A Japán Nagydíj hétvégéjén újra tárgyalt a FOTA. A csapatok a költségcsökkentés jegyében felvetették, hogy 2010-től az egyéni alkalmak helyett egy, közös rendezvényen leplezhetnék le a jövő évi új autóikat – mondta el a szervezet alelnöke, a toyotás John Howett.
Az ötlet nem meglepő, hiszen a csapatok az elmúlt két évben egyébként is jócskán visszavettek már a korábbi nagy médiafelhajtással és vendégsereggel zajló bemutató show-ikból, a trend a puritán, esetleg egy sajtótájékoztatóval megtámogatott, akár a pályán megtartott, szó szerint az új autó leleplezésére szorítkozó esemény lett.
A tárgyaláson a jövő évi mezőny méretéről is szó volt. Mivel a BMW a nyáron bejelentett F1-ből való kiszállása után nem biztosította gyorsan a Sauber új kézbe juttatását, így a csapat elveszítette a 2010-es indulási jogát. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) ezért újra megnyitotta a jövő évi jelentkezést, hogy a tervezett 13 csapatosra bővítse a rajtrácsot, és annak ellenére, hogy a közel-keleti háttérrel rendelkező Qadbak képében a Sauber befektetőt talált, nem a hinwilieket, hanem a malajziai hátterű Lotust választotta be.
A USF1, a Manor-Virgin és a Campos mellett így a Lotus negyedik új belépőként bekerült, de az FIA hangsúlyozta, hogy igyekszik lehetővé tenni a korábbi terveknél eggyel több, azaz 14 csapat indulását, hogy a Sauber is visszatérhessen. Az utóbbi időben az örök ellenkezővé vált Williams ezt sem akarja elfogadni.
„13 csapatnak kellene lennie, ez végig így volt. Szerintem maradjanak első számú tartalékosok, ez így lenne a logikus. Az nem logikus, hogy egy valaki kedvéért most megváltoztatjuk a szabályokat. A pletykák szerint akár még így is bejuthatnak” – utalt Sir Frank Williams arra, hogy a négy új csapat közül többről is úgy hírlik, hogy rosszul áll a felkészüléssel.
A grove-i alakulat névadója azt is elismerte, hogy a hozzáállásában közrejátszik az is, hogy a Sauber új gazdájáról, a Qadbakról nem sokat tudni, bizalmatlan velük szemben.
„Ha a Ferrariról lenne szó, mondjuk valamiért kiszálltak volna az idény közepén és szeretnének visszajönni, biztosan találnánk valami kiskaput a szabályokban, de ez a csapat olyan kézben van, amelyről semmit sem tudunk. Nem örülünk, hogy nem tudjuk, kik is a tulajdonosok és mik a hosszú távú terveik, ha vannak.”
A mclarenes Martin Whitmarsh nem zárkózik el a Sauber visszatérésétől, de ő is arra utal, hogy inkább elméleti a kérdés, mert az újak egyikének-másikának kidőlése utat nyithat a Saubernek.
„Nem egységes az álláspont a kérdésben. Mi úgy vagyunk vele, hogy nem szeretnénk kizárni a Saubert, amely a FOTA tagja. A FOTA számára zavaró, hogy gyakorlatilag meddő vitáról van szó, mert erős a gyanú, hogy nem lesz jövőre 14 csapat sőt talán még 13 sem. Persze ha ez segít tisztázni a Sauber számára a helyzetet, akkor rábólinthatnánk a 14 csapatra, ha ezzel ők kerülnek be. De 14 csapat tényleg sok” – nyilatkozta az angol.