Ár/érték aránya miatt a szerkesztőség családi autókra fogékony része mindig kedvelte a Note-ot, de négycsillagos töréstesztje és autópályán hangos motorja miatt az autó megérett a leváltásra.
A második széria is Angliában készül majd, de új műszaki alapokra (ld. az interjút a Nissan termékstratégiai alelnökével.) Pontos adatokat a folyamatban lévő homologizáció miatt még nem kaptunk az autószalonon, de az autó méretei nem sokat változtak.
Tengelytávja 2,6 méter maradt és a sínen tologatható, összesen 15 centis úton állítható hátsó üléspadot is megörökölte elődjétől. A külseje viszont nagyon más, a design hűen követi az Invitation tanulmánnyal megígért formát. A Note áramvonalasabb elődjénél, de alaktényezőjéről sincs még végleges adat. A genfi standon fellelhető termékesektől azt tudtuk meg, hogy 0,30-nál nem magasabb.
Hátra beszállva feltűnik a nagyon szélesre táruló ajtó és a hátratolt üléssel jó tágas lábtér. A fejtér valamivel kisebb lett, mert az utasok jobb kilátása érdekében a hátsó üléspadot két centivel magasabbra szerelik be.
Rossz volt látni, hogy a Micra sokat kritizált műszerfala a Note-ba is utat talált, igénytelen, olcsó hatású anyagaival együtt. Ebben a kategóriában nem kell sokáig keresgélni, hogy igényesebb belső teret találjunk. A Genfi Autószalon látogatóitól és az újságíróktól várható kritikák miatt még van esély, hogy az autó gyártásának megkezdéséig javuljon a helyzet.
Mert az új Note csak szeptemberben lesz kapható Magyarországon. Árát még jó pár hónapig nem fogjuk tudni, de mostani ára és jövőbeli pozicionálása inkább jót ígér, mint rosszat. Mert a Nissan Note nemcsak a kiskategóriás egyterűekkel kíván harcolni, hanem a Jazznél, Vengánál, Merivánál, 500L-nél olcsóbb kisautókkal is.
Nem a kasztni miatt túlsúlyosak az autók!
Genfben alkalmunk volt beszélgeti Kato Keno úrral, a Nissan globális termékstratégiai és terméktervezési alelnökével.
Könnyebb elődjénél az új Note?
Az autó súlya mintegy 90 kilogrammot csökken az új padlólemezzel. Az előző Note a Renault-Nissan konszern B-padlólemezére épült, az új viszont a továbbfejlesztett V-padlólemezt kapja (Versatile=rugalmas). Adott méretben és futóművel a nehezebb autó silányabb technikát jelent, minden kategóriában felgyorsult a tömegcsökkentés.
Ilyen sokat hozna az új padlólemez?
Kevesen tudják, hogy az autók nem a karosszériától vagy az alváztól lesznek olyan nehezek. Az új padlólemez azért előny, mert más alkatrészeket használhatunk, például eltérő légkondicionálót, futóművet és ezeken a kisebb tételeken lehet sokat megtakarítani.
Az 1,4 literes motor helyét egy kisebb teljesítményű és négy helyett háromhengeres benzines veszi át. Nem visszalépés ez az ügyfeleknek?
A súlycsökkentés kompenzálja a 8 lóerős különbséget és a motor 4,7 literes átlagfogyasztása is kedvezőbb.
A Meriva és a B-Max különleges ajtómegoldásokat hozott a kategóriába. A Nissan miért maradt a hagyományos hátsó ajtónál?
Konkurenseinkben a hátsó ajtó az autó koncepciójának szerves része, mi azonban nem erre építettük az autót. Ám a közel 90 fokig nyíló ajtók nagyon kényelmes beszállást tesznek lehetővé.
Korábban a Nissan a Note-nál nagyobb egyterűket is kínált Európában. Lesz utóda például az Almera Tinónak?
Nem zárkózunk el eleve ettől a kategóriától, de úgy érezzük, a családi autót vásárlók igényét jobban ki tudjuk elégíteni a Qashqai hétüléses változatával, mint a sokadik C-kategóriás egyterűvel.
Új benzinesek
Három motorból áll majd a választék. Az alapmodellben az 1,4-es négyhengerest leváltja a Micrából ismert háromhengeres, 80 lóerővel. A szintén 1,2 literes, mechanikus feltöltős verzió 98 lóerős és még kevesebbet fogyaszt.
A 90 lóerős 1,5 dCi beéri 3,6 liter gázolajjal százon, mindez 95 grammos eredményt jelent a szén-dioxid-emisszió lefaragásáért folytatott küzdelemben.
Más kisautókban nem elérhető vezetőtámogató rendszereket vezet be a Note. Az egészben az az igazán érdekes, hogy a sávelhagyásra figyelmeztetést, a holttérfigyelést és az autó mögötti területen mozgó tárgyak vagy személyek észlelését sikerült egyetlen kamerára alapozni!
A kamerához ugyanis fejlett videoelemző szoftver tartozik, így képe alapján meg tudja ítélni, mikor lenne veszélyes sávot váltani vagy kitolatni a parkolóhelyről. A mozgó tárgyak felismerésével a rendszer jóval többet nyújt egy sima tolatóradarnál vagy kameránál, de a berendezés természetesen a tolatókamera funkciót is megadja az 5,8 coll átmérőjű műszerfali érintőképernyővel.
A biztonsági pajzsnak keresztelt rendszer a harmadik felszereltségi szinten alapfelszerelés lehet, a középsőhöz pedig feláras extra lesz a tervek szerint. A hátsó kiegészítő orrkamerával és a külső tükrökbe szerelt kamerákkal a Note képes felülnézeti képpel segíteni a parkolást, amit az 5,8 coll átmérőjű műszerfali érintőképernyőre vetít. Fontossága miatt a kamerát nagynyomású vízsugár mossa és külön befúvó öblíti, így nem tud összekoszolódni hóolvadás utáni időszakban sem.