Röviden – használt Ford Fiesta JH1-JD3, 2001-2008 | |
---|---|
Mi ez? | 2001 és 2008 között gyártott kisautó, 3 és 5 ajtós karosszériával, Európán kívül lépcsős háttal is. Modellfrissítés 2005-ben, részletek itt. |
Mennyibe kerül? | 550-600 ezer forintba kerülnek a legolcsóbbak. 800 ezer és 1,1 millió Ft között forint között gazdag a választék jónak tűnő, szervizkönyves autókból. |
Melyik motor jó bele? | Szervizköltség szempontjából a dízelek közül az 1,4 TDCi a jobb, de jóval lomhább az 1,6 literesnél. A benzinesek között a 80 lóerős 1,4-es az ideális, de a többivel sem lehet mellényúlni. |
Mi van helyette? | Ugyanezek a dízelmotorok vannak a C3-ban és a 206-ban. de ott a körítés kevésbé jó. SDi szívódízelként érdekes a Fabia és a Fabia Combi, az 1,5 dCi a Micra K12, a Clio II-III és a Dacia Sandero legtakarékosabb motorja. |
Boltig két, iskoláig három kilométereket megtéve szerintünk öngól a dízelmotor. A gyakorlatilag sosem bemelegedő motorral az elkokszolódó EGR-szeleptől a rövid utakon hiányzó fűtésig alapvető műszaki és kényelmi érvek szólnak a dízelmotor ellen.
Ám a Budapest vagy nagyobb városok agglomerációjában élőknek már érdekes lehet a dízelmotor. Országúton-autópályán ingázóknak pláne, ha lakott területről kiérve mérsékelt terheléssel megvárják a motor bemelegedését. De sokat, legalább 16-20 ezer kilométert kell megtenni vele egy évben, így van esély a normál karbantartás többletköltségét, például a drágább kenőanyagot és üzemanyagszűrőt kiautózni.
Rengeteg használt dízelmotoros kisautó van egymillió forintos alatt, szelektálásuk nehéz feladat. Mielőtt bárki bármilyen olcsó használt dízel autóért pénzt adna, járjon végig pár környékbeli, régebb óta működő márkaszervizt és a munkafelvevőktől érdeklődjön arról, melyik motorváltozatot ajánlják.Buktatók: kettős tömegű lendkerék és DPF
Anyagi szempontból részecskeszűrő nélküli modellt érdemes keresni, mert a DPF működéséből fakadóan nem egyeztethető össze a rövid utakkal és csak többletkiadást okozna. Ez a könnyebb kör, az 1,1-1,6 literes hengerűrtartalmú dízelek zöme a 2005 óta érvényes Euro 4-es szabvány előírásait teljesíteni tudta DPF nélkül.
Mivel a magyar vásárlók sajnálatosan igénytelenek a környezetvédelemre, hozzánk nagyrészt részecskeszűrő nélkül jöttek a kisautók az Euro 5-ös norma 2011. januári bevezetéséig.
Legyünk viszont óvatosak a nyugatról behozott használt dízel kisautókkal, mert ott jóval korábban elterjedtek a részecskeszűrők. Alvázszám alapján a márkaszervizek meg tudják mondani, hogy van-e koromcsapda az autóban. A slusszkulcs elfordításakor keressük a sárga pöttyös téglalapot a műszerfalon! Ha felvillan, majd elalszik, akkor van koromszűrő a kocsiban és még működőképes. Ha hamutelítettsége elérte a kritikus értéket és nem lehet kitisztíttatni, az új legalább 200 ezres tétel.
Ugyanilyen fontos szempont, hogy ne legyen kettős tömegű lendkerék az autóban. Ennek javításáról, egytömegűvel való kiváltásáról, költségeiről és hibájának felismeréséről itt olvashattok.
Mivel az 1,4 PD TDI-ben a háromhengeres dízel mellé szükség volt rá, a Škoda Fabia és kombija, a Volkswagen Polo, a SEAT Ibiza és a Cordoba máris nem olyan vonzó a kettős tömegű lendkerék miatt. A dízel Suzukikra ugyanez áll. Az 1,25 literes Swiftben, sőt még az Ignisben és a Wagon R+ban is ott van ez a drágán cserélhető rezgés- és zajcsillapító alkatrész.
Ugyanaz: 1,4 HDi és TDCi
Ezek persze csak az alapvető szempontok, az egyes dízelmotorok nyavalyáiról a dízeljavítók tudnának mesélni. Sok szerelővel, munkafelvevővel beszéltem már erről és a kis dízelek között a PSA Peugeot Citroën és a Ford 1,4 literes turbódízelét feltűnően sokan magasztalták fenntartási költségei miatt.
A Gablini márkaszervizek szervizvezetőjének vagy három autójában is ez a motor dolgozott, de neppertől is hallottam dicsérni, mert még turbót sem kell rajta cserélni. Az 1,4 HDi 2002-től jelent meg a Peugeot 206-ban és a Citroën C3-ban, 1,4 TDCi néven a Ford Fiestában. Aki családi autót keres, annak a Ford Fusiont és a kései Citroën Xsarát ajánljuk vele, a Peugeot 307-et kevésbé.
Hogyan vegyünk modern dízelt?
A legfontosabb, hogy lássunk egy valódi hidegindítást az autóval. Érintsük meg a motort, hogy tényleg hideg-e! Akkor tárgyaljunk bármiről is, ha a motor hidegen jól indul, nem füstöl se kéken, se koromfeketén. A kéken füstölő dízelbe a turbón át ömlik be az olaj, feketén füstölőből elégetlenül távozik a gázolaj. A két hibaforrás a szagáról különböztethető meg.
Lényeges, hogy gázadásra ne kopogjon fel a motor, mert az mechanikus motorhibára vagy injektorhibára utal, szoruló vagy kopott csúcsra.
Amennyiben az alapjárati kiegyenlítés ellenére ingadozik az üresjárat, hagyjuk ott az autót! Ugyanez a teendő, ha a hűtőfolyadék-kiegyenlítő tartály szélén vagy a folyadékban fekete olajlerakódást találunk.
A használtautó-bemutatóhoz fotózott, 2003-as Fiestában is ez a motor mormog. A 217 ezer kilométert futott használt Ford Fiestát 750 000 forintért hirdette egy márkakereskedés hónapokig, majd a fotózás után fél órával érkezett egy fiatal pár és meg is vették.
Karosszéria, belső tér
Kétévesen jött be az autó nyugatról, a Ghia felszereltség sokkal kulturáltabb belső térrel jár, mint az elterjedtebb és elég hangulattalan alapverziók. A Fiesta 2005-ös modellfrissítésétől javult sokat a minőségérzet a színes, kék zöld, lila, nőknek terrakotta, férfiaknak piros műszerfal megjelenésével.
Minden ép és gusztusos az utastérben, csak a CD-k karistolták össze a betöltőnyílás környékét. A kormány bőrbevonatán nyoma sincs a 217 000 kilométernek. Ellenőrizni kell az elektromos csomagtér-távnyitót. Típushibának mondható, a műszerfali gombbal ebben az autóban sem nyílt az ötödik ajtó, csak kulccsal.
Futómű
Ha már márkaszervizben voltunk, olvasóink kedvéért a szakemberek meg is emelték az autót. Az emelőn jól láthatóvá vált, hogy a kipufogó hővédő palástja elrozsdásodott és lehámlott, ami nincs hatással a motorhangra. A futóműben az első rugók törése a komoly hibaforrás. A rugó alsó része törhet el, majd a kúpos, felül szélesebbre tekercselt maradékon az autó letérdel a gólyalábon. A futómű többi eleme problémamentes, a jelentős futásteljesítmény ellenére sem jött kopogás, ropogás a felfüggesztésből.
Motor, vezetés, fogyasztás
Bár a motor azonos a C3-mal és a 206-tal, a körülötte lévő autó sokkal jobb a Fiesta esetében. A Ford váltója pontosan, finoman kapcsolható, a felfüggesztés hangolása ezúttal is profi munka. A Fiestát jó vezetni, kormányzása eltalált és agilitása ellenére rugózási komfortja is kedvező.
Alapjáraton a motor melegen is csípős dízelszaggal jelzi üzemmódját, zaja elfogadható. 68 lóerővel a 160 Nm nyomaték ellenére is bártortalan a gyorsulás, meg kell tervezni az előzéseket.
Erejét az apró dízel egyenletesen adja le, állandó lapátgeometriájú feltöltője csekély nyomással tölti a hengereket. Intercooler nincs, a hengerenként kétszelepes változat igen visszafogott, alacsony terhelésű motor. Létezett belőle 16 szelepes, töltőlevegő-hűtős is 90 lóerővel, amit a Citroën C3-ban teszteltünk, de egykor a Suzuki Lianához is elérhető volt.
Fogyasztása parádés, megbízhatósága mellett ez is szól az 1,4-es mellett. 4-5,5 l/100 km a reális vele, előbbi országúton, takarékosan gurulva, utóbbi városban jellemző. A kis dízelek között csak az 1,5 dCi volt hasonlóan takarékos tesztjeink során.
Szervizöltségek, megbízhatóság
Aki modern dízelmotoros autót vesz, rossz minőségű gázolajjal és az olajcsere elhanyagolásával árthat legtöbbet az autónak. A Fiestában a gyári 20 000 kilométer vagy egy éves periódust városi használatnál érdemes 10 000, országúti-autópályás üzemmel 15 000 kilométerre rövidíteni.
A gázolajszűrő cseréjét is érdemes 60 helyett 40 ezrenként elvégezni és hosszú távon megéri kicsit drágábban a jó minőségű üzemanyagot tankolni. Megelőzhetjük az injektorok és a nagynyomású szivattyú hibáját tisztítóadalék használatával, aminek az anyagára nem éri el az 4000 forintot kezelésenként.
A nagynyomású szivattyú ezzel a motorral sokáig elketyeg, ha nem tankolunk zaccos, olcsó és vizes gázolajat. Az injektorok is tartósak, de arra azért figyeljünk, hogy a filléres rézkarikákat cserélni érdemes és ennek a munkadíja 50-60 ezer forint körüli tétel, mert nagy munkaráfordítást igényel, 4-6 óra eltelik vele. Az injektorok cseréje és feltanítása hengerenként 120 000 Ft körüli tétel, de egyik sem gyakori hibaforrás ennél a motornál.
Mit mond a mester?
„Megbízható és kiszámítható szervizköltségű kisautó a 2001-2008 közötti Fiesta. Dízelmotorjai közül az 1,4 TDCi-nek alacsonyabb a karbantartási díja, mert ehhez a motorhoz nincs kettős tömegű lendkerék és teljesítményadója is alacsonyabb Ugyanez igaz a műszakilag a Fiestával azonosnak tekinthető Fusionre is.
Tapasztalataink szerint nem érdemes tisztíttatni az elkokszolódott kipufogógáz-visszavezető szelepet. Az EGR-szelep tisztítása 20-25 ezer forint és csak rövid időre oldja meg a gondot. A többszöri tisztogatás a végén többe kerül a mintegy 85 990 forintba kerülő alkatrész cseréjénél.
A vezérműszíj csereperiódusa az 1,4 TDCI-nél 10 év/240000 km, a benzines motoroknál pedig 8 év vagy 160 000 kilométer átlagosan. Ez a művelet a márkaszervizekben 42 990 forinttól elérhető a Motorcraft programban. A benzines motorok közül jobb nyomatéka miatt ajánlom az 1,4 literes, 80 lóerős motort. Megbízhatósági szempontból nincs érdemi különbség a 60 lóerős 1,3i, a 75 lóerős 1,25 16V és az 1,4-es között. Mindhárom tartós és csekély igényű motor.
Az első rugók törése a 2005 előtti autókat érintette. A gyári alkatész ára 34 833 forint, a rugócsere munkadíja mintegy 22 000 Ft. Máskülönben a Fiesta futóműve strapabíró szerkezet, a szilentek, a gömbfejek, a lengőkarok és a lengéscsillapítók is zokszó nélkül viselik a magyar utakat, de ez a többi Ford-típusra is igaz.”
Szabó István szerviz munkafelvevő, Ford Szentendre, Hovány Kft.
Árak: 600 ezertől felfelé
Kategóriáján belül a használt Ford Fiesta ár/érték aránya kiugróan jó. Aki kibírja klímaberendezés nélkül, 600 000 forint körül talál eladó Ford Fiestákat a használtautó-kínálatban.
Szerencsére a használt Ford Fiesták 75-80 százalékában van légkondicionáló, ami 50-100 ezer forintot dob az autók árán hasonló évjárat esetén. 800-900 ezer forint között szép autókat találni. Az ársáv legfelső karéjában a kétliteres ST-k és a kései dízelek találhatók, 1,4-1,5 millió forintért. A használtautó-felhozatalban nagyon ritka Ford Fiesta ST alternatívája lehet a 100 lóerős 1,6-os változat, amely jól repíti az autót.