Turbó- vagy szívódízelt?
Régi igazság, hogy minél egyszerűbb valami, annál kevesebbet kell költeni a javítására, ha elromlik. Egy elő- vagy örvénykamrás régi szívódízel tartogatja potenciálisan a legkevesebb kiadást, ami nincs, az nem is tud elromlani alapon. A koros dízelek előnye, hogy adagolójuk nem olyan érzékeny a gázolaj minőségére, mint az irtózatos, 1300-2050 baros nyomással dolgozó modern motoroké.
Az ódon szívódízelek sokáig tartanak, kivéve, ha a tulaj autópályán padlógázzal kergeti őket. Ez még a híresen tartós motorokat is kinyírja, de a taposás a modernebb dízeleknek is kifejezetten árt.
Jó volna: kompresszió- és veszteségmérés
Legjobb volna a motor állapotát kompresszióméréssel ellenőrizni, de ez csak hideg motornál mérvadó. Felejtsük el az autót, ha az eredmény bármelyik hengerben 20 alatti. Még jobb a veszteségmérés, ha van rá lehetőség. Itt 25 százaléknál nagyobb veszteség a fájdalomküszöb.
Turbócsere: a felújítás alig olcsóbb
Bár a szívódízelekkel lehet kevesebb baj, a feltöltésről fájdalmas lemondani, akár új, akár régi a motor. Az atmoszférikus dízelek általában élettelenek, míg egy turbósnak több az ereje és biztonságosabb vele előzni.
Az autó értékétől függ, hogy érdemes-e megkockáztatni a turbócsere munkadíjjal együtt kétszázezer forintos költségét. A cserénél a feltöltő felújítása sem lényegesen olcsóbb.
Nehéz ügy: szívódízel, friss autóban
Kamrás vagy közvetlen befecskendezéses szívódízelt nemigen tudunk mai vagy közelmúltbeli személyautóban, mert az autókkal együtt a motorok is modernebbek lettek. Egy ideje a környezetvédelmi előírásokat sem lehet betartani feltöltés nélkül.
Legalább négycsillagos törésteszttel alig akad szívódízel. A kivétel például a Skoda Fabia és Octavia SDi, tehát a 64 lóerős változat, amely mindkét kritériumnak megfelel. Gyengék, de kevés bennük a hibalehetőség és a Fabia nálunk Budapesten 5,5, a fővároson kívül négy litert fogyasztott.
Drága adagolóhibák
Önmagában véve hiába jó konstrukció egy motor, ha az adagolója drága hibákat tartogat. Lehetőség szerint kerüljük el a Bosch VP-adagolóval szerelt dízeleket, mert egy ismétlődően előforduló adagolóhiba körülbelül 200 ezer forintos kiadást okoz szakműhelyben javíttatva.
Lapozás után: mire ügyeljünk a próbaúton?
Rossz hír, hogy épp a sokak számára elérhető, egy- és kétmillió közötti autókban dolgozik gyakran VP-adagoló. Többek között a TDDi-motoros (TDCi előtti) Focusokban és Mondeókban, az Opel DTH- és DTL-jelű dízeljeiben, a VW konszern V6-os dízelmotorjában.
Ez a hathengeres a korábbi Audi A4-ben és A6-ban, a 2005-ben leváltott Passatban, illetve az első generációs Superbben volt benne. A PD TDI és a modern közös nyomócsöves dízelek hibáiról itt idézünk egy dízeles mestert.
Indítás előtt: a piszkos, poros motortér a jó
Egy autóról sokat elárul a motortér. Ne legyen tisztára nyalva, mert akkor nem látni, hogy olajos-e a turbó (gyakran igen), izzad-e kenőanyagot a motor vagy netán csöpög-e belőle a fekete lé. Még a motor beindítása előtt húzzuk ki a nívópálcát. Ha valaki arra sem figyel, hogy legyen olaj a motorban, azt nagyon nem érdekli a kocsi állapota.
Matassunk még egy kicsit a gépháztető alatt! A hűtőfolyadék-kiegyenlítő tartályban nem lehet fekete olajos lerakódás.
Ha mégis van, akkor a kompressziótérből átjut a kormos-olajos kipufogógáz, ami rosszat jelent.
Törött volt?
A törött autók leleplezéséhez itt adunk számos tippet, de van pár könnyen észrevehető hiba, ami miatt lemondanánk a tuti vételről.
Ha az első és a hátsó ajtók között, a tetőlemez szélén kagylósodást látunk, az alapos zúzásra utal. A horpadás előzménye: a megnyomott A-oszlop feltolja a tetőlemezt, amit nem korrigálnak, mert a tetőkárpitot macerás leszedni.
Balesetek öröksége
A repedt szélvédő rosszat jelent. A műszaki vizsgán nem megy át vele az autó és az üveg azért reped, mert feszültség van a karosszériában. A feszültséget okozhatja egy igénytelenül helyreállított balesetes kasztni, bár a szélvédők sérülésmentes autókban is végigrepedhetnek.
A karosszériaelemek illesztései ne legyenek csálék, az élek fussanak párhuzamosan, mindkét oldalon azonos távolságban. A félrekopott gumik igénytelen tulajdonosra és futóműhibákra utalnak. A karcos, horzsolt lökhárító viszont nem mindig baj, talán még nem volt levéve és újrafényezve egy nagyobb ütközés után.
Próbaút: füleljünk!
Ha egy modern (zömében közös nyomócsöves vagy PD TDI) dízel egyenetlen fordulattal jár, kihagy alapjáraton, ne adjunk neki még egy esélyt! Bármit süketel az eladó, hogy sokat állt és megjavul, ha mennek vele, keressünk egy olyan darabot, amelynek egészséges az alapjárata.
Egyenetlen üresjárat esetén az injektorral lehet baj, mert az alapjárati kiegyenlítés a hengerenkénti korrekcióval kisimítja az alapjáratot, ha a motor teljesen rendben van.
Azzal folytatjuk, hogy milyen színű füsttől kell félni egy használt dízelnél
Kékes füst, kopogás: keressünk másikat!
Amennyiben gyorsításkor felkopog a dízelmotor, meg ne vegyük! Ez vagy a jó sokba kerülő injektor hibáját jelzi vagy mechanikus, összerakási hibára utal, ami még költségesebb javítást eredményezhet.
Könnyű szívvel hagyjuk ott az autót, ha meleg motornál kékesen füstöl, ami a régi és az új dízelekre is vonatkozik. Vagy a turbó rúgja az utolsókat, vagy elégetlen gázolaj jön ki a kipufogón át, vagy a motor kopottsága miatt ég el benne az olaj, ami a füst szagáról megkülönböztethető.
Ne legyen tuningolt
A próbaúton ügyeljünk a motor teljesítményére! Ha szörnyen erőtlen, vészprogramban mehet, amit elvileg egy sárga lámpácska is jelez a műszerfalon. Az ok lehet turbóhiba vagy a sokkal jutányosabb árú légtömegmérő, mindenesetre nagy ívben kerüljük el.
Ne örüljünk, ha a gyári 0-100 adatot felülmúlja a gyorsulás: chiptuningos lehet az autó. Még ha a váltó és a féltengely bírja is a többletteljesítményt, a kuplungot mindenképp megterheli a chipelés. A kuplungcsere drága mulatság, főként, ha a kényelmet kéttömegű lendkerék javítja. Ezért kapható bizonyos autókhoz visszaalakító készlet az olcsóbban cserélhető egytömegűre.
Félrehúz?
Egy erős lassítással érdemes megnézni, beráznak-e a fékek 80-100-ról fékezve. Figyeljünk arra, félrehúz-e a kormány és a küllők vízszintesen állnak-e, amikor az autó egyenesen megy.
Ha a megtelt részecskeszűrő (DPF) sárga alapon mákpöttyös téglalapja világít a műszerfalon, legyünk gyanakvóak! Amikor a szűrő teljesen telítődik, a motor vészprogramba kapcsol. Szerencsés esetben a szerviz még képes kiégetni a „zaccot” a szűrőből, végső esetben csak cserélni lehet a részecskeszűrőt, százezrekért.
Vezessünk minél többet!
Próbaút közben a vízhőfokmérőre vessünk egy pillantást. A klímát bekapcsolva, hegyre fel, nagy gyorsításnál se menjen 90-100 fok fölé mutató. A próbaút végén nézzük meg a kéziféket! Rövid úton kellene rögzítenie az autót, ne hónaljban fogjon.
A legfontosabb, hogy vezessünk több példányt is a kinézett típusból vagy modellekből! Csak így derül ki, körülbelül mit tud, hogyan viselkedik egy elfogadható darab. Jobb híján utazzunk azonos típusú taxikban.
Korrekt használt autót találni még magánszemélytől vagy márkakereskedésből is sokáig tart, nemhogy murvás-faházas neppertől. Az eredmény azonban kárpótol a rengeteg időért, ha már nem tudunk egy megbízható ismerős autójába átülni.
Köszönjük a Nyíry Dízel Javító Kft. munkatársainak segítségét a cikk megírásához!