A Nemzetközi Automobil Szövetség annak reményében reformálta meg a Forma-1-es szabályokat a 2009-es idényre, hogy végre több lesz a csata és az előzés a versenyeken. Papíron hiába tűntek jónak az elképzelések, gyakorlatban nem sok látszott belőlük, a futamok nagy része a szokásos csendes unalomban csordogált, a helycserék nagy része a bokszban történt.
Sam Michael, a Williams technikai igazgatója is elismeri, hogy nem sok minden változott, ám szerinte ez nem az új szabályok, hanem a pályák hibája. „Szerintem egyértelmű, hogy az új szabályok nyomán könnyebb lett követni az autókat, de bőven lenne még munka” – mondta Michael.
„Nem kapcsolták össze például a 2009-es szabályváltoztatásokkal a pályák vonalvezetését. Barcelonában senki nem előz, ellenben ugyanazok az autók sokat akcióznak Monzában és Hockenheimben. A különbség a pályák kialakításában van: arra kellene ügyelnie a szervezőknek, hogy sok alacsony tempójú, egyenesbe vezető kanyar legyen, illetve felül kell vizsgálni a sikánokat.”
„Abu-Dzabiban például vannak jó meglátások a pályán, de akadnak alapvető hibák. Nem volt igazán jó versenyezni itt, a szervezőknek erre megoldást kellene találniuk a 2010-es verseny előtt. Nem lehet mindenért az autók kialakítását okolni, az FIA vizsgálja már ezt a kérdéskört és remélhetőleg hamarosan megoldást is talál a gondokra.”
Michael meglátásai bizonyára helyesek, de nem árt szem előtt tartani azt sem, hogy az idény közepétől gyakorlatilag minden csapatnak duplafedeles diffúzora volt, ez pedig szintén nehezítette kicsit az előzést.