Röviden – Citroën C4 Cactus |
Mi ez? |
Ötletes és belevaló crossover a C-Élysée és a 208 padlólemezére. |
Mit tud? |
Akkor is menő vagy vele, ha Postás Józsit bömbölteted benne. |
Mikor jön?
|
Szeptembertől kapható, 4 190 000-6 210 000 forintos listaáron. |
Kinek jó? |
Annak, aki kicsit ki szeretne lógni a sorból, de egy praktikus kocsival. |
A hét elején Hollandiában vezettük azt az autót, amely a minap még tanulmányként forgott körbe a Frankfurti Autó-kiállításon. Akkor nemigen hittük, hogy a C4 Cactusból ilyen hamar kész lesz a szériaváltozat, de a Citroënnél felgyorsult a tempó. A belevaló crossover pont olyan autó, amit ettől a márkától remélnénk: sármos, sikkes és van benne ötlet gazdagon.
Rokonok: 308 helyett 208
A Citroën szerint az autónak nincs is vetélytársa, annyira eredeti. Ezt még gyári marketingesként is úgy tudnám kipréselni, ha nagyot nyelek előtte; maradjunk annyiban, hogy a honfitársaknál maradva a 2008 és a Captur méretben, funkcióban nagyon hasonló autó.
Könnyű, sármos, egyszerű és lezser autóval próbál szerencsét a Citroën a crossoverek között. A C4 Cactus nem olcsó, de nem is hétköznapi.
Könnyű, sármos, egyszerű és lezser autóval próbál szerencsét a Citroën a crossoverek között. A C4 Cactus nem olcsó, de nem is hétköznapi.
Fotó megosztása:
Modern és marcona szemből, nem ijed meg a nagyvárosi dzsungelharctól
Modern és marcona szemből, nem ijed meg a nagyvárosi dzsungelharctól
Fotó megosztása:
Szúrósak a fények. Nem sütöm el, hogy mint a kaktusz tüskéi
Szúrósak a fények. Nem sütöm el, hogy mint a kaktusz tüskéi
Fotó megosztása:
Nem veszi át a C3 Picasso helyét - mondta a C4 Cactus projektfőnöke az autóról. Várhatóan a kis egyterűnek is lesz utóda, bár a szegmens nagyon visszaszorult
Nem veszi át a C3 Picasso helyét - mondta a C4 Cactus projektfőnöke az autóról. Várhatóan a kis egyterűnek is lesz utóda, bár a szegmens nagyon visszaszorult
Fotó megosztása:
Hat kilót hozott az árnyékoló helyett erősen színezett üvegtető
Hat kilót hozott az árnyékoló helyett erősen színezett üvegtető
Fotó megosztása:
Vagány és eredeti új autóival a Citroën jó irányba indul. A képen az új C4 Picassóval
Vagány és eredeti új autóival a Citroën jó irányba indul. A képen az új C4 Picassóval
Fotó megosztása:
2595 mm a tengelytáv. 415,9 centis hosszával a C4 Cactus rövidebb, de nem szűkebb az átlagos alsó középkategóriás autóknál
2595 mm a tengelytáv. 415,9 centis hosszával a C4 Cactus rövidebb, de nem szűkebb az átlagos alsó középkategóriás autóknál
Fotó megosztása:
Egy korai vázlat 2009-ből
Egy korai vázlat 2009-ből
Fotó megosztása:
Az ötletes, de pocsék minőségben megvalósított C3 Pluriel óta nem volt a Citroënnek hasonlóan eredeti autója. Egy korai vázlatról ragadt rá a Cactus név, mert az autó zöld LED-jei olyan szúrófényt árasztottak, ahogy a kaktuszt védik a tüskék
Az ötletes, de pocsék minőségben megvalósított C3 Pluriel óta nem volt a Citroënnek hasonlóan eredeti autója. Egy korai vázlatról ragadt rá a Cactus név, mert az autó zöld LED-jei olyan szúrófényt árasztottak, ahogy a kaktuszt védik a tüskék
Fotó megosztása:
Vezető nélkül csupán 965 kilós a benzines alapmodell
Vezető nélkül csupán 965 kilós a benzines alapmodell
Fotó megosztása:
Nem terepjáró, de a hasmagassága elég ahhoz, hogy ne érjen le járdára parkolva
Nem terepjáró, de a hasmagassága elég ahhoz, hogy ne érjen le járdára parkolva
Fotó megosztása:
Hollandiában alig volt úthiba, ott a 205/50 R17-es kerekekkel is kényelmesen suhant
Hollandiában alig volt úthiba, ott a 205/50 R17-es kerekekkel is kényelmesen suhant
Fotó megosztása:
Nem kell tüske: a karosszériát megóvja a levegővel töltött műanyag betét, az Airbump. Nincs benne túlnyomás, cseréje egyszerű, de pont a gyermekek által használt hátsó ajtó élét nem védi semmi
Nem kell tüske: a karosszériát megóvja a levegővel töltött műanyag betét, az Airbump. Nincs benne túlnyomás, cseréje egyszerű, de pont a gyermekek által használt hátsó ajtó élét nem védi semmi
Fotó megosztása:
Ötletes a Cactus szó, két tanulmányautó is felvezette ezt a típusnevet
Ötletes a Cactus szó, két tanulmányautó is felvezette ezt a típusnevet
Fotó megosztása:
Többféle színben választható a tetőtartó alaprúdja, a fehér is feláras
Többféle színben választható a tetőtartó alaprúdja, a fehér is feláras
Fotó megosztása:
Leengedni nem, csak kibillenteni lehet a hátsó oldalablakokat
Leengedni nem, csak kibillenteni lehet a hátsó oldalablakokat
Fotó megosztása:
Az ellen nem véd: a hátsó ajtó éle a másik C4 Cactust védő Airbump fölé nyílik. Túl nagyban ronda volna a védőelem, így viszont nem mindenütt óvja a karosszériát
Az ellen nem véd: a hátsó ajtó éle a másik C4 Cactust védő Airbump fölé nyílik. Túl nagyban ronda volna a védőelem, így viszont nem mindenütt óvja a karosszériát
Fotó megosztása:
A C4 az alsó középkategóriás méretet jelzi és a négymilliós alapárat is könnyeben emészthetővé teszi, ha a kompakt autókhoz viszonyítjuk
A C4 az alsó középkategóriás méretet jelzi és a négymilliós alapárat is könnyeben emészthetővé teszi, ha a kompakt autókhoz viszonyítjuk
Fotó megosztása:
Kellemes a minőségérzet, a műszerfal felső rész puha. A kellően magasra helyezett érintőképernyő kevésbé vonja el a figyelmet a vezetéstől, mint pl. a Tesla vagy a Corsa D mély monitora
Kellemes a minőségérzet, a műszerfal felső rész puha. A kellően magasra helyezett érintőképernyő kevésbé vonja el a figyelmet a vezetéstől, mint pl. a Tesla vagy a Corsa D mély monitora
Fotó megosztása:
Kezes, jól vezethető autó lett. Az automatizált kézi váltó gombjai helytakarékosak és nemesen egyszerűek: D-R-N
Kezes, jól vezethető autó lett. Az automatizált kézi váltó gombjai helytakarékosak és nemesen egyszerűek: D-R-N
Fotó megosztása:
Utazóládákra emlékeztet a műszerfal. Az utaslégzsák a tetőből nyílik ki , hogy a kesztyűtartó felülről jól hozzáférhető legyen
Utazóládákra emlékeztet a műszerfal. Az utaslégzsák a tetőből nyílik ki , hogy a kesztyűtartó felülről jól hozzáférhető legyen
Fotó megosztása:
Automatizált váltóval is kapható a Cactus, az első üléspad nagyon hangulatos
Automatizált váltóval is kapható a Cactus, az első üléspad nagyon hangulatos
Fotó megosztása:
Bőven elég a lábtér hátul átlagos termetű utasoknak. Langalétáknak a feje nem fér el jól, ha a kocsi üvegtetős
Bőven elég a lábtér hátul átlagos termetű utasoknak. Langalétáknak a feje nem fér el jól, ha a kocsi üvegtetős
Fotó megosztása:
A térkínálattal nincs baj
A térkínálattal nincs baj
Fotó megosztása:
Hiányzik a fordulatszámmérő. A gyár szerint ez nem egy sportos autó, amit hajszolnának, ezért maradt ki. Kár, hogy aki viszont szeretné, nem hívhatja elő, pedig a digitális műszeregységgel nem volna nehéz megvalósítani
Hiányzik a fordulatszámmérő. A gyár szerint ez nem egy sportos autó, amit hajszolnának, ezért maradt ki. Kár, hogy aki viszont szeretné, nem hívhatja elő, pedig a digitális műszeregységgel nem volna nehéz megvalósítani
Fotó megosztása:
Könnyen használható a hétcollos érintőképernyő, a menü közérthető
Könnyen használható a hétcollos érintőképernyő, a menü közérthető
Fotó megosztása:
7 hüvelyk a monitor átmérője. Netes funkciókkal megmutatja a legközelebbi vagy a legolcsóbb benzinkutat, kereshetünk szállót és éttermet, a segédprogramok értesítenek a torlódásokról és az útépítésekről
7 hüvelyk a monitor átmérője. Netes funkciókkal megmutatja a legközelebbi vagy a legolcsóbb benzinkutat, kereshetünk szállót és éttermet, a segédprogramok értesítenek a torlódásokról és az útépítésekről
Fotó megosztása:
5,6 liter/100 km fogyasztást ígért a számítógép a 110 lóerős turbós benzinesben. Ha a kútnál ebből 6 liter az igaz, az is jó eredmény
5,6 liter/100 km fogyasztást ígért a számítógép a 110 lóerős turbós benzinesben. Ha a kútnál ebből 6 liter az igaz, az is jó eredmény
Fotó megosztása:
Jó nagyok az első ajtótárolók
Jó nagyok az első ajtótárolók
Fotó megosztása:
Könnyű és sikkes az ajtóbehúzó
Könnyű és sikkes az ajtóbehúzó
Fotó megosztása:
Gyorsan összekarcolódik a zongoralakk felületű ajtóbehúzó. A műanyag díszítőbetét nagyon nem bírja a gyűrűket
Gyorsan összekarcolódik a zongoralakk felületű ajtóbehúzó. A műanyag díszítőbetét nagyon nem bírja a gyűrűket
Fotó megosztása:
Hiányzik az akadályérzékelő az ablakemelőkből, kényelmetlen végig húzva-nyomva tartani a kapcsolót
Hiányzik az akadályérzékelő az ablakemelőkből, kényelmetlen végig húzva-nyomva tartani a kapcsolót
Fotó megosztása:
Leengedhető ablakkal 11 kilót nőne a súly és nem volna felül tárolóhely, de a gyermekek örülnének neki és a szellőzésnek is jót tenne
Leengedhető ablakkal 11 kilót nőne a súly és nem volna felül tárolóhely, de a gyermekek örülnének neki és a szellőzésnek is jót tenne
Fotó megosztása:
348-358 literes a csomagtartó, ami majdnem eléri a kompakt autók átlagát
348-358 literes a csomagtartó, ami majdnem eléri a kompakt autók átlagát
Fotó megosztása:
Vitatható, hogy érdemes volt-e 6 kg súlycsökkentésért lemondani az osztva dönthető háttámláról
Vitatható, hogy érdemes volt-e 6 kg súlycsökkentésért lemondani az osztva dönthető háttámláról
Fotó megosztása:
1170 literre bővíthető a csomagtér, ha nem férünk el
1170 literre bővíthető a csomagtér, ha nem férünk el
Fotó megosztása:
Jobb oldalt a Multicitiy Connect internetes funkciókat biztosítja a bumszli pendrive. Megmutatja a legközelebbi vagy a legolcsóbb benzinkutat, kereshetünk szállót és éttermet, a segédprogramok értesítenek a torlódásokról és az útépítésekről
Jobb oldalt a Multicitiy Connect internetes funkciókat biztosítja a bumszli pendrive. Megmutatja a legközelebbi vagy a legolcsóbb benzinkutat, kereshetünk szállót és éttermet, a segédprogramok értesítenek a torlódásokról és az útépítésekről
Fotó megosztása:
Pontatlan és akadozik a váltó, hatodik fokozat csak az automatizált váltóban van, az összes többi motor váltója ötgangos
Pontatlan és akadozik a váltó, hatodik fokozat csak az automatizált váltóban van, az összes többi motor váltója ötgangos
Fotó megosztása:
Kényelmes, hogy belelátunk a kesztyűtartóba
Kényelmes, hogy belelátunk a kesztyűtartóba
Fotó megosztása:
Az ötletes, de pocsék minőségben megvalósított C3 Pluriel óta nem volt a Citroënnek hasonlóan eredeti autója. Egy korai vázlatról ragadt rá a Cactus név, mert az autó zöld LED-jei olyan szúrófényt árasztottak, ahogy a kaktuszt védik a tüskék
Padlólemeze mégsem a Peugeot 308-cal és a C4 Picassóval bevezetett EMP2, mert a C3, a 208 vagy a 301 és a C-Élysée padlólemezével könnyebb lehetett az autó. Az alapváltozat 965 kilós (vezető nélkül), a legnehezebb dízel sem nyom többet 1145 kilónál. A C4 Cactus két mázsával könnyebb a C4-nél.
Egy tonna alatt van
Ezt a súlyt elég sok egyszerűsítés árán érte el a gyár. Nincs például tengelyirányban állítható kormány, mert annak mechanikája nehezebb, drágább és a kormányoszlop burkolata is sokkal terebélyesebb volna. A feláras üvegtetőnek nincs rolója, hanem erős színezés óvja az utasokat a naptól. Ez nemcsak könnyebb, de mivel az árnyékoló nem igényel plusz centiket, az autó alacsonyabb, a kisebb homlokfelülettel jobb a légellenállása.
Mitől könnyű a C4 Cactus?
Hat kilót hozott az árnyékoló helyett erősen színezett üvegtető
Hat kilót hozott az árnyékoló helyett erősen színezett üvegtető
A súlycsökkentés a PF1 (platform 1) padlólemezzel kezdődik, amire a PSA Peugeot Citroën kisautói épülnek. A Citroën azért sem az újabb EMP2 architektúrát választotta, mert azt egészen más terhelésre készítették fel. Azt kapja majd a Peugeot 308 270 lóerős, 250-nel hasító sportváltozata és a Grand C4 Picasso, amely akár 1450 kilós utánfutót vontathat. 1,2 VTi motorral nagyjából 100 kilóval könnyebb a C4 Cactus a 82 lóerős 308-nál. Az ötajtós C4-hez képest 200 kg a súlycsökkenés, amiből 175 jut a padlólemezre és a háromhengeres benzinesekre, 25 több részletmegoldásra.
Az alumínium motorházfedél mellett az első és a hátsó lökhárító kereszttartója is könnyűfémből készül (-5,4 kg), a tető lézerhegesztésén 1 kilót fogtak meg, a műszerfal kereszttartóján másfelet . A tető árnyékolójának kiváltása az erős színezéssel 6 kilót jelentett. A csak kibillenthető hátsó ablakok nyitómechanizmusa 11 kilót hozott és maradt vele hely plusz egy tárolóhelynek az ajtókban. Az ablakmosó-fúvóka a lapáton van, így oda fúj, ahová kell és nem pazarolja a vizet. Emiatt elég feleakkora mosótartály, ami újabb 1,5 kg. A csak egyben lehajtható hátsó üléstámlán 6 kg a megtakarítás, de ez erősen vitatható, mert jól jön, ha bővített csomagtérrel is utazhat valaki hátul.
Nem kell tüske: a karosszériát megóvja a levegővel töltött műanyag betét, az Airbump. Nincs benne túlnyomás, cseréje egyszerű, de pont a gyermekek által használt hátsó ajtó élét nem védi semmi
Van pár idegesítően olcsó részletmegoldás. Az elöl elektromos ablakokból kimaradt az akadályérzékelő, így felfelé (de lefele is) folyamatosan nyomni kell a gombot. A hátsó ablak csak kibillenthető, de nem nyitható. Ezzel ugyan 11 kilóval könnyebb a kocsi, de ezt a plus súlyt talán rászánhatták volna. Az autó projektfelelősével beszélgetve kiderült, a fix hátsó üvegű DS4-gyel a Citroën egy életre megtanulta, hogy súlyos okkal egy alapfunkciót is lehet bolygatni, de teljesen elhagyni nem.
3,1 litert ígérő dízel
Négyféle motor lehet az egytonnás autóban. Az egyik dízelek közül a 92 lóerős 1,6 e-HDi 230 Nm nyomatékkal és 3,5 literes szabvány szerinti átlagfogyasztással. A szintén 1560 köbcentis BlueHDi 100 megfelel az Euro 6 környezetvédelmi normának (a másik csak Euro 5-ös) és 15 hüvelykes kerekekkel 3,1 l/100 km a gyári átlagfogyasztása, ami csupán 82 gramm szén-dioxid kibocsátásával jár kilométerenként.
Nem veszi át a C3 Picasso helyét – mondta a C4 Cactus projektfőnöke az autóról. Várhatóan a kis egyterűnek is lesz utóda, bár a szegmens nagyon visszaszorult
A két motor közül a 92-eshez van, a Blue HDi 100-ban nincs kettős tömegű lendkerék, ami majd akkor lesz érdekes, ha az autó 150-200 000 kilométerrel vár vevőre használtan.
Az automatizált kézi váltónak nincs fokozatválasztó karja, összesen három gombon kell kiigazodni: D-előre, R-hátra, N-üres. Mi egy kézi váltós benzinest kaptunk, de a 92 lóerős dízelhez tartozó ETG-6-ot kipróbáló kollégák szerint a robotizált váltóból a PSA végre kiűzte a bólogatás ördögét, kellemes vele az autó.
Egy szívó, egy turbós benzines
Az alapváltozat a 82 lóerős, háromhengeres benzines szívómotort kapja, amely a 2008-ban és a hasonló súlyú C-Élyséeben sem muzsikált rosszul, 6 l/100 km körüli valós fogyasztással. A menetpróbán a PureTech 110 nevű turbómotoros autót kaptuk, amelyben a háromhengeres motor nagyon elemében volt.
Utazóládákra emlékeztet a műszerfal. Az utaslégzsák a tetőből nyílik ki , hogy a kesztyűtartó felülről jól hozzáférhető legyen
Alig kellett rá figyelni elinduláskor, utána meg kitör belőle az erő, mert 1500-as fordulaton már leadja 205 Nm maximális nyomatékát. Flott és csendes vele a C4 Cactus, mérsékelt fogyasztás mellett. 5,6 litert fogyasztott a fedélzeti számítógép szerint, amiből ha 6-6,2 lesz a benzinkútnál, még mindig jó. Hosszú távon egy nagy hátránya van a 82 lóerőssel szemben, hogy ebben van drágán cserélendő kettős tömegű lendkerék, abban meg nincs.
Később a 2008-ban, a 3008-ban vagy a Berlingóban bevetett Grip Control kipörgésgátló is megjelenhet az autóban, mert egy terepesebbre vett verzió jól állna neki. Sajnos valódi Méhari-utód nem lesz belőle, a nyitható harmonikatető várhatóan az új C1 kiváltsága marad.
Automatizált váltóval is kapható a Cactus, az első üléspad nagyon hangulatos
Fürge és kényelmes
Amszterdam környékén bágyasztó sebességgel lehetett csak autózni, sokszor egysávos utakon, 30-60 közötti korlátozásokkal. Lejtő és emelkedő legfeljebb a hidak felhajtóin van, egészséges kanyar szinte sehol, így az autó úttartásáról gyakorlatilag semmi nem derült ki. Ezt az amúgy gyönyörű, virágpompás tájat tényleg bicikliről érdemes felfedezni.
Hiányzik a fordulatszámmérő. A gyár szerint ez nem egy sportos autó, amit hajszolnának, ezért maradt ki. Kár, hogy aki viszont szeretné, nem hívhatja elő, pedig a digitális műszeregységgel nem volna nehéz megvalósítani
A csak fel-le állítható kormány dacára nagyon kényelmes az üléshelyzet. Aki akar, ülhet terepjárósan magasan, de aki nem rajta, hanem benne szeret ülni az autóban, bőven lejjebb eresztheti az ülést. A zajszint örvendetesen csekély. A ránézésre nem valami áramvonalas autó alaktényezője valójában kifejezetten jó, 0,32. Sem a szél, sem a kulturáltan járó, jól szigetelt motor nem csap zajt.
Négymilliótól felfelé
Elsőre a 17 collos felnikkel is kényelmesnek tűnt a rugózás, de Hollandiában olyan kevés az úthiba, hogy a komfortról majd akkor tudnunk többet mondani, ha végigrázattuk magunkat a gyalázatos állapotú külső körúton.
7 hüvelyk a monitor átmérője. Netes funkciókkal megmutatja a legközelebbi vagy a legolcsóbb benzinkutat, kereshetünk szállót és éttermet, a segédprogramok értesítenek a torlódásokról és az útépítésekről
82 lóerős szívómotorral 3 999 000 forintos bevezető árra számítunk. Mivel még nincs publikus ár- és felszereltségi lista, csak valószínűsíthetjük, hogy légkondicionáló lesz a belépőmodellben is, de az egyedi, színes-szagos kiegészítők és extrák hiányoznak majd belőle.
Ha ezt az összeget átszámoltad alap Octaviára (3 998 900 Ft, 86 LE turbómotor, négy henger, óriási kasztni) vagy szintén akciós Suzuki SX4 S-Crossra (3 995 000 Ft, 120 LE, erős, tágas, kiszámítható crossover), a C4 Cactus úgysem a te autód. Akit viszont megfog a Citroën vidámsága, praktikussága, az autóból sugárzó intelligens tervezés, az sosem fordul utána egy mégoly nagy és kényelmes, de sápasztóan hétköznapi Octaviának.
Vagány és eredeti új autóival a Citroën jó irányba indul. A képen az új C4 Picassóval
Mellette – Ellene |
- Csekély súly
- Ötletes utastér
- Sikkes, menő design
- Jó térkínálat
- Ígéretes futómű
- Takarékos, modern motorok
- Jól működő érintőképernyő netes funkciókkal
|
- Nem lesz olcsó
- Osztatlan hátsó üléstámla
- Túlzott spórolás pár részletmegoldáson
|
Szúrós vagy bírod? Hogy tetszik a Citroën C4 Cactus?
Szúrós vagy bírod? Hogy tetszik a Citroën C4 Cactus?