Tegnap ugyan még arról szóltak a hírek, hogy a Toyota a jövő hét elején jelentheti be kiszállását, de azóta felgyorsultak az események, amitől eddig csak tartani lehetett, mostanra valóság: a japán gyártó elhagyja a Forma-1-et.

„A Toyota Motor Corporation bejelenti, hogy a 2009-es idény után kivonul a Forma-1-es világbajnokságból. A Toyota az F1-es szereplésre az autós kultúra virágzásához való hozzájárulásként tekintett, és a tavalyi évben kezdődött gazdasági változások ellenére is kitartott, de a jelenlegi gazdasági légkör figyelembevétele mellett az F1-ből való kiszállás mellett döntött” – állt a cég közleményében.

„Nehéz, de végső soron elkerülhetetlen döntés volt. Az egyre romló gazdasági helyzet miatt már tavaly óta kérdéses volt a Forma-1-es részvételünk. Most teljesen kivonulunk. Bocsánatot kérek a Toyota összes szurkolójától, amiért nem sikerült elérni a kitűzött céljainkat” – mondta a japán óriás idén nyáron kinevezett új elnöke, az alapító unokája, Akio Toyoda.

A korábban a ralizásban és Le Mans-ban érdekelt Toyota kétévnyi felkészülés után 2002-ben szállt be a Forma-1-be, de a projektre elköltött elképesztő összegek ellenére sosem lett igazán sikeres, nyolc idény alatt mindössze 13 dobogós helyezést – ebből hármat idén – szereztek, győzni pedig egyszer sem sikerült a 140 futam alatt.

Bár a csapat nyáron aláírta a 2012-ig szóló részvételt tartalmazó Concorde Agreementet, a Toyota F1-es jövője már a nagy rivális, a Honda 11 hónappal ezelőtti kiszállása óta kérdéses volt, és a kételyeket csak tovább növelte a cég 72 éves történetének idén bejelentett első vesztesége, a cég birtokában lévő Fuji pálya kidőlése és a BMW kiszállása is.

A Toyota kiszállása automatikusan utat nyit a BMW távozása miatt kiesett, de tartalékosként várólistára tett Sauber számára, azaz a 13 csapatos mezőny még megvalósulhat, habár ezt sem lehet biztosra venni, ugyanis a Renault jövője is kétséges még – bár a Toyotáénál biztosabbnak látszik -, a francia gyártó ma rendkívüli igazgatótanácsi ülést tart.

2002-ben kezdték, de nagy siker sosem jött
2002-ben kezdték, de nagy siker sosem jött

2002-ben kezdték, de nagy siker sosem jött

2002-ben kezdték, de nagy siker sosem jött


Úgy tűnik, szépen lassan tényleg megvalósul a volt FIA-elnök, Max Mosley álma, és a Forma-1-ben a nagy gyári csapatok helyét lassan átveszik a független alakulatok. Az elmúlt egy évben távozott a Honda, a BMW és a Toyota is, a Ferrari mellett tisztán gyári csapatként már csak a Renault maradt, persze azért nem szabad megfeledkezni a McLaren és hamarosan a Brawn mögött is álló Mercedesről, amely a válságban a trenddel ellentétben kivonulás helyett inkább terjeszkedik az F1-ben.