Kevesebb motor, nagyobb játéktér

Végre nem lehet bukni a safety car miatt

Végre nem lehet bukni a safety car miatt

Az FIA 2007-ben vezette be azt a szabályt, amely szerint a futamokon a biztonsági autó pályára küldésével egy időben lezárták a bokszutcát. Az eredeti szándék ezzel az volt, hogy a pilóták és a csapatok ne használhassák ki a mezőny lassú haladását egy gyors bokszkiállásra, ne rohanjanak nagy sebességgel a pályán – és a baleset helyszínén keresztül – a bokszok felé.

Ezt a célt ugyan el is érték, de az elmúlt két évben számos versenyző kapott büntetést azért,mert a safety car idején lezárt bokszutcába állt ki, ugyanis másképp kifogyott volna az üzemanyaga. Már az első néhány ilyen eset után megindultak a panaszok, tavaly pedig el is kezdték az új szabály kidolgozását és tesztelését.

Az új rendszerben a bokszutca lezárása megszűnik, a pilóták pedig a biztonsági autó pályára küldésekor az egységes elektronikai vezérlőrendszeren, az ECU-n keresztül üzenetet kapnak arról, hogy milyen meghatározott sebességgel körözhetnek tovább.

„A 2007-ben bevezetett szabály rossz volt, így visszatértünk a 2006-os rendszerhez. A különbség csak annyi, hogy bevezettünk egy szabott köridőt is. Amikor pályára lép a safety car, az autókban megjelenik egy üzenet erről, az ECU-ba pedig lesz bekapcsol a biztonsági autós üzemmód. Ez aztán azonnal felméri, hogy az autó hol van a pályán, ebből kiszámolja és megjeleníti a bokszutcába érés megszabott idejét, amihez aztán a pilótának tartania is kell magát” – nyilatkozta tegnap az FIA műszaki főnöke és F1-es versenyigazgatója, Charlie Whiting.

Egyelőre nem világos, hogy a megszabott sebességeket megtartását mivel kényszerítik majd ki, és hogy milyen büntetés jár a szabály megszegéséért, de az egyértelmű, hogy az új rendszer előrelépést jelent az eddigiekhez képest.