Röviden – Audi SQ5 | |
---|---|
Mi ez? |
Tavaly átdolgozott, középméretű SUV agyament teljesítményű dízelmotorral, az A4 hosszmotoros padlólemezén. |
Mit tud? | Kevéssé PC módon kifejezve: leradírozni az útról, szinte bárkit. |
Mibe kerül? | 17,9 millió forinttól felfelé lehet bemelegíteni a konfigurátort. |
Kinek jó? | Bárkinek, ha nem szeretne inkább kombit. Csak legyen benne elég tartás, hogy ne menjen vele úgy, ahogy a motor megengedi. |
Adatlap
Vezettük: Audi SQ5 – A BMW nyomában
Motor | 2967 cm3, Dízel, V6 |
Teljesítmény | 313 LE |
Nyomaték | 650 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 5,1 sec |
Végsebesség | 250 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 6,8 l / 100 km |
Kezd eszkalálódni a harc a pozíciót őrző BMW és a primátusra törő Audi között az elsőségért. A világ legsikeresebb prémiummárkája cím részben az új szabadidő-autók (pl. X4 ill. Q2, Q6) fogadtatásán múlik, részben a meglévők jövőbeli szereplésén. Ezért ami az egyik gyártónak bejött, azt a másik nem sokáig hagyhatja válasz nélkül. A BMW X3 3,0sd, az első überdízel sport-SUV mintájára a Q5-ben is megjelent az Audi hiperszuper dízelmotorja.
Igen, arról a 313 lóerős, egy kisebb és egy nagyobb feltöltős hathengeresről van szó, amit pár hónapja az A7-ben vezettünk. Akárcsak a Porsche a dízel Cayenne S-sel, az Audi is most először kínál sportváltozatot öngyulladós motorral. A csúcsmodellt ezüstszínű tükörházáról, hűtőrácsának csillogó pálcáiról és négy kipufogóvégéről ismerni fel.
Bénító erő, izgalmas hang
Elég lenne kettő is, mert másfél henger ritkán fúj egy csőbe, de a végek szaporítását már a szintén hathengeres és négycsöves az E46-os M3-on sem értettük. Talán a V8 illúzióját próbálták megteremteni vele a designerek, amit a motor bénító ereje és izgalmas hangja is támogat.
Ha utasaink nem ültek még nyolchengeres dízelben, simán blöffölhetünk: a motorhang szerényebb hengerszámmal is közel olyan jó, mint a V8-as motoroké. A trükk a dologban a kipufogódobokba rejtett hanggenerátor illetve a hangszórókból érkező hang. Főként Dynamic módban élvezhető motorzene, és ami meglepő benne, a hang nem hat művinek. Belülről a gép szinte nyolchengeresként gurgulázik, padlógázra mély morgással és mesebeli gyorsulással reagál.
5,1 s százig, még néhány 200-ig
5,1 másodperc telik el százig egy közel kéttonnás aszfaltterepjáróban, kevesebb, mint a félelmetes Porsche 911 (930) Turbóban, amelynek 5,4 s volt az ideje. Mindezt az autó megfejeli rajtautomatikával, hogy a gyorsulásélmény bele is égjen az emberbe.
A rajtprogramért nem kell menük mélyén kotorászni. Elég, ha az ESP kicsit visszavonul, a nyolcfokozatú automata váltó S-állásban van. Aztán ballal a fékre állunk, jobbal a gázt tiporjuk, és a fékről leugorva a gép elszabadul.
Nemcsak százig repül úgy, hogy szem nem marad szárazon, belső sávos tempóról is úgy söpör 250 felé a mutató, amire egy ennyire nehéz autó csak 650 Nm nyomatékkal lehet képes. A nagy mű Darth Vader tetszését is elnyerné, mert „Ennyi erőt ritkán sűrítenek ilyen kis helyre az univerzumban” – írta az első találkozás után Kovács Miklós.
5400, egy dízelben
Ugyanilyen meghökkentő, ahogy a motor forog. Egész más fordulatszám-tartományokban érzi jól magát, mint a dízelek általában és annyira lazán pörög 4000 fölé, amit mindeddig csak a BMW sport dízeljeiben éltünk meg. Sportfokozatban a szoftver valahol 5400-nál vált, mintha ez volna természetes.
Az SQ5 és dízelmotoros alternatívái, listaáron | |
---|---|
Audi SQ5 (313 LE) | 17 934 510 Ft |
BMW X3 xDrive 35d (313 LE) | 15 499 000 Ft |
Infiniti EX30d (231 LE) | 14 178 000 Ft |
Elméletileg vannak még gyorsabb autók, de az egyformán 313 lóerős X3-mal vagy az SQ5-tel szinte bárkit le lehet radírozni az útról. Mert egyik sem csíkhuszár, amit az egyenesben nagyon gyors, de kanyarokban szégyent valló autókra értünk.
Az Audi összkerékhajtása Torsen középső differenciálművel osztja el az erőt a jobban tapadó tengely javára, alapesetben 40:60 arányban a hátsók kerekeket favorizálva. A gumik még vizes úton rajtprogrammal kilőve sem pörögnek ki és az erőátadás annyira hatékony, hogy hülyegyerekes vadsággal lehet kigyorsítania kanyarokból.
Hatásos: három centis ültetés
Az autón 30 millimétert ültettek a normál Q5-höz képest. A 20 colos gumik tapadása tovább tartott az én merészségemnél, az SQ5 olyan nyugalommal száguld, mintha mágnes tartaná az aszfalton.
A karosszéria nem billeg, cserébe a rugózási komfort nem elég jó. A sebességérzet zéró, ami csalóka lehet, mert amikor ez a csúcstechnika is a fizikai határok kiszolgáltatottjává lesz, akkor már igen nagy a baj.
Addig viszont szép az élet a listaáron 17 934 510 forintos autóban. Belül minden olyan, mintha a minőség-ellenőrzés után egy szaki még egyszer végigmenne az összes csavaron, illesztésen, ragasztáson, nehogy már a tökéletesség illúzióját bármi is elvegye.
Az alapokat adó Q5 nem véletlenül a világ legnagyobb darabszámban eladott prémium SUV-ja. Pont elég tágas és kényelmes az igényes közönség hosszabb útjaira, a behemót Q7-tel vagy GL-lel szemben nem ejtik fogságba a belvárosi szűk utcák és azonos motorral alig drágább a túlárazott kiskocsinak ható Q3-nál. Innen tényleg csak ráadás a 313 lóerős motor, ami, úgy tűnik, tetszik a magyar vásárlóknak. Információink szerint az importőr évi 4-5 autó eladásával számolt, de ennek már mostanra elkelt a háromszorosa.