Röviden a mezőnyről | |
---|---|
Mik ezek? | Középméretű aszfaltterepjárók, gazdag felszereltséggel, benzines turbómotorokkal. |
Mit tudnak? | Divatos, vágyott és sokoldalú autóként a boltba elugrástól az adriai nyaralásig megoldani mindazt, amit egy családi autónak tudnia kell. |
Mibe kerülnek? | 5,5 millióról indul a Qashqai és a Kadjar, 6,1 millió forinttól a Tucson. Arányos motorral a dízelfelár 790 000 Ft, a Hyundainál a 177 lóerős 1,6 T-GDi benzinesnél 600 000 forinttal kerül többe a 136 lóerős dízel. |
Kinek jók? | Azoknak, akik igénylik a magas üléshelyzetet, bármire befogható, divatos autóra vágynak, és nem hajlandóak megfizetni a dízelek felárát. |
Új formatervvel, a régi-új néven, vadonatúj turbómotorral jelent meg a Hyundai középméretű szabadidő-autója. A Tucsont az Autó és Stílus magazinnal együttműködve két erős kategóriatárssal vetettük össze, szintén turbós benzines motorral. A három aszfaltterepjáró kapcsán arra is kíváncsiak voltunk, hogy a benzinesek a turbósítással fel tudnak-e nőni a kategóriát uraló dízelekhez?
Design
Mindhárom autó karakteres, a népes kategóriában egyik konkurenst sem majmolták. A mi gusztusunk szerint a Hyundai elegáns, túlzásoktól mentes autó. Időtlen formatervét, remek arányait látva van mitől félni a Volkswagennél és a többi európai márkánál. Nyoma sincs az előd hatásvadász kuszaságának, amelyre annyi ívet meg domborítást préseltek, amennyi három autónak elég lett volna, ráadásul a Ford Kugára is emlékeztetett.
Nekünk a Nissan irányvonala is tetszik, bár szemből kétszer kell megnéznünk, hogy melyik az X-Trail és melyik a Qashqai. A családi egyenarcból a Pulsar is profitált. A Renault importőre hagyományosan remekül konfigurálja a tesztautókat, a Kadjarból is kihozták a maximumot. A Renault SUV vörös fényezésével és a Hyundaiéhoz hasonlóan 19 colos, látványos felnijével a legvagányabb autó. Nemcsak itt, talán az egész kategóriában.Belső tér
Sokat javult a Qashqai minőségi összképe a modellváltással. Műszerfala igényesebb lett, jobbak az anyagok, így már eléri a kategóriában elvárható szintet. Értékeltük benne a rakodóhelyeket is. A Kadjarban ez nem jött össze, de a Qashqaiban és főleg a Tucsonban sokfelé pakolhatunk.
Minőségérzetben a Hyundai már a slusszkulcs, vagyis a jeladó súlyával az élre tör, bár a Kadjar gyönyörű fehér kártyája ugyanígy elhiteti az emberrel, hogy minőségi autót választott. Erre a részletre érdemes volna a Nissannál is jobban odafigyelni, mert a Qashqai kulcsa szimplább, pedig ezzel aztán minden be- és kiszálláskor konfrontálódik a tulaj. Idegesítő a másik két autóban az egyetlen becsípődésgátlós, egy mozdulatra felszaladó ablakemelő, ezen az ázsiaiaknak túl kellene lépni, a Renault-nak meg kár volt eltanulnia a sóherséget.Belső terének kivitelével a Qashqai megelőzi a testvérmodellt, amely a tesztautóban nyikorgó műanyagokkal rombolta le a kulcskártyával megteremtett minőségi aurát. Ez a tesztkocsi egyedi hibája is lehet, de zavaró.
Ezzel együtt a hátsó üléseken a Tucsonban a legkényelmesebb elnyúlni, ahol az üvegtető ellenére is elegendő a fejtér és állítható dőlésszögű háttámlák javítják a komfortérzetet. Itt van külön hátsó légrostély, amely a többiekből hiányzott. A Hyundai jó szokása a hátsó ülésfűtés, bár ez hátul csak az ülőlapot melegíti, deréktájon nem temperál.
Elöl kellemes meglepetés a fűthető kormánykerék és az ülésszellőztetés. A Hyundai érintőképernyője nagyon gyorsan és könnyen használható, energikusabban reagált a nyomkodásra, mint a másik két autóé.A Kadjar menüfelépítése több megszokást igényel, mint a vetélytársaké. A Nissan navigációs rendszerét az ésszerű menü és az útelágazások ügyes megjelenítése miatt kedveljük, a korosodó grafikán, a kevésbé szép kijelzőn viszont lehetne frissíteni.
Csomagtérben, már csak a háttámlaállítás miatt is, a Hyundai a legsokoldalúbban használható. Nagy trükkje, hogy a kulccsal a zsebünkben a zárt ajtó mögött megállva sípolás kíséretében felnyílik a fedél. Ez még annál is kényelmesebb, mint a Kugában és más autókban látott módon a lökhárító alatt kalimpálni az egyik lábunkkal.
Nagyon hasznos a Kadjar üléstámladöntése a csomagtér oldalfalában lévő karral. A padlórekeszek alatt itt szükségpótkerék van, a Hyundaiban pedig valódi, teljes méretű pótkereket kapunk, amely az optimális megoldás defekt esetén. Tetszett a kivett kalaptartónak kialakított alsó rögzítés is, így a Tucsoné nem veszik el.Milyen vezetni őket?
Műszakilag nincs lényeges különbség a Nissanban és a Qashqai technikájára ráhúzott Kadjarban, kivéve a motort. A Nissan a 115 lóerős, 190 Nm nyomatékú verziót választotta, a Renault-ban az 1,2 TCe 130 lóerős és 205 Nm nyomatéka is magasabb.
A Renault palettájáról csak a 110 lóerős 1,5 és a 130 lóerős 1,6 dCi választható a jó kiállású aszfaltterepjáróhoz, a Nissan viszont elérhető a 163 lóerős, 1,6 literes turbómotorral is. (Off: ugyanez a gép 190 lóerővel a Pulsarhoz is választható, nagyon kedvező áron. A Pulsar 1,6 DIG-T meglepett bennünket, mennyire takarékos és harmonikus autó az erős benzinessel. Teszt róla itt. On.)
Független felfüggesztésű hátsó futóművével a Hyundai igényesebb megoldást kínál, mint a csatolt hosszlengőkaros konstrukciójú testvérpár. Mindháromból van sima elsőkerekes és 4×4-es modell, de a Qashqai és a Kadjar csak az 1,6 dCi dízellel hajthatja mind a négy kerekét, míg a Tucson az erős benzines turbómotorral is lehet összkerékhajtásos.
Méltányos összeg, 600 000 Ft a 4×4-es hajtás felára. A nem túl valószínű terepes kiruccanásokat a meredélyeken automatikusan fékező, egyenletes sebességet tartó lejtmenetvezérlés és Lock funkció segíti. Utóbbival 50:50 arányban rögzíthetjük a négykerék-hajtás erőelosztását, ha valamit elnéztünk és a hátsó kerekek automatikusan, pillanatok alatt aktivált hajtása nem volna elég.177 lóerejével és 1500-as fordulatszámtól 4500-ig állandó 265 Nm nyomatékával a Tucson lényegesen fickósabb a nagyobb turbómotorral, de ez természetes is. Igazán abban a magabiztos suhanásban mutat nagyot, amelyet hosszabb utakon nyújt. Stabil, megnyugtató, masszív és felnőttes autó, mérsékelt oldaldőléssel kanyarokban.
Ráférne némi finomítás a dupla kuplungos automatikus váltó programozására, mert nem mindig találta az összhangot a feltöltött benzinessel. Többnyire jól dolgozik, de a fogyasztáson nem tudott segíteni. Benzinkúton mérve 100 városi kilométeren 13,8, autóúton 9,6 literes fogyasztást jegyeztünk fel. Ez még összkerékhajtással is sok.Más motorok, önálló tesztek
Most először járt nálunk a Tucson, ezért mutatjuk be a képgalériában ezt a típust részletesebben is. A dízelmotoros Kadjar 1,5 dCi-ről már közöltünk tesztet, a menetpróbát itt találjátok. A 110 lóerős dízelmotorral szerelt Nissan Qashqai tesztjéért kattintsatok ide, az összehasonlításban szereplő 1,2 DIG-T önálló tesztjére mutat ez a link. Ez pedig egy alapos bemutató a Qashqai technikájáról Gajdán Miklóstól, aki a Totalcart erősítő Csikós Zsolttal együtt az Év autója zsűri magyar tagja.
Az elöl hajtó konkurencia a kisebb turbós benzinesekkel beéri vegyes üzemben 8 literrel. Értékeltük a Renault-kban mindig is jól működő takarékossági tippeket, mert itt nem ahhoz ragaszkodik a számítógép, hogy az 1300-at ne lépje túl a fordulatszám, a gázálláshoz jól passzol a javasolt váltási pontok kijelzése.
Ár, felszereltség
5,5 millió forintnál kezdődnek az árak, dízelmotorral és négykerék-hajtással mindhárom típus csúcsmodellje 9,5 millió forint köré ugrik, nem számolva az árkedvezményekkel.
Listaárak
Hyundai Tucson (116-177 LE) 6 099 000-9 799 000 Ft
Nissan Qashqai (115-163 LE) 5 590 000-9 570 00 Ft
Renault Kadjar (110-130 LE) 5 390 000-9 370 000 Ft
Qashqait választva 400 000 Ft központi kedvezményre számíthatunk a táblázatban szereplő listaárakból, kivéve, a benzines alapmodellt. A Visia 1,2 DIG-T árelőnye 600 000 Ft, így ugyanúgy 4 990 000 forintos indulóárral hirdetik, mint a Kadjart. Itt tényleg ízlés és márkapreferencia dolga a választás. Mivel a Qashqai és a Kadjar listaárai között csekély a különbség, várhatóan jobb értéktartásával a Nissan jobb vételnek bizonyul.
Jóval többe kerül náluk a Tucson, ráadásul az importőri kedvezményszint itt a legszerényebb. 200-300 ezer forintos akcióra számíthatunk, 5,8 milliós indulóárral. A derék koreai döntéshozóknak emlékezniük kellene a túl magasan nyitó i40 kudarcára, amely itthon nem tudta kifutni magát.
Garanciális feltételeivel a Hyundai nyújtja a legtöbbet. Sokat autózóknak az öt év kilométer-korlátozás nélkül nagy érv a márka mellett, a Hyundaiok jó minőségét a többmárkás autószalonok szervizes szakemberei is megerősíthetik.Ám hazánkban a Renault az 5 év/100 000 kilométeres alapgaranciával majdnem ugyanekkora biztonságot ígér azoknak a vevőknek, akik átlagos futásteljesítménnyel terveznek. Bár a Nissan nyújtott itthon elsőként ötéves garanciát, jó ideje 3 év/100 000 km az ajánlat. Ez a periódus 61 200 forintért egy évvel toldható meg, 143 600 forintért pedig 5 év/150 000 kilométerig, ami nem nagy tétel az autó árához képest.
Értékelés
Érezhetően sokat invesztált a Tucsonba a Hyundai, aminek meg is van az eredménye. Felnőttebb, komolyabban megcsinált autónak érződik a másik kettőnél. Dízelmotorral valószínűleg megnyerné a tesztet.
Ám a Tucson a belépőmodellhez szívó benzines négyhengerest kínál, és az 1,6 GDi nem állja a versenyt a nyomatékosabb, finoman működő 1,2 literes turbómotorokkal a Qashqaiban és a Kadjarban. A belépő benzinesektől elrugaszkodva a Hyundai kínál jobb autót, de az alapmotor szintjén a Nissan és a Renault többet ad a pénzünkért.Mind a Qashqai, mind a Kadjar esetében megfontolandó a kis benzines motor. Halk, harmonikus autók a 115 lóerős négyhengeressel. A Tucson viszont a nyomatékszegény 1,6 literes szívómotor és a torkos 1,6 turbó korlátai miatt továbbra is vonzóbb valamelyik dízelmotorral.