lesznek, de épp ezért hamarabb is kopnak. A hideg téli teszteken már-már pánikot okozott a gumik viselkedése, valószínű, hogy tavalyhoz hasonlóan az idei szezon elején is főszerep jut majd a „fekete aranynak.”
A gyakorlatilag változatlan szabályok miatt a csapatok többsége a 2012 végén használt autóját csiszolgatta tovább az idei évre, a 2014-es nagy szabálymódosulások előtt egy utolsó „nyugis” év jön még. Ebből következik, hogy a verseny szoros, sőt még szorosabb lesz, az apró tökéletesítgetések tovább csökkenthetik a különbségeket.
A téli tesztek nem is mutattak semmilyen egyértelmű jelet vagy trendet, a csapatok, pilóták mind csak annyit tudnak mondani, hogy „nagyon szoros lesz” a verseny. A szakértők kalkulációi alapján egyébként egy körön talán még mindig a Red Bull a leggyorsabb (2-3 tizeddel), versenytempóban azonban nagyjából együtt van a háromszoros bajnok címvédő alakulat és a Ferrari, a McLaren, a Lotus, valamint a Mercedes.
Az utóbbi, Hamiltonnal kiegészült csapat viszonylag eredményes, meggyőző telet zárt, az utolsó teszten a két legjobb idő volt az övék, míg a gyakorlatilag egyedüliként teljesen újratervezett autóval készülő McLaren nem tudta kiismerni a járgányát, és megbízhatósági problémákra is számíthatnak.
A középmezőny is komoly csatát ígér, sőt, egyáltalán nem kizárt, hogy a Sauber, a Williams vagy épp a Force India a nagyok orra alá is borsot törjön, főképp az idény első felében.
Ami az egyéni küzdelmet illeti, sorozatban három megszerzett címével automatikusan Sebastian Vettel számít a favoritnak, de Fernando Alonso biztosan vissza akar vágni a tavalyi vereségért, a két csapattárs, Mark Webber és Felipe Massa pedig ki akar majd lépni az árnyékból. A McLarennél Jenson Button immár első számú versenyzőként virágozhat, a Lotusnál már tavaly is remeklő Kimi Räikkönen pedig még erősebb formát ígér. Hamilton és Rosberg? Ők maguk sem tudják, de remélnek.
A pilóták esélyeit illetően az olvasói vélemények igen határozottak: a szavazásunkon Alonso, Räikkönen és Massa sorakozik fej fej mellett, Vettel már jelentősen el van maradva, Hamilton és Button pedig csak a futottak még kategóriát képviseli, hogy a többiekről ne is beszéljünk.
Míg ott a versenyzőkre lehet tippelni, itt a 2013-as autók áttekintése közben a csapatok esélyeit lehet pontozni! (A legversenyképesebbnek vélt alakulat kapjon 10 pontot, a feltehetőleg csak statisztáló csapatoknál az alsóbb régiókba kell pöttyinteni.)