Házunk tája
A kényelmes székek, a kedves személyzet és a gyors internet miatt mi minden évben a Volvónál ütünk tanyát. Idén még egy okunk volt erre: a Genfi Szalon talán legnyugodtabb szigetét is náluk találtuk. Az emeletes stand aljában egy nappali belsőt alakítottak ki, ahol a reflektorok vakító fénye után megpihenhet a látogató.
A hangulatos zenével a több irányból nyitott teret teljesen elszeparálták a kiállítás többi részéről. Olyan érzés ide megérkezni, mint a forgalmas utcáról betérni egy hangszigetelt klubba.
Középpontban a fogyasztás
Ez az odafigyelés a környezetnek is kijár. Az apró átdolgozáson átment, kényelmes vagy sportos futóművel választható S80 mellett a Volvo a leszorított fogyasztású modelleket állította a középpontba.
Náluk a takarékosabb verziók neve Drive, Genf óta az XC90-et kivéve az összes modellből létezik ilyen.
Többnyire a csekély gördülési ellenállású abroncs, a hosszabbra áttételezett váltó, az alacsonyabb hasmagasság és a jobb aerodinamika közös bennük.
Mire elég 109 lóerő?
Az S80 Drive-ban ráadásul minden eddiginél kisebb motort láttunk. Tavaly a kétliteres, most pedig egy még sokkal kisebb négyhengeres költözött be az S80 orrába.
Azt az 1,6 literes dízelt kapta meg a felső középkategóriás autó, amely különböző verziókban a Ford Fiestától a Mazda3-on át a Peugeot és a Citroën tucatnyi modelljét hajtja. Ha egy Citroën C5-höz elég, akkor jó esetben talán az S80-ba is.
Papíron a felső középkategória legtakarékosabb autója az S80 1.6D Drive. 4,9 literes átlagával 129 g szén-dioxidot termel egy kilométeren, ami jobb a fogyasztásban eddig vezető BMW 520d 136 vagy az Audi A6 2,0 TDIe 139 grammjánál. Kár, hogy a Volvo váltója csak ötfokozatú.
Műszaki adatok |
Volvo S80 1.6D DRIVe |
|
Hengerűrtartalom | 1560 ccm | |
Teljesítmény/nyomaték | 109 LE/4000, 240 Nm/1750 | |
Gyorsulás 0-100 km/h | 13,0 s | |
Végsebesség | 185 km/h | |
Szabványos átlagfogyasztás: | 4,9 l/100 km |
Egy lenyűgöző autóval folytatjuk. Érdemes lapozni, mert ebben a formában sosem kerül utcára
Spórolás, többféleképpen
A C30, az S40, a V50 Drive a motort magától leállító, gombnyomásra kikapcsolható start-stop automatika is van, amivel meghaladja a VW BlueMotion, a Ford EcoNetic vagy az Opel EcoFlex megoldásait.
Üresbe tett váltóval a motor leáll, a kuplung benyomásakor újraindul. A városban gyakori újraindítások áramigényét egy kiegészítő akkumulátor szolgálja ki, a rendszert 175 000 (!) indításra méretezte a Volvo. Méréseik szerint városban 8 százalékkal csökken a fogyasztás.
Visszanyert mozgási energia
Az újabb BMW-kben és a hibridautókban látott fékenergia-visszanyerést is tudja ez a három modell. Gázelvételkor vagy fékezéskor töltve az akkumulátort 2-3 százalék üzemanyagot lehet megtakarítani.
Fogyasztási és szén-dioxid-emissziós adatok* |
|
C30 1.6D DRIVe, 109 LE, 240 Nm, start-stop | 3,9 l és 104 g/km |
S40-V50 1.6D DRIVe, 109 LE, 240 Nm, start-stop | 4,0 l és 107 g/km |
V70 1.6D DRIVe, 109 LE, 240 Nm | 4,9 l és 129 g/km |
S80 1.6D DRIVe, 109 LE, 240 Nm | 4,9 l és 129 g/km |
XC60 2.4D DRIVe, 175 LE, 420 Nm | 6,0 l és 159 g/km |
XC60 2.4D DRIVe, 175 LE, 420 Nm | 6,0 l és 159 g/km |
*A szabványos európai mérési ciklus szerint
Az S60 leendő utódja
Mivel Detroitban sajnos nem jártunk a januári autóshow-n, itt láttuk először az S60 készülő utódját. A Volvo az S60 örökösének szánt, majdnem kész autót végül nem mutatta be, hanem a csúszást is vállalva egy egészen új autót tervezett.
Az újrakezdés eredménye látható Genfben is. A koncepcióautó rezes árnyalata népszerű, a BMW 5 GT Concept is hasonló fényezést kapott. Az új S60 a látványos tanulmány alapján hosszabb és kicsit tágasabb lesz a jelenleginél, de a sportosság a fő csapásirány.
A tanulmány mozdulatlanul áll, de 180 lóerős, 1,6 literes benzines turbómotorjával elég jól mehet, 5,0 literes átlagfogyasztás és 119 g/km-es szén-dioxid-kibocsátás mellett. A váltója ennek is duplakuplungos.
Kristályüveg a belső térben
A négyajtós kupéból 2010-re lesz szériaautó, később egy kombi is adódhat belőle, mert a ferdehátú kialakításról lemondott a Volvo, mert Mattin szerint nem illik a prémiumtermékekhez. A Volvóhoz majdnem 20 mercedeses év után átcsábított formatervezési nagyfőnököt sokszor láttuk az autó mellett.
A tetőív valószínűleg nem marad ennyire alacsony, mert egy utcai autóba több fejtér kell hátul, de fő vonalakban ez a fazon valósul meg. A sorozatgyártás korlátai miatt le kell mondani más szép megoldásokról is. Az egymással szemben nyíló ajtókról mindenképp, és valószínűleg a B-oszlop nélküli oldalnézetről is.
A valóban lebegni látszó, üvegkristályból készült áttetsző középkonzol nemigen állná ki a törésteszteket, márpedig a biztonság most is elsődleges. Az S60 az XC60-hoz hasonlóan képes lesz magától megállni a kocsi elé tébláboló gyalogosok előtt, akár automatikus vészfékezést végrehajtva.