Nem mindenkinek fűlik a foga az ésszerű és unalmas kocsikhoz. Nagy szerencse, hogy léteznek érdekes, mégis megbízható, jutányos autók városi utakra és családi használatra is. Három példa kevés pénzből, különböző célokra.

Városba, párszázezerből: Mazda 121 DB

Mettől-meddig: 1991-1996
Mennyiért? 190 000 forinttól
Melyiket? A temperamentumos 73 lóerőst

Használt 121-es Mazdák itt, 209 ezer forinttól!

Feldobja a hétköznapokat a Mazda 121 vászonteteje. Hátulról előre is motorral nyitható, de a harmonikatető nem alapfelszerelés
Kevés pénzből alapesetben Swiftet kell venni, de ilyen autó minden sarkon áll több is

Kevés pénzből alapesetben Swiftet kell venni, de ilyen autó minden sarkon áll több is

Kevés pénzből alapesetben Swiftet kell venni, de ilyen autó minden sarkon áll több is


Amikor egy városi autónak egyszerre kell viszonylag megbízhatónak és olcsónak lennie, 300 ezer forint alatt csak a kocka utáni Swiftnek terem babér. Ám a takarékos és agyonüthetetlen Suzuki nem mindenkinek az esete.

Létezik kevésbé közönséges, de strapabíró és takarékos városi autó is. A Mazda 121 gömbölyű generációját kiemeli a mezőnyből az érdekes formaterv és főleg a Canvas top modellek harmonikateteje.

A vászontető nemcsak hátrahúzható, de hátulról előrefelé is nyitható, ráadásul villanymotorral, ha még működik. Jó esetben záráskor sikerül kifeszítenie a ponyvát.

Feldobja a hétköznapokat a Mazda 121 vászonteteje. Hátulról előre is motorral nyitható, de a harmonikatető nem alapfelszerelés

Feldobja a hétköznapokat a Mazda 121 vászonteteje. Hátulról előre is motorral nyitható, de a harmonikatető nem alapfelszerelés

A tojásdad autó tágas belül, 1,3 literes motorjai közül a 73 lóerős jobb az 53 lóerősre fojtottnál. Előbbivel egész vagány a gombóc, mindkét motor fogyasztása 5 és 8 liter közötti.

Mellette: megbízható technika, vidám formaterv, tágas utastér, nyitható vászontető (Canvas Top)
Ellene: rozsdásodási hajlam, hangos motor, minimális ütközésvédelem
Helyette: Lancia Y10 a kocka FIAT Pandából

Családdal, egymillióig: Mercedes-Benz C-osztály, W202

Mettől-meddig: 1993-2001
Mennyiért? 450 000 forinttól
Melyiket? Bármelyik benzinest, de autógázzal

Használt C-osztályos Mercedesek 350 ezer forinttól itt!

Pont olyan olcsó és gazdaságos családi autó lehet egy C-osztály, mint a Focus, a G Astra vagy a Mégane I

Pont olyan olcsó és gazdaságos családi autó lehet egy C-osztály, mint a Focus, a G Astra vagy a Mégane I

Pont olyan olcsó és gazdaságos családi autó lehet egy C-osztály, mint a Focus, a G Astra vagy a Mégane I


Sokat lehetne vitázni rajta, hogy melyik az utolsó valódi Mercedes-Benz. Az 1993-ban bemutatott C-osztály, a 190-es utóda egészen biztosan megadja a klasszikus Mercedesek három alapértékét: a biztonságot, a kényelmet és a megbízhatóságot.

Egymillió forintnál kevesebb pénzből nem tudunk értelmesebb és elegánsabb családi autót mondani a W202 kódú modellnél. Egy C-Merci, amíg jó állapotú, nem keverhető össze hasonlóan jutányos tömegautókkal.

Jutányos alkatrészek

Alkatrészárai kellemesen meglepik azokat, akik egy újonnan sokkal olcsóbb autóból ülnek át, mert a régi Merciket szerény kiadásokkal karban lehet tartani. A típus megbízhatósága közmondásosan jó és aki nem egy 680 ezerről visszatekert romot választ, hosszú évekig kincset érő autóhoz jut.

A korai modellekben még a W124-es széria belső kapcsolói voltak, kifutásáig nagyon sokat fejlődött a C-osztály

A korai modellekben még a W124-es széria belső kapcsolói voltak, kifutásáig nagyon sokat fejlődött a C-osztály

10 év felett nem erőltetném a közös nyomócsöves, CDI dízeleket, a régebbi, kamrás motorokkal kisebb a rizikó. A futóműre szinte biztosan vastagon költeni kell, mert ezt sokan elhanyagolják, gond lehet az ablaktörlővel, az 1997 utáni autók infrakulcsával, de a C-osztály egy igen megbízható és tartós Mercedes.

Nem baj, ha nagy és benzines!

Ennyire azért ne szálljunk el, de a prémiummárkáktól is akadnak olcsón fenntartható autók

Ennyire azért ne szálljunk el, de a prémiummárkáktól is akadnak olcsón fenntartható autók

Ennyire azért ne szálljunk el, de a prémiummárkáktól is akadnak olcsón fenntartható autók


A dízelekre könnyű vevőt találni, míg a 200-asnál nagyobb benzinesekre csekély a kereslet. Aki ügyes, az csakis szívó benzinest vesz, átalakíttatja LPG-üzemre és rögtön kevesebbet költ üzemanyagra, mint a dízelekkel. A négyhengeresek 7-11 litert fogyasztanak, a sorhatos, majd V6-ra cserélt nagyobb motorok főként városban esznek többet.

Ebben az árkategóriában a kiruccanás költsége felboríthatja a kalkulációt, de a W202-ért megéri elindulni külföldre, főleg a csökkenő regadótételekkel, amiből az avulást is le kell vonni. Németországban nemcsak a választék szélesebb sokkal, de a kínálat is biztatóbb, mint itthon.

Mellette: nagyon tartós konstrukció, elegáns karosszéria, felárért érdekes extrák, remek futómű, igen gazdag motorválaszték
Ellene: lomha C 180, agyonhasznált dízelek, csekély hátsó tér, gyér alapfelszereltség
Helyette: Mazda Xedos-6 vagy Rover 600 a Honda Accordból

Családdal, kétmillióból: Jaguar X-Type

Mettől-meddig: 2001-2009
Mennyiért? 1,4 millió forinttól
Melyiket? V6-ost kézi váltóval, 2,0 dízelt

Eladó használt X-Type-ok itt!

Nem kecsegtető? Tucatautók helyett egy Jaguar is várhatna reggelente

Nem kecsegtető? Tucatautók helyett egy Jaguar is várhatna reggelente

Nem kecsegtető? Tucatautók helyett egy Jaguar is várhatna reggelente


Nem mindenki akar reggelente egy G Astrához vagy Skoda Octaviához odasétálni a ház előtt, bármilyen jó autók is. Másfél-kétmillió forintból már lehet stílusos, elegáns és szerethető kocsit venni a családnak, amely nem ellenszenvet, hanem elismerést vált ki.

Hasznos rokon a Mondeo

Újonnan sokan fintorogtak a Jaguar X-Type pórias rokonsága miatt, de használtan átértékelődnek a 2001-2007 közötti Ford Mondeótól örökölt alapok. Bár a technikának csak egy kis része rokon a korabeli Mondeóéval, a közösködésen kár bánkódni.

Itthon a brit autóknak stabilan rossz a híre, de akinek saját tapasztalata van vele, az nem szokott az út szélén integetni a tréleresnek.

2003-tól jelent meg a dízelmotor, 2004-ben az X-Type kombi, 2007-ben történt alaposabb modellfrissítés. Az autó részben a Mondeo II technikáját vette át, de kezdetben csak saját V6-os motorokkal és összkerékhajtással volt kapható, hogy ne lógjon ki a hibátlan pedigréjű német konkurensek közül

2003-tól jelent meg a dízelmotor, 2004-ben az X-Type kombi, 2007-ben történt alaposabb modellfrissítés. Az autó részben a Mondeo II technikáját vette át, de kezdetben csak saját V6-os motorokkal és összkerékhajtással volt kapható, hogy ne lógjon ki a hibátlan pedigréjű német konkurensek közül

Végig kell játszani, hogy minden extra működik-e?

Végig kell játszani, hogy minden extra működik-e?

Végig kell játszani, hogy minden extra működik-e?


A 2004 utániakban a technika alapvetően jól működik és lehet olyan műhelyt találni, ahol láttak már Jaguart, de olcsóbbak a márkaszervizeknél (például ők). Ha nem pont viszkokuplungot kell cserélni a 4×4-esen, akkor a fordos szakik sem tárják szét a kezüket az X-Type láttán.

Az első kombi és dízel a Jaguartól

Akik – szemben velem – hisznek egy kétmillió alatti TDCi Mondeóban, azok ugyanezt a motort a Jag nagyságrendekkel szebb és jóval szűkebb kasztnijával is megkapják. A dízelek közül a 130 lóerős is bikás, a 2,2-es egyenesen letaglózó és csak 5,5-9 litert fogyasztanak.

Hátrányuk a sokkal magasabb, az első időszakban évi 30-70 ezer kilométeres futásteljesítmény és az ebből fakadó elhasználtság.

Ez egy 2004-es X-Type. Az összkerékhajtás nem nagy rizikó, az automata váltó annál inkább

Ez egy 2004-es X-Type. Az összkerékhajtás nem nagy rizikó, az automata váltó annál inkább

2007 után sokat változott az orr-rész az átdolgozással

2007 után sokat változott az orr-rész az átdolgozással

2007 után sokat változott az orr-rész az átdolgozással


Mint a legtöbb dízelnél, itt is cserét vagy tisztítást igényelhet a kipufogógáz-visszavezető, EGR (Exhaust Gas Recirculation) néven ismert szelep, 100 ezrenként százezerért kellhet új injektor, rossz esetben egyszerre mind a négy hengerhez, míg a turbók felújítására kímélet függvényében 100-180 ezer kilométer után van szükség, 150-200 ezer Ft közötti összegért.

Mivel a dízelekben a kettős tömegű lendkerék is viheti a pénzt, talán mégsem butaság szerelő helyett tankolásra költeni többet egy V6-os benzinessel, hogy erő is legyen a csajozós formaterv mellé.

Minden benzines V6

A 2,5 és a háromliteres hathengeressel is csak nagy fordulaton sejlik fel a 196 illetve 230 lóerő, cserébe elviselhető a fogyasztásuk: nyílt úton 8-10, városban 13-16 literrel elmennek. Ezt nem könnyű kifizetni, de sokat lehet autózni azokból a százezrekből, amit a vételáron megfogtunk a német konkurensekhez képest.

Az automata váltós darabokat kerüljük el, a viszkokuplungos összkerékhajtástól nem kell nagyon tartani, ami a 2,1 literest kivéve alapáron jár a benzinesekhez.

A négykerék-hajtásúakban a rázkódó kardántengellyel akadhat gond, amit sajnos csak a kardán cseréjével lehet orvosolni. Még nagyobb kiadás az olajat eresztő viszkokuplung hibája, de ez ritka.

Elegáns és nem drága

Annál gyakrabban égnek ki a bajosan cserélhető fényszóróizzók. Aki sokat jár Budapesten, az a futóműre is költeni kényszerül, de ez a dízelek hibalehetőségeivel együtt bármilyen autóra igaz.

Alternatívaként elsőnek a Rover 75 adódik, amely nem egy Nissan Sunny, de aki beleszeret, annak megéri kockázatot. Az alkatrészáraktól nem kell fázni, Csepelen (a főváros déli részén) van egy normális árakkal dolgozó bontó, ahol a jobbkormányos donorokból kipakolnak bármit, legyen az automata váltó vagy komplett ülésgarnitúra.

Mellette: elfogadható megbízhatóság, stílusos design, gazdag felszereltség, fölényes úttartás (4×4), pontos kormányzás
Ellene: kizárólag 2 liter feletti benzines motorok, tökéletlen rugózási kényelem, szűk láb- és fejtér, közepes minőségérzet
Helyette: Saab 9-3 vagy Cadillac BLS a C Vectrából, bátrabbaknak Rover 75