A 2010-re a Forma-1-be beválasztott három új csapat, a USF1, a Campos Meta és a Manor GP Cosworth-motorokat használ majd. Az utóbbi hetekben kiderült, hogy nem is használhatnának mást, ugyanis az FIA nem hivatalosan ezt is feltételként szabta a bekerüléshez – legalábbis ezt állítja több kimaradt alakulat is.
Az egyikük, a szerb Stefan GP most az Európai Uniónál tett panaszt az FIA ellen a verseny korlátozása miatt, és szeretné, ha felülvizsgálnák a csapatok kiválasztását. Az AMCO nevű belgrádi repülőgyártó, aviatikai cégre alapuló csapatot állítólag szintén a Cosworth-üzletre akarták rákényszeríteni, a cég vezetője, Zoran Stefanovic (nem a magyar énekes) az F1Fanatic blognak részletesen is nyilatkozott.
„Hivatalos formában és a megfelelő időben adtuk le a jelentkezésünket 2010-re. Találkoztunk Bernie Ecclestone-nal is, de végül arról értesültünk, hogy nem választottak ki minket. Gyakorlatilag az történt, hogy a Cosworth-től szóltak, hogy csak az ő motorjukkal lehet pályázni, aztán amikor tárgyalni kezdtünk velük, egy e-mailben jelezték, hogy hároméves szerződést kellene kötnünk. Két másik lehetőségünk is lett volna, de le kellett mondanunk, mert csak a Cosworth-tel juthattunk volna valamire.”
Stefanovic szerint a 2010-re bejutott csapatoknál komolyabb pályázók is voltak, így nem ez alapján dőlt el, hogy kik jutnak be a Forma-1-be.
„A három kiválasztott csapat közül egyiknek sincsenek meg a megfelelő eszközei és emberei, és egyértelműen egyikük sem igazi konstruktőr, azaz nem képesek önállóan megépíteni egy Forma-1-es autót. A mi cégünk az aviatikában dolgozik, és már kétszer fontolgattuk az F1-be való beszállást, de akkor még nem volt meg hozzá mindenünk. Most az FIA gördített elénk akadályokat, gyakorlatilag az Anglián kívüli jelentkezőknek lehetetlen feladata volt. Ha jobben megnézzük, a kiválasztottak mind valamilyen kapcsolatban vannak az FIA-val vagy a FOM-mal (Ecclestone cége).”
„Van egy spanyol csapat (a Campos), amelynek semmilyen infrastruktúrája nincs egy autó tervezéséhez és építéséhez. Jó csapat, nyertek már ezt-azt, de nekik is más építi az autót (a Dallara), nem konstruktőrök. Pillanatnyilag a USF1-nak sincs meg semmije ahhoz, hogy F1-es autót gyártson, ők is kiszervezik a munkát. A Manornak meg a tervezőirodán kívül semmije sincs.”
A szerb üzletember kiemelte, hogy ezzel szemben ők képesek lennének a kasztnitól a sebességváltóig mindent házon belül legyártani, két szélcsatornájuk is van. Stefanovic a Prodrive-ot és az Epsilon Euskadit is megemlítette, mint további komoly, és infrastruktúrával rendelkező jelentkezőt, amely kimaradt.
A Prodrive-főnök, Dave Richards egy friss interjúban megerősítette, hogy a Cosworth „kötelező” lett volna az induláshoz:
„Nekem is pontosan ezt mondták. Cosworth-motort kell használnom, ha be akarok kerülni. Nekem azonban megállapodásom volt a McLarennel, és nem is láttam olyan versenyképesnek a másik lehetőséget, így nem voltam hajlandó partnert váltani” – mondta az angol szakember, aki azt is hozzátette, hogy a BMW kiszállása ellenére szinte kizárt, hogy a Sauber-csapat felvásárlásával 2010-re beszálljon a Forma-1-be, de 2011-re esetleg még újra megfontolja a lehetőséget.