Egy évvel ezelőtt Szingapúr a Forma-1 történetének első éjszakai versenyével mutatkozott be. Ugyan előtte sokan, sok okból aggodalmaskodtak, de a futam végül lenyűgözött mindenkit (a Ferrari-elnök kivételével) – a mesterséges világítás és a városállam éjszakai fényei teljesen egyedi hangulatot kölcsönöztek a rendezvénynek. Amint utólag kiderült, a kívülről ragyogó gyümölcs belül férges volt, de remélhetőleg a mostani hétvége feledtetni tudja majd a Renault-botrányt.
A tavalyi versenyt nem nagyon érdemes részletezni, hiszen mostanában a csapból is Fernando Alonso csalással megszervezett győzelme folyt, de a látvány miatt érdemes felidézni az eseményt.
Ez történt tavaly
A tavalyi tapasztalatok alapján a pályát itt-ott átépítették az idei versenyre, biztonságosabbá vált a bokszutca be- és kijárata, a túl „ütős” rázóköveket kisebbre vették, és a nézőknek a szikraesővel örömet okozó, de a pilótáknak csak bosszúságot jelentő bukkanókat is igyekeztek eltüntetni.
Míg tavaly a félelmek ellenére is megúszta szárazon az F1-es mezőny, idén jelentősen bonyolíthatja a dolgokat az időjárás. A hétvége mindhárom napjára esőt jósolnak, így a futam másodszorra is első lehet, az első éjszakai esős verseny. Komoly biztonsági kérdés, hogy a mesterséges fény és az ég sötét háttere mellett milyen látási viszonyokat teremthet az autók által felvert vízfüggöny, ez azonban csak éles helyzetben, a pályán derülhet ki.
Az erőviszonyokról még az eső jelentette lutritól eltekintve is nehéz nyilatkozni, mert a Marina Bay pálya jelentősen különbözik az előző két helyszíntől, Spától és Monzától. Az aszfaltcsík jellegéhez a két másik utcai pálya, Monaco és Valencia áll legközelebb, így leginkább arra lehet számítani, hogy akik ott erősek voltak, itt is az él közelében lesznek.
A McLarenre, a Brawnra és a Ferrarira lehet tehát számítani az él közelében, de a fejlesztések – vagy épp azok hiánya, mint a maranellóaiknál – belezavarhatnak a képbe. A wokingiak mellett a BMW is nagy, átfogó csomaggal érkezik, így könnyen lehet, hogy az elmúlt versenyeken már javuló csapat villant, sőt a Williams – pontosabban Rosberg – Monza kivételével sorozatban erős volt.
A Red Bull nincs igazán formában a nagy leszorítóerőt kívánó utcai pályákon, így Sebastian Vettel és Mark Webber a hétvégén akár végleg el is búcsúzhat a bajnoki reményektől, és a Toyota is gyengén megy az ilyen jellegű pályákon (bár ők az idény előrehaladtával lassan már mindenütt).
Érdekes kérdés, hogy a kis leszorítóerejű helyszíneken az elmúlt két versenyen brillírozó Force India mire lesz képes a homlokegyenest más körülmények között, vajon maradnak-e az élmezőnyben vagy visszaköltöznek a rajtrács másik végébe.
Massa tavalyi pole-köre
Több pilóta sorsát is érdemes lesz követni Szingapúrban: a Brawn párosánál komoly a tét, a bajnoki címről van szó. Barrichellónak mindenképpen a lehető legjobban el kell vernie Buttont, ha el akarja kapni az angolt, míg neki elég csak közvetlenül a brazil mögött beérnie. Hibázni, kiesnie viszont egyiküknek sem szabad, hiszen Barrichelló számára egy szinte elvinne minden esélyt, míg fordított esetben Buttonhoz kerülhetne vészesen közel a veterán.
Kimi Räikkönen tavaly összetörte itt a Ferrarit, de az elmúlt öt futamon gyakorlatilag hibátlanul ment, mindent kihozott az autóból – vajon tudja-e folytatni a dobogós sorozatot? Míg a finn a maximumot teljesítette, nem volt ez igaz új csapattársára, Giancarlo Fisichellára, aki most egy versennyi ferraris tapasztalattal a háta mögött bizonyíthatja, hogy megérdemelten ültették be massa helyére.
Természetesen nem feledkezhetünk meg a tavalyi elsőként célba érő – a győzelem kifejezés talán nem fedné teljesen a valóságot – Fernando Alonsóról sem, aki már futamok óta a dobogóról álmodik, ezért egy jó versenyzéssel elért pozíció lenne a legjobb eszköz arra, hogy feledtesse a múltat.
Bár az elmúlt hetekben napvilágra került dolgok fényében nem a legszerencsésebb emlegetni, de mindenképpen meg kell jegyezni, hogy a baleseteknek bizony nagy az esélye a hétvégén, a biztonsági autó így megkeverheti a kártyákat, sőt, biztosan lesz olyan is, aki ha nem is a Piquet-féle piszkos módszerekkel, de pont erre játszik majd.
Ha a versenyen nem is jön safety car és eső, abban biztosak lehetünk, hogy az időmérő így is vérre megy majd, hiszen a pályán közel lehetetlen az előzés.
A kvalifikáció magyar idő szerint szombaton délután 16 órakor, míg a vasárnapi verseny a hagyományos 14 órás időpontban kezdődik.