Ausztriai szervizbe járt az autó
1,9 millió körül hirdetik a legolcsóbbakat

1,9 millió körül hirdetik a legolcsóbbakat

1,9 millió körül hirdetik a legolcsóbbakat


Az egymilliós családi autók és az ötmilliós sportlimuzinok után most a közelmúlt középkategóriás dízeljei közül teszteltünk négyet. Vételáruk egyformán 2,5 millió forint körüli.

Mazda6 2.0 CD, 2004, 80 400 km, 2 545 000 Ft
   
Mazda6-ból egy ígéretes 120 lóerős verziót találtunk, nem egészen ötévesen, de gyanúsan kevés kilométerrel. A tavaly ősszel 77 ezernél elvégzett szervizt igazoló matrica visszaadja a bizalmunkat.

A precízen illesztett, jó állapotú karosszérián érezni, hogy a Mazda minőségi autó. A rázkódva beinduló dízel némileg kedvünket szegi.

Pompás a térkínálat, pedig a Mazda tengelytávja a legrövidebb a négyesből

Pompás a térkínálat, pedig a Mazda tengelytávja a legrövidebb a négyesből

Pompás a térkínálat hátul


Bemelegedve kicsit jobb a helyzet, de gyorsításkor végig zajos a vegyesen 7 liter körül fogyasztó motor.

Formában van

Parkoláskor némi morgást hallani, talán a szervokormány adja, máskülönben a kocsi jó benyomást kelt. Nincsenek furcsa zajai, belül cseppet sem viseltes, épek a kárpitok és öröm a rengeteg hely a hátsó sorban.

A Mazda6 a legsportosabb autó a négy közül. Tetszett a feszes rugózás, a pontos váltó, a mélyre engedhető üléshelyzet. A típus megbízhatósága jó, ha mégis baj van, az többnyire a dízeleket érinti.

Használt dízelek – Mit mond a szakértő?
Nem kopoghat gázadásra és nem füstölhet kéken a használt dízel

Nem kopoghat gázadásra és nem füstölhet kéken a használt dízel

Nem kopoghat fel gázadásra a motor


Mielőtt bárki megvásárol egy 2,5 milliós használt Mondeót, C5-öt vagy bármilyen dízelt, üljön be minél többe! Jobb híján taxikban is érdemes meghallgatni, milyen a hangja egy egészséges motornak.

Kopogás, kék füst: hagyjuk ott!

Nagyon rosszat jelent, ha gyorsításkor felkopog a dízel. Ez utalhat mechanikus motorhibára vagy az injektorcsere esedékességére. Kéken füstölő dízelt se vegyenek: vagy a turbón át ömlik be az olaj, vagy elégetlenül távozik a gázolaj. A két hibaforrás a szagáról különböztethető meg.

Durva kiadással járhat a dízelek javítása

Durva kiadással járhat a dízelek javítása

Durva kiadással járhat a dízelek javítása


Amennyiben az alapjárati kiegyenlítés ellenére ingadozik az üresjárat, hagyjuk ott az autót! Ugyanez a teendő, ha a hűtőfolyadék-kiegyenlítő tartály szélén vagy a folyadékban fekete olajlerakódást találunk.

Jobb a kisebb literteljesítmény

A próbaúton ellenőrizzük az autó teljesítményét 0-100-as gyorsítással! Nem jó, ha a gyári adatnál jobbat megy, mert tuningolt lehet, de elvárható, hogy az eredmény ne legyen másodpercekkel rosszabb a katalógusadatnál.

Figyelni kell az olajszintre

Figyelni kell az olajszintre

Figyelni kell az olajszintre


Akár közös nyomócsöves, akár PD TDI dízelről van szó, az azonos hengerűrtartalmú motorok közül a kisebb teljesítményű, alacsonyabb turbónyomású változatokat érdemes megvenni. Ha beérjük a gyengébbikkel, csökken a hajtáslánc terhelése. És ne felejtsük el az olajszint ellenőrzését, mert a feltöltőn át mindig távozhat némi olaj!

A közös nyomócsövessel hamarabb lehet baj

A tesztelt autók common rail és PD TDI technikája közül az utóbbival jellemzően később van baj, és javítása is kisebb érvágás. A konstrukció jóval régebbi, mint sokan gondolnák: a hengerenkénti adagoló-porlasztó elem a második világháborús Tigris tankokban is benne volt, persze nem elektronikus vezérléssel.
 
Nyíry István, a Nyíry Dízel Javító Kft. tulajdonosa

Drága hibák

A dízel erejét nehezen bírja a kuplung

A dízel erejét nehezen bírja a kuplung

A dízel erejét nehezen bírja a kuplung


A fűtés gondjainál fajsúlyosabb tételek is vannak, például a kuplung hibája, amely nem sokáig bírja a 310 Nm-es nyomatékot. A kettős tömegű lendkerék miatt cseréje márkaszervizben akár 400 000 forintba is kerülhet.

Ehhez hozzáadódhat a Denso gyártmányú, nem javítható, csak cserélhető nagynyomású szivattyú költsége (alkatrészárak a harmadik oldalon). Még néhány porlasztócsúcs, és máris olcsóbb a benzines, amely óvatos duhajoknak inkább ajánlható.

Öröm vezetni a Mazdát, de kissé kényelmetlen a rugózása

Öröm vezetni a Mazdát, de kissé kényelmetlen a rugózása


Mazda6 fotók a galériában

Citroën C5 1.6 HDi, 2005, 124 500 km, 2 595 000 Ft
Kívül takaros, belül lelakott ez a C5

Kívül takaros, belül lelakott ez a C5

Kívül takaros, belül lelakott ez a C5


A telepen több Citroën C5 is áll. A pezsgőmetál 1.6 HDi mutatós darab, ép dísztárcsákkal, külsérelmi nyomok nélkül vészelte át a gyártása óta eltelt négy évet.

Belül lelakott

Sajnos a belseje lelombozó, az utastér hamar elöregszik. Ezen a szinten nemcsak a minőségérzet csapnivaló, de a kárpitok sem elég tartósak, zárak és kilincsek krepálhatnak be. A pixelhibás kijelző egy tizenéves F Astrában elmegy, de egy alig négyéves autóban?

Folytatjuk a Passat TDI-vel és a Mondeóval, aztán eldöntjük, melyikért adnánk két és fél milliót


Egyoldalú hangolás

A francia csatahajó hidropneumatikus felfüggesztésével pazar kényelemben ring, autópályára ideális társ, de nagyon egyoldalúan a komfortra hangolták. Erősen alulkormányozott, az ülése semmit nem tart kanyarban, a pontatlan váltó és kormányzás sem egy élmény.

Hová lett a többi pixel?

Hová lett a többi pixel?

Hová lett a többi pixel?


A 6-7 literből eljáró motor meglepően virgonc a hatalmas testben, nem számítottunk ilyen jó gyorsulásra az 1.6 HDi-től.

Nem olyan rossz

Elég rossz a C5 híre, pedig nem vészesen megbízhatatlan. Ezzel együtt elektronikus zűrjei lehetnek és a generátorokkal is adódhat baj. Hallani az ékszíjtárcsa hibáiról is. A futóműtől cseppet sem kell félni, strapabíró és kiforrott konstrukció. Ráadásul egy hidraulikus gömb kevesebbe kerül hozzá, mint egy lengéscsillapító az acélrugós konkurensekhez.

Jól boldogul az 1,6 HDi a nagy testtel

Jól boldogul az 1,6 HDi a nagy testtel


C5 képek a galériában

VW Passat 1.9 PD TDI, 2003, 159 600 km, 2 495 000 Ft
Új áruk 6 és 7,5 millió forint között volt. Értéktartásban, presztízsben a VW vezet

Új áruk 6 és 7,5 millió forint között volt. Értéktartásban, presztízsben a VW vezet

Új áruk 6 és 7,5 millió forint között volt Értéktartásban, presztízsben a VW vezet


A kategória etalonja a Passat, itthon nagyon sokra tartják. Presztízse miatt értéktartása a Mazdáénál is jobb. A magyarországi kombi futásteljesítménye reális. Inkább azoknak kellene elgondolkodniuk, akik egy német, holland, olasz sztrádákon futó autóról elhiszik, hogy négy-hat évesen 80 000 kilométerrel jön be, nem pedig 200-300 ezerrel.

Kívül egy-két plezúr jelzi az évek múlását, de a sárvédők összes csavarfeje ép, egyenletesen futnak az illesztések, a kocsi nem volt törve. Belül is minden rendben. Nagyon sok múlik azon, miként bánik valaki az autójával, de egyértelmű, hogy minden sokkal tartósabb, mint a C5-ben.

Áttekintés Citroën C5 Ford Mondeo Mazda6 VW Passat
Mettől-meddig? 2000 ősz-2008; átdolgozás: 2004 ősz 2000 ősz-2007. Átdolgozás: 2003 tavasz, 2005 nyár 2002 tavasz-2008; átdolgozás: 2005 nyár 1996-2000 (B5), 2000-2005 ((B6) Átdolgozás: 2003 ősz 
Milyen motorokkal? 109 LE (1.6 és 2.0 HDi) – 207 LE (3.0 V6) 2.0 TDDi 90 LE – 3.0 V6, 226 LE 120 LE (1.8 benzin és 2.0 dízel) – 260 LE (MPS) 1.9 TDI 90 LE – 4.0 W8 275 LE
Mennyit ér? 1,1 millió Ft (2.0, 2001)  -4,7 millió Ft (2.0 HDi, 2008) 1,1 millió Ft (1.8, 2001) – 4,0 millió Ft (2.2 TDCi, 2007) 1,9 millió (1.8, 2002) – 6,5 millió Ft (MPS, 2007) 900 000 Ft (1.6, 1997) – 3,2 millió Ft (2.0 TDI, 2005)
Ajánlott motorok: 3.0 V6, 2.0 és 2.2 HDi (133 és 173 LE) 1,8 és 2,0 literes benzines, 1.8 SCi; 2.2 TDCi 1.8 és 2.0 benzines 1.8T, 2.8 V6; 1.9 TDI (90-130 LE)


Egészséges motor

Alig van nyoma a 160 ezer kilométernek

Alig van nyoma a 160 ezer kilométernek

Alig van nyoma a 160 ezer kilométernek


Markáns, de egészséges hanggal indul be a TDI. Az azonos, 310 Nm-es nyomaték ellenére jóval erősebbnek érezni a motort, mint a Mazdáét.

A 130 lóerős kombi a csúf turbólyukat leküzdve jól gyorsul és étvágya átlagban nem szökik 6,5 liter fölé. A futómű eltalált, jók az ülések, hatékony a zajszigetelés: a bunkerszerű stabilitást ígérő Passat kényelmes autó.

Az egyszerűbbel kevesebb a gond

Nem kiemelkedő a Passat csomagtere

Nem kiemelkedő a Passat csomagtere

Nem kiemelkedő a Passat csomagtere


Alapjában véve a PD TDI dízeleknek csekélyebb a karbantartásigénye, mint a másik három autó common rail megoldásának.

Emiatt a Passat befecskendezési és üzemanyag-ellátó rendszerével kevesebb gebasz várható hosszú távon.

Néhány hibalehetőség azért fennáll: a hengerenkénti PD TDI fejek rugós része széteshet és az előszállító tandemszivattyú is elromolhat, de egyik sem általános. A futóművet koptatják a magyar utak, ami cserés lengőkarokban és kormányösszekötőkben jelentkezik.

Vezetni jobb a Fordot és a Mazdát

Vezetni jobb a Fordot és a Mazdát


Képek a Passatról a galériában

Ford Mondeo 2.0 TDCi 116 LE, 2005, 47 000 km, 2 490 000 Ft
A Mondeo és a Mazda6 sportosabb a többieknél

A Mondeo és a Mazda6 sportosabb a többieknél

Jó vezetni a Mondeót és a Mazda6-ot


2000-ben a Párizsi Autókiállításon egyszerre mutatták be a Citroën C5-tel és a B6-os Passattal a Mondeo második generációját.

A céges pályafutás után leadott illetve nyugatról beseftelt Mondeókkal Dunát lehetne rekeszteni, ami nem a legjobb kiindulási alap. Ez a kocsi is vállalati autóként szolgál.

Jó lenne, ha megbízhatóbb volna

Pár helyen meg van húzva, a lökhárító alját leszakította egy elnézett akadály, de nagy pofont még nem kapott az élettől.

Igen jók az első ülések

Igen jók az első ülések

Igen jók az első ülések


Belül szinte újnak tűnik, de ebben van a legkevesebb kilométer a tesztelt autók közül.

Kis fordulaton szörnyen erőtlen a motor, amikor előtör a nyomaték, a 116 lóerős autó ütősen megindul. A fogyasztásmérő 6,0 literen áll, tankoláskor mérve ez reális is vegyes forgalomban.

A Mondeo belül visszafogott, talán mert az első Focust elég sok kritika érte a műszerfal formatervéért. A kényelem vitán felül áll, a futómű magas színvonala úgyszintén.

Problémás lehet a dízel Mondeo

Problémás lehet a dízel Mondeo

Problémás lehet a dízel Mondeo


A négy közül összességében a Mondeo tűnik a legjobb autónak, mert óriási belül, a Citroënhez közeli komfortot összebékíti a Mazda agilitásával és a Passat átgondoltságával.

Ijedőseknek se TDDi, se TDCi

Sajnos a Mondeo dízelmotorjai gyakran betegeskednek. A TDDi-ben a Bosch VP adagolója a hibaforrás (szakszerű javítása 200 ezer Ft körül van), a TDCi pedig a közös nyomócsöves rendszerek érzékenységét bizonyítja. Keveset bíró porlasztócsúcsokkal, a hajszolástól kapituláló turbókkal és kuplungokkal konfrontálódnak a tulajok. Egy cégnek más, de ha a család zsebére mennek, rögtön jobban fájnak a javítások, amelyek a benzineseket kevésbé érintik.

Halk, agilis és kényelmes a Mondeo

Halk, agilis és kényelmes a Mondeo


Fotók a Mondeóról a galériában

Melyik nyer nálunk?
A C5 esik ki először a rostán

A C5 esik ki először a rostán

A C5 esik ki először a rostán


Nehéz jól választani a négy konkrét autó közül. Az első C5-generáció nem egy vonzó típus, a dízel Mazda6-tól a rossz esetben igencsak durva szervizköltségek riasztanak vissza.

Egy széttaposott céges TDCi Mondeo sérülékeny. A Passattal az a baj, hogy a TDI könnyen tuningolható, és sokan berhelik is, ami kikezdi a tartós konstrukciót.

A konkrét autók közül Rácz Tamás a legtöbb kilométer és a kulturálatlan motor dacára a Passatot vinné haza, mert azt érzi, hogy benne van még egyszer ennyi.

Sok jót ígér egy kényelmes, erős és takarékos dízel

Sok jót ígér egy kényelmes, erős és takarékos dízel

Sok jót ígér egy erős és takarékos dízel


Én a Mazda6-ot és főleg a Mondeót kicsit jobb autónak tartom a Passatnál, de a négy közül VW orrában van a legstrapabíróbb dízel, ezért nálam is a PD TDI nyer.

Részecskeszűrővel azonban nem szabad megvenni, mert annak regenerálását csak a közös nyomócsöves rendszerek képesek jól megoldani utóbefecskendezésekkel. Nem véletlenül áll át a VW-konszern is a common rail-dízelmotorokra.

Tesztünk együttműködő partnere a több mint 700 használt autót kínáló Autocity.

Mielőtt beleugranak egy tuti vételbe: több százezres alkatrészárak jönnek a túloldalon. És ezek nem márkaszervizes összegek


Alkatrészárak Citroën C5 1.6 HDi, 2005 Ford Mondeo 2.0 TDCi, 2005 Mazda6 2.0 CD TE, 2003 VW Passat 1.9 PD TDI, 2003
Vezérműszíj és görgők 54 100 Láncos motorhoz nem kell 122 400  65 300
Hosszbordásszíj és feszítők 38 200 54 600 13 000 73 600
Injektor/db (porlasztócsúccsal) 114 400 80-120 000 153 400 146 100
Nagynyomású common rail szivattyú 314 000 250 000 450 000 Nincs benne
Nyomásszabályozó szelep 32 800 30-50 000 72 600 Nincs benne
Első fékbetét és féktárcsa (garnitúra) 47 800 61 200 35 400 47 800
Első lengéscsillapító, 2 db Hidraulikus gömb: 30 000 54 600 50 000 50 000
Stabilizátor inga, 2 db 18 000 13 200 13 600 17 000
Kormányösszekötő külső gömbcsuklók, 2 db 17 400 16 600 11 000 25 400

Forrás: Nyíry Dízel Javító Kft/országos autóalkatrész-kereskedelmi láncok. Kerekített bruttó forint listaárak