Röviden – Škoda Rapid Spaceback |
Mi ez? |
Újdonság a Škodától a kis és a kompakt autók határán. Érzésre egy alsó középkategóriássá felfújt Fabia. |
Mit tud? |
Sok hellyel, kulturált működéssel, kis fogyasztással szolgálni egy belátó családot. |
Mibe kerül? |
75 lóerővel a listaár 3,3, a 86 lóerős motorral 4,15 millió Ft. A tesztelt változaté 4 475 710 Ft, amiből félmilliós kedvezményt kapni. |
Kinek jó? |
Annak, akinek nincs még 102 870 forintja a ferdehátú Rapidra, amely praktikusabb autó. Vagy aki eltaszítja magától az Octaviát, hasonló áron és felszereltséggel.
|
Külső, karosszéria
Adatlap
Škoda Rapid Spaceback 1,2 TSI Ambition
Most először van csapott hátú Škoda az alsó középkategóriában, ami jó hír. A rossz: nagyon érezni rajtra, hogy nem volt szabad közel kerülnie a Golfhoz
Most először van csapott hátú Škoda az alsó középkategóriában, ami jó hír. A rossz: nagyon érezni rajtra, hogy nem volt szabad közel kerülnie a Golfhoz
Fotó megosztása:
102 870 Ft az árkülönbség a nagyobb csomagterű Rapid és a Rapid Spaceback között
102 870 Ft az árkülönbség a nagyobb csomagterű Rapid és a Rapid Spaceback között
Fotó megosztása:
A spórolósra vett utastér alapján ki se néznénk belőle, milyen kifinomultan működik. 180 km/óra végsebessége és 11,7 s alatt gyorsul százra
A spórolósra vett utastér alapján ki se néznénk belőle, milyen kifinomultan működik. 180 km/óra végsebessége és 11,7 s alatt gyorsul százra
Fotó megosztása:
Városban, havas téli időben 8,6, országúton 6,1 litert fogyasztott a tesztautó 100 kilométeren
Városban, havas téli időben 8,6, országúton 6,1 litert fogyasztott a tesztautó 100 kilométeren
Fotó megosztása:
Térfar vagy űrtompor lehetne magyarul. A Spaceback a méretes hátsóra utal, ami valóban áll az új Škodára
Térfar vagy űrtompor lehetne magyarul. A Spaceback a méretes hátsóra utal, ami valóban áll az új Škodára
Fotó megosztása:
Félmilliós engedménnyel pont becsúszik négymillió forint alá a tesztelt változat ára
Félmilliós engedménnyel pont becsúszik négymillió forint alá a tesztelt változat ára
Fotó megosztása:
Kicsit elveszettnek tűnik a márka kínálatában, legalábbis a hazai piacon
Kicsit elveszettnek tűnik a márka kínálatában, legalábbis a hazai piacon
Fotó megosztása:
Fémpálca tartja a motorházfedelet. A konszern nem flancol feleslegesen
Fémpálca tartja a motorházfedelet. A konszern nem flancol feleslegesen
Fotó megosztása:
Turbófeltöltéssel 1500-as fordulatszámon elérhető a 160 Nm maximális nyomaték
Turbófeltöltéssel 1500-as fordulatszámon elérhető a 160 Nm maximális nyomaték
Fotó megosztása:
Jó ötlet a gyári jégkaparó. A zárható üzemanyag-betöltő nyílással nem lehet csak úgy kivenni a kocsiból, mint a ferdehátú Rapidban
Jó ötlet a gyári jégkaparó. A zárható üzemanyag-betöltő nyílással nem lehet csak úgy kivenni a kocsiból, mint a ferdehátú Rapidban
Fotó megosztása:
Kár az utastér butításáért, a Golf VII aligha szorul rá. Elvitte az Év Autója címet, tönkrenyeri magát az összehasonlító tesztekben. Mit árthatna neki egy igényesebb Rapid Spaceback?
Kár az utastér butításáért, a Golf VII aligha szorul rá. Elvitte az Év Autója címet, tönkrenyeri magát az összehasonlító tesztekben. Mit árthatna neki egy igényesebb Rapid Spaceback?
Fotó megosztása:
Bő 100 000 Ft lett volna a kormányról vezérelhető rádió felára
Bő 100 000 Ft lett volna a kormányról vezérelhető rádió felára
Fotó megosztása:
Kicsit odafigyelve elég városban 7,6 liter is
Kicsit odafigyelve elég városban 7,6 liter is
Fotó megosztása:
Kényelmesek az ülések, a karral, sok ugrásban állítható támlaállítás ellenére
Kényelmesek az ülések, a karral, sok ugrásban állítható támlaállítás ellenére
Fotó megosztása:
Hátul egészen óriási a lábtér, kétméteres emberek ülhetnek egymás mögé
Hátul egészen óriási a lábtér, kétméteres emberek ülhetnek egymás mögé
Fotó megosztása:
1,5 literes üvegnek is van hely az első ajtókban
1,5 literes üvegnek is van hely az első ajtókban
Fotó megosztása:
A kis rakodóhelyre tehetjük a kukát
A kis rakodóhelyre tehetjük a kukát
Fotó megosztása:
Két állásban rögzíthető a raktérpadló. Ez a felső
Két állásban rögzíthető a raktérpadló. Ez a felső
Fotó megosztása:
Sokszor megakad a padlóelem, egy kézzel nehéz vele bánni
Sokszor megakad a padlóelem, egy kézzel nehéz vele bánni
Fotó megosztása:
Mélyen van a csomagtér alja
Mélyen van a csomagtér alja
Fotó megosztása:
Emelővel 25 400 forintba kerül a szükségpótkerék és a teljes méretű is. A nagyobbal sem szűk a csomagtér
Emelővel 25 400 forintba kerül a szükségpótkerék és a teljes méretű is. A nagyobbal sem szűk a csomagtér
Fotó megosztása:
Gyárilag sehol nincs ráírva, hogy ez a Rapid a Spaceback
Gyárilag sehol nincs ráírva, hogy ez a Rapid a Spaceback
Fotó megosztása:
A Rapid a ferdehátú, a Rapid Spaceback a csapott hátú verzió
A Rapid a ferdehátú, a Rapid Spaceback a csapott hátú verzió
Fotó megosztása:
Igényes az aero-ablaktörlőlapát
Igényes az aero-ablaktörlőlapát
Fotó megosztása:
Részben fényezett a tükör. Ennek mi értelme lehet?
Részben fényezett a tükör. Ennek mi értelme lehet?
Fotó megosztása:
Feláras a 15 colos felni, de a Clever-csomagban mindössze 999 forintért megkapni ülésfűtéssel, tolatóradarral, CD-s rádióval
Feláras a 15 colos felni, de a Clever-csomagban mindössze 999 forintért megkapni ülésfűtéssel, tolatóradarral, CD-s rádióval
Fotó megosztása:
Biztonságérzetet keltenek a masszív kilincsek
Biztonságérzetet keltenek a masszív kilincsek
Fotó megosztása:
Az első Fabiában is volt zseb az üléstámla belső oldalán
Az első Fabiában is volt zseb az üléstámla belső oldalán
Fotó megosztása:
Mindkét ülés háttámláján van újságtartó
Mindkét ülés háttámláján van újságtartó
Fotó megosztása:
A fényszóró nem kapcsol ki a slusszkulcs kihúzása után
A fényszóró nem kapcsol ki a slusszkulcs kihúzása után
Fotó megosztása:
Ezüst díszítés próbálja javítani a minőségérzetet
Ezüst díszítés próbálja javítani a minőségérzetet
Fotó megosztása:
Felárért van navigációsrendszer is, de ez nem a sokcollos képernyők autója
Felárért van navigációsrendszer is, de ez nem a sokcollos képernyők autója
Fotó megosztása:
Idegesítő: minduntalan beleütközik a kartámaszba a kézifék
Idegesítő: minduntalan beleütközik a kartámaszba a kézifék
Fotó megosztása:
Lágyan mozog a fokozatok között a váltókar. A 105 lóerős 1,2 TSI váltója hatgangos
Lágyan mozog a fokozatok között a váltókar. A 105 lóerős 1,2 TSI váltója hatgangos
Fotó megosztása:
Motor |
1197 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény |
86 LE |
Nyomaték |
160 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
11,7 sec |
Végsebesség |
180 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
5,1 l / 100 km |
Nem, a Rapid új változata nem kombi. Olyasféle meredekhátú ötajtós, mint kettővel ezelőtti generációjában a Kia Rio volt. Bizonyos megoldásaival a városi, másokkal a kompakt autókat idézi. Szélessége a kiskocsik közé, hossza az alsó középkategóriába sorolja: 430,4 centijével 26,5 centivel rövidebb az Octaviánál, és nagyjából ugyanennyivel hosszabb az ötajtós Fabiánál.
10-15 éven át a Škodák többet nyújtottak az átlagnál, pl. nagyobb karosszériát és igényesebb kialakítást. Kívül az újdonság is ígéretes. A jól megmarkolható, masszív kilincs, az egyik legfontosabb érintkezési felület az autóval, tartósságot és biztonságot sugall. A ráfordítást jelzi a hátsó tárcsafék és az áramvonalas aero-ablaktörlő, amivel az alaktényező 0,304. Az üzemanyag-betöltő nyílás fedele ebben a Rapidban már zárható, így a gyári jégkaparó is védve van.
Belső tér, csomagtartó
Minőségérzetben fájó a visszalépés, a Škoda Rapid Spaceback belső tere zavaróan egyszerű. Műszerfalán sok a kemény műanyag, nincs akadályérzékelő az ablakemelőkben, ezért nem szaladnak fel egy mozdulatra és nem kapcsolja le a fényszórót sem, ha égve felejtjük. Viszont a központi zár diszkréten működik, retesze nem csattan akkorát, mint egy Renault Fluence-ban.
Kár az utastér butításáért, a Golf VII aligha szorul rá. Elvitte az Év Autója címet, tönkrenyeri magát az összehasonlító tesztekben. Mit árthatna neki egy igényesebb Rapid Spaceback?
A tesztelt Škoda Rapid Spaceback aduja a hátsó lábtér tágassága, itt kétméteres emberek ülhetnek egymás mögé. A belső tér keskenysége viszont rontja a szubjektív térérzetet, ezen kibukik, hogy az autó a Polo rokona. Mégis elhelyezhető hátul három gyermekülés, persze nem kényelmesen, de a 9-18 kg közötti ülésfajtából befért három.
Sziporkázóan sok ötlet segít az elöl-hátul kényelmesen ülő utasoknak belakni az autót. A vezetőülés alatt jut hely a láthatósági mellénynek, az ajtókba belefér a nagy vizesflaska, az első üléstámlák belő oldalán ott a praktikus zseb. Jó megoldás a hátsó kartámasz az integrált síalagúttal és a kihajtható fedéllel, az ajtóban apró kukát rögzíthetünk.
a videó a hirdetés után indul
Pótkerékkel csökken a kategóriában nagynak számító, 415 literes csomagtér, de térfogata elegendő. Nehézkesen működik a csomagtér-elválasztó polc, egy kézzel ritkán sikerült lejjebb tennünk vagy a lökhárító szintjébe emelnünk. A csomagtartó elsősorban mély, semmint széles vagy hosszú, ami azt jelenti, hogy elég lentről kell kiemelni a cuccokat.
Vezetés városban
A Rapidban a vezérműláncos 1,2 TSI van, nem a vezérműszíjas, mint a hetes Golfban vagy az új Octaviában. Korábban voltak lánc- és láncfeszítőgondok ezzel a motorral, de úgysem látunk a jövőbe, ezért ez nem rontja az autó értékelését.
Térfar vagy űrtompor lehetne magyarul. A Spaceback a méretes hátsóra utal, ami valóban áll az új Škodára
Ám aki előző generációs TSI-motorral vesz autót, nagyon ügyeljen az olajcsere-periódusok betartására, használjon minőségi olajat és az évek múlásával figyeljen a lánc hangjára, ami először hidegindításkor jelentkezhet. Akárhogy is lesz, a négy évre vagy 200 000 kilométerig érvényes garancia mindenképp az autó előnyére válik.
Budapesten járva hamar megszerettük az autót. 10,9 méteres fordulóköre rendben van, a kilátás egészen jó. 86 lóerős motorja sehol sem erős, de végig nyomatékos, és alapjáraton kevésbé hajlamos lefulladni, mint az erősebbik 1,2 TSI.
Fémpálca tartja a motorházfedelet. A konszern nem flancol feleslegesen
Kis fordulaton feljebb kapcsolhatunk, a halk és rugalmas motornak egy nagy baja van: fagyos időben gyengén fűt, még bemelegedés után is. Budapesten a 195/55 R15-ös gumikkal a kiálló síneken, besüllyedt csatornafedeleken kényelmetlenül keveset enyhít a rugózás.
Mit tud hosszabb úton?
Ami egy autóban fontos, és amitől egy kocsi érezhetően igényes konstrukcióvá válik, abban a Rapid Spaceback is pont azt a perfekcionizmust tükrözi, amivel a VW-konszernben az autók készülnek, az apró Uptól a mindenvivő RS6-ig.
Kis motorja halkan és olyan selymes finomsággal forog, mintha nem is égési-robbanási folyamatok mennének végbe odabent. A váltókar lágyan mozog, áttételezése passzol a motorhoz.
A spórolósra vett utastér alapján ki se néznénk belőle, milyen kifinomultan működik. 180 km/óra végsebessége és 11,7 s alatt gyorsul százra
80-ig az autó kellően fürge, nagyjából 100-as sebességtől megtörik a gyorsulás lendülete, mert itt nincs meg a tüzes, 105 lóerős verzió többletteljesítménye. Mivel a két motor nyomatéka szinte azonos (160/1500-3500 illetve 175 Nm/1550-4100), a gyengébbikkel is bátran kimerészkedhetünk lakott területről.
Nagyobb sebességnél a rugózási kényelem jó, az ülések is azok, kellemes üléshelyzettel. Húzósan vett kanyarokban megmutatkoznak a futómű tartalékai, a kormányzás pontossága, erőszükséglete megfelelő.
Fogyasztás
Elégedettek voltunk az autó fogyasztásával. A tél leghidegebb napjaiban volt nálunk, étvágya Budapesten így sem ment 8,6 liter fölé. Kevesebb rövid úttal és takarékosabban vezetve ebből egy litert le lehet vonni. Hosszabb úton az ötfokozatú váltós autó 6,1 litert fogyasztott, aki jobban ráér, fél litert gond nélkül meg tud spórolni.
Jó ötlet a gyári jégkaparó. A zárható üzemanyag-betöltő nyílással nem lehet csak úgy kivenni a kocsiból, mint a ferdehátú Rapidban
Ár, garancia
A csapott hátú Spaceback és a ferdehátú Rapid között 102 870 Ft az árkülönbség. Az árelőnyön kívül a Škoda Rapid Spaceback mellett szól a látványos üvegtető az opciós listán, ellene a jóval kisebb csomagtartó.
A listaáron 4,5 millió, akcióban 3 975 710 forintos Rapid Spaceback konkurensei |
Listaár (akciós ár)
|
|
Hyundai i30 1,4 Life (100 LE) |
4 499 000 Ft (3 999 000 Ft) |
|
Renault Mégane 1,6 16V Authentique (110 LE) |
4 590 000 Ft (3 690 000 Ft) |
|
Škoda Rapid 1,2 TSI Ambition (86 LE) |
4 578 580 Ft (4 078 580 Ft) |
|
Škoda Octavia 1,2 TSI Active (86 LE) |
4 598 900 Ft (3 998 900 Ft) |
|
Első ránézésre a Rapid Spaceback (és a Rapid) ár/érték aránya kiábrándító az i30-hoz és a Mégane-hoz képest, nem is beszélve az Octaviáról, amelyek mind igényesebb kivitelű és részben nagyobb teljesítményű autók.
Ám a 999 forintba kerülő, gyakorlatilag ajándék Clever-csomagban a Rapidhoz kapunk ülésfűtést, tolatóradart, bőrkormányt, 15 hüvelykes könnyűfém felnit és CD-s rádiót, ami sokat javít helyzetén. Mégsem kétséges, hogy négymillióból jobb autót lehet venni a konkurenseknél, a legjobbért viszont ki sem kell lépni a Škoda-szalonból. Az Octavia még alapmodellként is lényegesen komolyabb és vonzóbb autó.
Mellette – Ellene |
- 1075 kg önsúly
- Remek térkínálat
- Praktikus utastéri megoldások
- Kedvező fogyasztás
- Kulturált hajtáslánc
- Kényelmes ülések
- Egyenként rendelhető extrák
|
- A vártnál gyengébb minőségérzet
- Közepes rugózási kényelem
- Keskeny utastér
- Korábbi generációs TSI-motor
- Alig olcsóbb egy Octaviánál
|
a a
Ballépés vagy mindenvivő? Hogy tetszik a Škoda Rapid Spaceback?
Ballépés vagy mindenvivő? Hogy tetszik a Škoda Rapid Spaceback?