| Röviden – Peugeot 2008 | |
|---|---|
| Mi ez? | Marconább 208 a betondzsungel legyőzésére, főleg nőknek, de családoknak is |
| Mit tud? | Grip Controllal dombot mászni, nagyvárosban rohangálni |
| Mibe kerül? | Ára csak a júniusi bevezetéskor lesz nyilvános |
| Kinek jó? | Annak, akinek nincs szüksége 4×4-re, de az SUV-k hangulatára vágyik egy takarékos autóban |
Nincsenek benne űrkorszaki megoldások, ugyanannyi kereke van, mint a többinek, nem büszkélkedhet alternatív hajtásmóddal, mégis ezé az autófajtáé lehet a közeljövő. Legalábbis Európában, ahol a piackutatások szerint egyre népszerűbbek lesznek a 2008-ra hasonlító autók a B-szegmens egyterűi (pl. Meriva, Note, C3 Picasso) illetve a kis kombik rovására.
Crossover váltja a 207 kombit
Olyannyira, hogy a 207 SW utóda az itthon júniustól kapható 2008 lesz. Nehéz elhelyezni, mert kombinak magas, SUV-nak filigrán, kisautónak hosszú, de mindegyikből van benne valami. Az ötlet nem új, a Honda HR-V 1999-ből vagy a 2003-as Ford Fusion is hasonló kaptafára készült. Ám akkor még nem vágtak mutattak ennyire egy irányba a trendek, mint mostanság, ami 2015-re a Hondát és a Volkswagent is ebbe a kategóriába vonzza, a jövőre megjelenő Ford EcoSport után.
Sok embernek megrendült a biztonságérzete, tehát marcona, erősnek ható autót akar, de közben városban él és nyugaton az autó fogyasztása alapján adózik, ezért nem kell neki alvázas offroader. A kompakt, takarékos, de SUV-jellegű autók egyike a 2008.




A kisebb 208 padlólemezére épül, hasmagassága 16 centis, de elsősorban városi autó, nincs is belőle négykerék-hajtású. Futóműve elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros, a 68-120 lóerős motorok is a 208-ból jönnek.
Ellentétben a Renault Capturrel, a 2008 hátsó üléspadja nem állítható hosszában. A fix arányokkal a hátsó lábtér és a csomagtartó is kellően tágas, a 350-360 literes hely nagyjából akkora, mint egy Aurisé. A B-oszlop után megemelt tetőívvel nagyobb fejtér jut a hátsó utasoknak, de ez az ajtók méretét nem érinti.
Szigorúan 2WD
A Peugeot a Mitsubishi ASX-re épülő 4008-at összkerékhajtással árulja külföldön, a 2008-ból viszont nincs és nem is lesz 4×4-es. Ezzel az opcióval nehezebb lett volna az autó, többet fogyasztana, így nem hozhatna dízelmotorral 98 g/kilométer szén-dioxid-emissziót (3,8 l/100 km), az automatizált kézi váltós 1,2 VTi pedig 99 grammot.
Mivel ez az autófajta ígér némi kalandot, kínos volna, ha a rekettyésbe tartva azonnal elakadna. A 2008 megoldása erre a Berlingo-Partner duóból és a 3008-ból ismert Grip Control, amely aszfalt, hó, homok és sár üzemmódjával a kipörgésgátlás működését igazítja a talajhoz. Homokon mindkét hajtott kereket hagyja kipörögni a szoftver, sárban erősebben fékezi a kipörgő kereket, a jobban tapadóra adva nagyobb erőt. A jól megírt program és a 16 colos, négyévszakos Goodyear-abroncs váratlanul nehéz helyzetből is kihúzta az autót. Ha pedig elfogy a tudomány, még mindig nekifuthatunk az emelkedőnek tolatva, mint egy farmotoros, hátsókerék-hajtású autóval.
Elöl kényelmes ülésekben, egészséges üléshelyzetben kezdhettük felfedezni a belső teret, benne a 7 hüvelyk átmérőjű érintőképernyő nehézkes menüjével, a szerencsétlenül rövid kézifékkarral, az igényes és barátságos műszerfali anyagokkal. Most is tetszett az apró kormány, ami más kocsikban nem érhető el, pedig nagyon gyorsan rá lehet szokni.
Felettünk a nem nyitható üvegtetőt kék fénycsík keretezi, a fémtetős változatok tetőkárpitjában négy LED világítja meg belülről a csíkokat. Hasonló cifraságot tudtommal eddig csak a Rolls-Royce és az Opel Adam kínált.

Jó benyomást tett ránk az utastér: az anyagok szépek, a műszerfal igényes. Az ötfokozatú váltók kapcsolhatósága pocsék
Háromféle motorral vezettük az autót. Az 1,6 VTi a kínálat legerősebbje, amíg jövőre meg nem jön 110 illetve 130 lóerővel az 1,2 literes háromhengeres turbófeltöltéssel. A szívó négyhengeresnek nincsenek különösebb erősségei, bár kirívó gyengéi sem, de nem éreztük 120 lóerősnek.
Érdekes, hogy a legolcsóbb változat, az 1,2 VTi mennyivel meggyőzőbb volt. A kitűnő karakterisztikájú, turbótlan háromhengeres élénken pörög, hamar erőre kap és élvezhetően gyorsítja a könnyű, 1045 kilóról induló autót.
| A Peugeot 2008 és konkurensei | |
|---|---|
| Ford EcoSport | 2014-től kapható lesz |
| Nissan Juke | 4,1-8,5 m Ft |
| Opel Mokka/Chevrolet Trax | 4,73-7,05 / 3,94-6,235 m Ft |
| Peugeot 2008 | Ár pár hét múlva |
| Renault Captur | Ár pár hét múlva |
| Suzuki SX4 | 3,14-5,75 m Ft |
A kínálat másik végén a 115 lóerős, alapjárati motorleállításos 1,6 e-HDi áll. A kiforrott dízel most is finoman járó, erős és a fedélzeti számítógép 4,8 literes átlaga alapján kis fogyasztású motornak bizonyult.
Közvetlen, apró mozdulatra is reagáló kormányával, eltalált futóművével a 2008-ast jó volt vezetni Elzász szőlődombjai között, távol az autópályáktól. Nagy kár a benzinesek rémesen pontatlan és csak ötfokozatú váltójáért, a legerősebb dízel hatgangosa jobban sikerült.
Magától leparkol
Rövid próbánkon jól működött a parkolóautomatika, amely az autónál elöl és hátul 30-30 centivel hosszabb helyekre képes beállni. Az elektronikus vezérlés a radarérzékelőkkel méri a többi autótól lévő távolságot és elég bátran, de a próbák alapján profin becsli meg, mennyire közelítheti meg a többi autót.
A feláras rendszer magától tekeri a villanymotoros rásegítésű szervokormányt, a vezető pedig gázt ad, fékez, csúsztatja a kuplungot, illetve vált az előremenet és a rükverc között, amikor az érintőképernyőn megjelenik a felirat.
A Bosch által kifejlesztett berendezés kétszer is bekanalazta az autót egy alkalmatlannak tűnő helyre, pár centire a járdától, de elkerülve a felni lepadkázását.
Magyarországon június elején kezdődik a 2008 értékesítése, egyelőre még ismeretlen összegekért. Konkurensei közül a Renault Captur áll hozzá a legközelebb, de ára még ennek sem nyilvános. Az ezerhatos Juke légkondi nélkül 4,1, millió forinttól kapható, a kifutó SX4 listaára 3,14 millió forintról indul.
| Mellette – Ellene | |
|---|---|
|
|



