1950 májusában az angliai Silverstone-ban rendezték az újonnan alapított Forma-1-es világbajnokság első futamát. Most, 60 évvel később Silverstone búcsúzik az F1-től, de könnyen lehet, hogy a sportág sem éli túl a hétvégét.
A csapatok és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) harca a végső szakaszba jutott, két nap múlva minden eldőlhet. Az FIA ugyanis eddig adott határidőt a 2010-es idényre csak a jövő évre bevezetni kívánt költségplafont elutasító, és ezért csak feltételesen nevező csapatoknak, hogy ejtsék a követeléseiket.
Mivel az FIA-elnök, Max Mosley legutóbbi levele szerint semmiből sem hajlandó engedni, pénteken komoly dolgok történhetnek.
A mindig jól informált Pitpass.com egy F1-es bennfentest idéz, aki így ír: „A dolgok alakulása egyre visszavonhatatlanabbá teszi a szakadás lehetőségét, nehéz elképzelni, hogy a szemben álló felek még közös nevezőre juthatnak. Már abban sem vagyok biztos, hogy lesz-e ezen a hétvégén Brit Nagydíj, vagy hogy végigmegy-e a 2009-es idény.”
A feltételesen nevezett FOTA-tagok közül a Toyota és a Renault korábban egyértelműen kijelentette, hogy megegyezés nélkül kiszáll a sportból, így tőlük ez is várható, és BMW részéről is erre lehet számítani.
A Brawn és a McLaren helyzete kacifántosabb, ugyanis ez a két csapat – hasonlóan a már korábban behódolt és feltétel nélkül nevezett Williamshez és Force Indiához – kizárólag a versenyzésért létezik, így hatalmas dilemmával néznek szembe (érdemes észben tartani, hogy a McLaren és „gazdája”, a Mercedes mindvégig nagyon óvatosan mozgott a konfliktus során).
Bár a jövő évi szabályok ellen szintén tiltakoznak, az FIA korábbi szerződésekre hivatkozva a Ferrarit és a Red Bull két csapatát teljes értékű nevezőként vette fel a 2010-es indulók közé. A Ferrari egyértelműen elszánt arra, hogy elhagyja a Forma-1-et, ha nem sikerül keresztül vinnie akaratát, a maranellóiak nem hátrálhatnak már meg.
A Red Bull Racing és a Toro Rosso helyzete más: a Max Mosleyval baráti kapcsolatot ápoló tulajdonos, Dietrich Mateschitz ugyanis eddig kitartott, hogy a lehető legjobban tudjon helyezkedni, de nem biztos, hogy a korábbi szerződések miatt évekig tartó és súlyos milliókat felemésztő pereskedésbe akar kezdeni, másrészt pedig ez a két alakulat is csak a versenyzésért létezik…
Ha a fent említett ingadozók megtörnek, Mosley akár örülhet is két-három gyártó távozásának, hiszen a küszöbön várakozik még néhány komolyabb új belépő – Prodrive, Epsilon Euskadi -, akikkel feltöltheti a helyeiket.
Ha a FOTA elbírja a nyomást, és egységes marad, az új, saját versenyszéria megalapítása is alternatíva lehet, de ez óriási feladat, és az ebben az esetben gyakorlatilag teljesen elértéktelenedő F1 kereskedelmi jogait igazgató Bernie Ecclestone minden eszközzel igyekszik majd megakadályozni azt.
Pályák ugyan akadnának – Silverstone, Imola, Montreal, Indianapolis, Magny Cours biztosan fogadná a FOTA-versenyeket -, de a televíziós szerződések megkötése, és egyáltalán egy világbajnokság megszervezése nem menne könnyen néhány hónap alatt, főleg, hogy közben a csapatok egy része drága és kétséges kimenetelű jogi csatákat folytat közben.
A szakadást egyértelműen megsínylené mindenki, ékes példa erre az amerikai CART, amely a kilencvenes évek közepén vált ketté a ChampCar-ra és az Indy Racing League-re, de a két sorozat jóval kisebb elismertségnek örvendett, mint az előd, és a népszerűtlenségen a tavalyi újraegyesülés sem segített, sőt, a nézettség esett, a mezőny csak zsugorodott azóta.
Készüljünk tehát a legrosszabbra, a világ legjobb autóverseny-bajnoksága, a Forma-1 végső búcsúztatására, amelyre épp a bölcsőjénél kerülhet sor pénteken.