BMW GT – Meglestük a titkos autót 1
A BMW az 5 GT-vel pótolja az egyterűt

A BMW az 5 GT-vel pótolja az egyterűt

A BMW az 5 GT-vel pótolja az egyterűt


A 2003-ban bemutatott 6-os sorozattal a BMW felelevenítette azt a béemvés Gran Turismo érzést, amit 1999-ben a 8-as gyártásának leállításakor már-már örökre veszni éreztünk. Az új 6-ost szinte mindenki kedvelte egészen addig, amíg tavaly meg nem jelent városi terepjáró változata: az X6.

Ez a SUV eltávolította egymástól a közlekedőket, nem csak abban az értelemben, hogy egy átlagember számára megfizethetetlenül drágán került a piacra, hanem a szó térbeli jelentésében is.

Egyterű? Soha!

Rugalmas belső tér volt a cél

Rugalmas belső tér volt a cél

Rugalmas belső tér volt a cél


A magas üléspozíció a lőrésszerű ablakokkal kiemelte és elszeparálta az autót, a városban kezelhetetlenül erős motorok pedig  a felsőbbrendűség illúzióját nyújtják az X6-os utasainak. Az agresszív terepkupéval adódó problémákra a BMW hamar megadta a választ: 2009. február 13-án (pénteken!) bemutatta az 5-ös sorozatot kiegészítő Gran Turismót, az 5 GT-t.

A BMW irtózott attól, hogy egyterűt gyártson, mert ez végképp nem illik a sportos márkaarculathoz. A piackutatók azonban azt jelezték, hogy volna igény a mai Ötös kombinál nagyobb, és főként több variációs lehetőséget, rugalmasabb utasteret biztosító autóra. Ez a modell keringett eredetiben Raumfunktionales Konzept (térfunkcionális koncepció) néven, az angolosok pedig PAS (Progressive Activity Sedan) rövidítéssel olvashatnak róla bármelyik keresőbe beírva.

BMW GT – Meglestük a titkos autót 77

Chris Bangle a jövőbe réved

Chris Bangle a jövőbe réved

Chris Bangle a jövőbe réved


Chris Bangle, a BMW formatervező csapatának távozó vezetője a bemutatón hosszan beszélt a szép és funkcionális ívek harmóniájáról.

Új 7-es, X6: mindkettő benne van

A szabadidő-autókénál mélyebb padlószint alacsony belépési magasságot biztosít, miközben – elmondása szerint – az ülések a könnyű beszálláshoz ideális szintre kerültek. Természetesen a hatalmas kerekek is a formaterv részét képezik, nem véletlen hát, hogy a bemutatott 5 GT 21″-os felniket kapott. Nem kell már sok hozzá, hogy egy hagyományos teherautó-abroncsot is felszerelhessünk személyautóinkra, a haszonjármű-kategóriában megszokott méret ugyanis alig nagyobb, 22,5″-os.

Kétféleképpen nyíik a csomagtérajtó

Limuzinosan és kupésan is nyitható csomagtérajtó

Limuzinosan és kupésan is nyitható csomagtérajtó

Limuzinosan és kupésan is nyitható csomagtérajtó


Az új 5 GT-n több ponton is az új 7-es és az X6-os formai elemei köszönnek vissza. Külső megjelenésében tulajdonképpen egy alacsony építésű X6-ost köszönthetünk Hetes orral és hátsó lámpákkal. A legnagyobb újdonság a Škoda Superben már megismert variálható csomagtérajtó, ami kétféle módon felnyitható.

Fontos volt a BMW-nek, hogy a ferdehátú kasztni ellenére a csomagteret teljesen elkülönítse az utasoktól, ezért az merev kalaptartót és külön lehajtható hátfalat kapott. Így nem az ülések támlája támasztja a csomagokat. Erre azért is szükség volt, hogy a hátsó ülések állítása a csomagtér falaitól független legyen.

Lesz négy- és ötszemélyes

Játék a hátsó fejtérrel

Játék a hátsó fejtérrel

Játék a hátsó fejtérrel


A bemutatott 5 GT négyüléses kivitelű volt, de ez csupán az utolsó prototípusok egyike, amit kifejezetten a Genfi Autókiállításra készítettek. Kérdésünkre elmondták, hogy a hatalmas hátsó középkonzollal szerelt különálló ülések a sorozatgyártáskor már opcióként lesznek elérhetőek, mivel az alapfelszereltséghez öt ülés tartozik majd.

Az autóba beülve a fejteret figyeltük meg először. Bangle úr beszámolója alapján itt a plafon ívével játszottak annak érdekében, hogy magasabb emberek is kényelmesen utazhassanak a hátsó üléseken.

BMW GT – Meglestük a titkos autót 81


Az X6-ban ugyan hasonló ívet találunk, az 5 GT-ben mégis érezhetően tágasabb a hátsó fejtér annak ellenére, hogy a bemutatóautó dupla panorámatetővel készült. Az első ülésekbe átülve az új Hetesre emlékeztető műszerfal fogad.

Műszerfal és dizájn

Műszerfal és dizájn

Műszerfal és dizájn


Olyan jól sikerült a térrel folytatott játék, hogy elöl megszólalásig a legnagyobbat idézik a méretek és a formák.

Chris Bangle utolsó BMW-s vonalai ezek: bár a formatervező távozik a BMW-től, és valószínűleg nem autók tervezésével foglalkozik majd ezután, utolsó munkáival még megpróbált bizonyítani.

Az új 7-es formatervével az előző 7-es okozta traumát igyekszik enyhíteni, míg az 5 GT talán BMW-s pályafutása csúcsának bizonyul egyszer.

BMW GT – Meglestük a titkos autót 83

X6-os tetőív, 7-es hátsó lámpák

X6-os tetőív, 7-es hátsó lámpák

X6-os tetőív, 7-es hátsó lámpák


Az 5 GT szinte az X6-tal felvetődő összes gondra választ kínál. Az 5-ös család tagjaként ára az ötösökéhez igazodik, míg jórészt a motorkínálata is a sorozatból megismert darabokból kerül majd ki. Az 5 Gran Turismóban várhatóan benne lesz a soros hathengeres dízel 245 lóerővel és a szintén háromliteres, 320 lóerősre saccolható benzines turbó. A ZF-től származó nyolcfokozatú automata váltó megjelenése ugyanúgy valószínű, mint a hibrid hajtásláncé és a feláras összkerékhajtásé.

A Genfben még tanulmányként bemutatandó újdonsággal a közeljövőben a BMW belép egy számára új (al)kategóriába, a sorozatgyártású 5 Gran Turismo értékesítése piactól függően már idén év végén elkezdődhet.

Méretek

5 GT X6
Hosszúság (mm) 4998 4877
Szélesség (mm) 1901 1983
Magasság (mm) 1559 1690
Tengelytávolság (mm) 3070 2933
Első túlnyúlás (mm) 838 858
Hátsó túlnyúlás (mm) 1091 1086

BMW GT – Meglestük a titkos autót 85