Genfben van egy Volvo, amit körüláll a nép. Az Estate Conceptre, egy barna show-autóra gondolunk, amely magyarul (kombitanulmány) olyannyira profánul hangzik, hogy inkább kerüljük ezt az elnevezést. Az autó a harmadik koncepcióautó abból az ívből, amivel Thomas Ingenlath, a Škodától elcsábított és a nyilvános szerepléseket nem igazán kedvelő fődizájner vázolta fel a jövőbeli Volvók formavilágát.
Shooting brake, újra
A kétajtós tanulmány a P1800 ES-t idézi, azt a Volvót, amit még az autót feltaláló és a világ autóiparának élére törő németek is Hófehérke koporsójának becéznek.
A koncepcióautóban annak a VEA (Volvo Engine Architecture) motorcsaládnak az egyik hibrid tagja található, amellyel a Volvo leváltja mostani erőforrásait. Jelenleg a gyár nyolc motorfajtát használ, amit egy négyhengeres dízelre és egy szintén soros négyhengeres benzinesre cserél. Az új motorgenerációt Derek Crabb, a cég hajtásláncfejlesztési alelnöke úgy vezette fel, hogy leáldozott a dinoszauruszoknak.
Hasonló ésszerűsítés következik a padlólemezek között: a mostani hármat az SPA (Scalable Product Architecture) helyettesíti a jövőben. A közös alapokra épülő első sarj az őszre várható XC90.
Kompresszor és többféle turbó
Az új motorgeneráció minden tagja kétliteres és turbófeltöltéses, akár dízel, akár benzines. A különbség az egyes motorok között a feltöltés módjában van, a 120 lóerős dízel például egyetlen, fix lapátgeometriájú turbót használ, a 230 lóerős pedig lépcsőzetes feltöltéssel, egy kisebb és egy nagyobb turbóval működik.
A dízelekben a nagy újdonság az i-Art üzemanyag-ellátás, amely minden befecskendezőben külön méri a nyomásadatokat. A most piacon lévő rendszerek a központi nyomástároló gyűjtőcsőben mérnek, így az üzemanyag-adagolás és ezzel az égés kevésbé tökéletes. A Volvo ráadásul 2500 bar befecskendezési nyomással lövi be a gázolajat az égéstérbe, ami sokkal finomabb porlasztást és hatékonyabb égést eredményez a szokott, 1800-2200 baros nyomásnál.
A szintén kétliteres benzinesek teljesítményspektruma 140 és 306 lóerő közötti. Az utóbbi változatot kis fordulaton Eaton-kompresszor, közepes és nagyobb fordulatszámtól fix lapátgeometriájú Garrett-turbó tölti. Az új motorokról Dr. Peter Mertenst, a Volvo kutatás-fejlesztési alelnökét kérdeztük, akivel a Genfi Autószalonon beszélgettünk.
Vezess.hu – Miért dobják sutba a márkaarculat részévé vált öthengereseket?
Peter Mertens: A legfontosabb a környezetvédelem, a fogyasztás csökkentése. A négyhengeres motorok takarékosabbak, jóval könnyebbek és kevesebb helyet foglalnak a nagyobbaknál. Szebb arányú autókat tervezhetünk velük, rövid első túlnyúlással és több hely marad akkumulátorok elhelyezésére a hibridváltozatokban.
Japán és brit konkurenseik V8-as, a németek 12 hengeres motorral is kínálnak autókat. Mihez kezd a Volvo négy hengerrel a prémiummárkák között?
Hengerekben gondolkodni egyre inkább a múlt. Nem a hengerszám számít, inkább a teljesítmény és az, amit a motor vezetés közben nyújt. Erősebb autóinkban a hibrid hajtás, egy helyett két motorral, legalább olyan vonzó, mint a nagyobb hengerszám volt. Meggyőződésem, hogy a Volvo arculatát inkább erősíteni fogja az új motorokkal csökkenő környezetszennyezés.
Mi a helyzet Amerikával, a Volvo legnagyobb piacával, ahol pickupokban is V8-as, de minimum V6-os motor van?
Van egy rendkívül befolyásos ügyfélcsoport Észak-Amerikában, amelynek tagjai vagyonokat költenek autókra. Ők például el voltak ragadtatva az új motorok tudásától, a hengerszámtól függetlenül.
Dízel Toyota- és Subaru-tulajdonosok mesélhetnének a Denso-befecskendezőrendszerekkel kapcsolatos problémákról. Miért épp ezt a beszállítót választották?
Nincsenek minőségi aggályaink a rendszerrel kapcsolatban. A konkurenseket is érintő, alapos kiválasztási folyamatot követően győzött a Denso. A céget az i-Art miatt választottuk, a 2500 baros nyomás olyan tökéletességű égést tesz lehetővé, amit más befecskendezéssel nem tudnánk megvalósítani.
A nagyteljesítményű, 4×4-es hibridekben az elektromos motor hajtja a hátsó kerekeket. Ez a megoldás kizárólagos lesz a jövő Volvóiban?
Nem, az eddigi mechanikus négykerék-hajtás is megmarad több modellünkben, amelyek hajtáslánca nem hibrid.
Egyforma hengerűrtartalommal 250-480 Nm nyomatékot adnak le az új dízelmotorok. Mi köztük a különbség?
Az eltérés a feltöltésben van, a motorok felépítése azonos. A D2-ben nem használunk eltérő anyagokat csak azért, mert kisebb teljesítményt veszünk ki a motorból.
A Volvók arculati eleme a hosszú élettartam, én is ismerek 800 ezer kilométert futott S80-ast. De meddig bírhatják a nagy literteljesítményű új motorok?
Élettartamuk bizalmas információ, amit nem osztanék meg Önön keresztül a konkurensekkel. De nagyon tartósak.
Beszállítói körökből többnyire 350-400 ezer kilométeres elvárásokról hallani. Ez reális?
Nem mondhatok konkrét adatot, de ezeket a motorokat legalább két autógeneráció kiszolgálására terveztük.
Mertens úr, köszönjük a beszélgetést!
Négyhengeresek váltják le a Volvo 5-6-8 hengeres motorjait. Mit szólsz hozzá?
Az az elmaradott, aki nem ezt csinálja.
0% ()
Ez a jövő, de sajnálom a soros ötöst.
100% (2)
Én a dinoszauruszokkal vagyok!
0% ()