Szabályszegők vagy újítók?
A 2009-es szabályváltoztatások egyik fő célja a Forma-1-es autók aerodinamikai hatékonyságának csökkentése volt. A különböző légterelő elemek paramétereit módosították, de három csapat, a Williams, a Toyota és a Brawn a többiektől eltérően értelmezte a szabályokat, és az autó végén, alul elhelyezkedő diffúzoraikat elmés megoldással a hátsó törési zónával egybeépítve szerelték fel.
A többi csapat szerint ezzel nagy, és sportszerűtlen előnyre tettek szert. Az FIA szakemberei ugyan két vizsgálaton is szabályosnak mondták ki az említett elemeket, de négy csapat – a Renault, a Ferrari, a Red Bull és a BMW Sauber – panaszt tett az Ausztrál Nagydíj előtti csütörtökön miattuk. A BMW beadványát formai okok miatt ejtették, de a versenybírók a másik három csapatnak sem adtak igazat. Az érintettek fellebbeznek, az FIA fellebbviteli bírósága pedig április 14-én tárgyalja majd az ügyet.
Betiltatnák, de használnák
A vitatott elemek miatt talán Renault kiabált eddig a leghangosabban. Fernando Alonso szerint a Brawn a diffúzora miatt óriási előnyben van. „Ők másik ligában játszanak, köröket vernek ránk. Ha a bíróság nem tesz semmit áprilisban, megnyerhetik mind a 17 futamot.”
A Renault csapatfőnöke már azt sem tudja, mivel is érveljen. Flavio Briatore egyszerre bélyegzi szabálytalannak, veszélyesnek és drágának a vitatott diffúzort, és ismeri be, hogy már ők is kísérleteznek vele: „A diffúzorok körüli ügy őrület, emiatt a csapatok kénytelenek többet költeni. De a biztonságot is érinti. Már mi is kipróbáltunk hasonló elemet a szélcsatornában,és 14 százaléknyi plusz leszorítóerőt adott. Ez a szembemegy a szabályok szellemével. Teljesen kifejlesztve 30-40 százalékot is jelenthet!”
Úgy tudni, a Renault mellett a másik panasztevő, a Ferrari is dolgozik már az alkatrészen, és a McLaren is előállhat hamarosan a saját verziójával, ha az utolsó fórum is szabályosnak mondja ki a megoldást. A Red Bull is fejlesztési kényszert érez:
„A diffúzor újabb, eddig zárt fejlesztési irányt nyithat meg. A változtatások az autó teljes hátsórészét érinthetik, ami persze óriási költségekkel járhat most, amikor elég nehéz a gazdasági helyzet” – mondta a csapatfőnök, Christian Horner.
A McLaren egyébként nem kíván aktívan részt venni a diffúzor-ügyben, inkább arra koncentrál a csapat, hogy kimásszon a gödörből, de nyíltan támogatják a panaszosokat. „Teljesen egyetértünk velük, a szabályok hibás értelmezése történt” – mondta a mercedeses Norbert Haug, hozzátéve azonban, hogy nem várnak számukra pozitív fejleményt, hiszen az FIA bíróságán „csak a döntések négy százaléka” fordul meg.
Sámson haja?
A feljelentett csapatok azzal „védekeznek”, hogy a riválisok csakis azért panaszkodnak, mert nekik nem jutott eszükbe a fejlesztés. A háromszoros világbajnok, Niki Lauda is osztja a „savanyú a szőlő”-koncepciót, és hozzáteszi, hogy nem ez a Brawn csodafegyvere:
„A Brawn autóján számos innovatív, kidolgozott megoldás van, amelyek együttesen teszik nagyon erőssé. A diffúzort egyedüli titokként kiemelni hülyeség. Olcsó kifogás. A tény az, hogy Ross Brawnék végezték a legjobb munkát”.
Lauda szavait erősíti egyébként Rubens Barrichello melbourne-i nyilatkozata, amelyben a második helyen befutó brawnos kiemelte, hogy a diffúzor már az első kanyarbeli lökdösődés alkalmával összetört az autóján:
„Azt hittem, az autónak vége az ütközésnél, de sikerült túlélni, és ha valamit érdemes megjegyezni, az az, hogy az emberek tévednek, ha azt hiszik, hogy a diffúzor miatt vagyunk jók – az enyémet az ütközés teljesen összetörte, az autó viszont utána is erős maradt” – mondta a brazil.