A hétvégén sor kerül a 2008-as Forma-1-es világbajnokság ötödik versenyére, a Török Nagydíjra. Idén a versenyt az előző évektől eltérően az európai szakasz elején, és nem a végén, augusztusban rendezik.

A legfőbb kérdés – és talán a legkevésbé izgalmas is -, hogy képes lesz-e valaki felvenni a versenyt a Ferrarikkal. Az eddigi három török futamon csak a maranellóiak két versenyzője tudott nyerni, egyszer Räikkönen, az elmúlt két alkalommal pedig Felipe Massa.

Egyértelműen kijelenthető, hogy ez az ő pályájuk – Massa itt szerezte első futamgyőzelmét, a kedvenc versenyhelyszíne, Räikkönen pedig magabiztos és lendületben van, hogy az autó fölényéről már ne is beszéljünk. A győztes szinte biztosan kettejük közül kerül ki.

Massának hazai pálya Isztambul
Massának hazai pálya Isztambul

Massának hazai pálya Isztambul

Massának hazai pálya Isztambul


Érdekesebb lehet, hogy a BMW és a McLaren párharcában melyik csapat kerekedik felül. A McLaren – a csúnya baleset ellenére Heikki Kovalainen szerencsére már versenyezhet – idén még sehol sem tűnt igazán erősnek, de a BMW-s Robert Kubica nemrég arról beszélt, hogy autójuknak inkább a lassabb, kanyargósabb pályák fekszenek – Isztambul nem ilyen.

A török pálya talán a legjobb a Hermann Tilke által tervezett modern – és unalmas – helyszínek közül. Az 5,3 kilométeres aszfaltcsíkon az óra járásával ellenkező irányban halad a verseny, hosszabb és rövidebb egyenesek, gyors és lassú kanyarok váltják egymást.

A legjobb kifékezési-előzési lehetőség a pálya hátsó részén, a 12-es kanyarban adódik, a különösen nehéz 8-as kanyart, amelyet 250-nel vesznek be a pilóták, pedig bárki elronthatja, még Michael Schumacher is eltévedt ott néha.

Egy kör Kimi Räikkönennel

Ki állítja meg Räikkönent? 40


A Török Nagydíjon lesz néhány dolog, ami nem lesz – a Ferrari nem veti be a Barcelonában bemutatott lyukas orrot, a Toro Rosso nem hozza el az új autót, a biztonsági autós szabályok nem változnak, így megint pórul járhatnak néhányan, és ami a legszomorúbb, nem lesz ott a Super Aguri két autója.

A 2005-ös szezon után újra 20 autósra csökken a mezőny, ezért az időmérőn is változtatnak egy kicsit: az edzés első és második szakaszában mostantól 6-6 helyett csak 5-5 versenyző esik ki. Ez első pillantásra előnyt jelenthet a sereghajtóknak, hiszen kevesebb ellenfelet kell legyőzni a második szakaszba jutáshoz, azonban a másik irányból nézve épp az a két autó hiányzik majd, akiket biztosan hátul lehetett tudni.

A tavalyi dobogó

A tavalyi dobogó

A tavalyi dobogó


Érdekes lesz látni, hogy a barcelonai fellángolás után a Renault képes lesz-e a javulást folytatni, és ha igen, mennyivel kerülnek közelebb az élmenőkhöz. Mivel mostanra túl leszünk az idény első negyedén, így jó néhány pilótának bizonyítani kell: a Force Indiá-s Adrian Sutil, a toyotás Timo Glock, és a renault-s Nelsinho Piquet eddig mindvégig kikapott csapattársától.

Sebastian Vettelt pedig hiába tartják nagy tehetségnek, a Forma-1 egyik alapszabályát ő sem kerülheti ki: ahhoz, hogy első légy, elsőként célba kell érned. A fiatal német az eddigi négy versenyből háromszor már az első kanyarokban elvérzett, de Malajziában sem jutott el a kockás zászlóig. Talán most… 

Török Nagydíj

Pályarekord: 1:24.770 – Montoya (2005)
A 2007-es dobogó: 1. Massa, 2. Räikkönen, 3. Alonso
Időmérő edzés: 2008.05.10. 13:00
Futam: 2008.05.11. 14:00