2004-től sokasodó visszavételek
Banki visszavett autók: ez olyan misztikusan hangzik. A kocsik mögött lehet könnyező család, tönkrement vállalkozás, csalárd szándékkal vásárló szélhámos vagy bárki, aki nem mérte fel: ha egyben nincs 2,5 milliója az autóra, részletre sem lesz rá bő négy.
A visszavett autókra egy pénzintézet sem büszke, számukról nincs is hivatalos adat. Mindkét félnek rossz, ha zátonyra fut hitelkonstrukció. Az ügyfél oldaláról ezt könnyű megérteni, de a bank a profit begyűjtése helyett küzdhet egy jobb-rosszabb állapotú használt autó eladásával, amely gyakran kevesebbet ér a rá felvett hitelnél.
Több nyűg, de magasabb vételár
Internetes fórumokban találkozni olyan véleményekkel, hogy létezik pénzintézet, ahol a felső vezetés magáncégei mozdultak rá a visszavett autók értékesítésére. Hivatalból a törlesztett, magánemberként a bedőlő kölcsönökön keresnek, a bagóért megszerzett kocsik újraeladásával. Ám bizonyítékok híján ez nem több érdekes feltételezésnél, és mi nem olyan helynek ismerjük Magyarországot, ahol ilyesmi megtörténhet.
Mindenesetre az Erste Leasing a Gablini-csoporttal összefogva figyelemre méltó megoldást választott: egy központi telephelyre gyűjtik össze a visszavett autókat és nem nagy készletben, ki tudja, mennyiért értékesítik őket kereskedőknek, hanem lehetőleg egyenként, végfelhasználóknak.
Mit tegyünk, ha baj van?
Ha megszorul egy ügyfél, a legfontosabb a kommunikáció a pénzintézettel, amit nagyban megnehezít egy tévesen megadott mobilszám vagy lakcím. Megoldás lehet a hitel átütemezése, a futamidő megnyújtása, amivel persze drágul a konstrukció, mert hosszabb időre a kölcsönpénz még többe kerül. Ha hiányzik is a pénz az esedékes részletre, érdemes a teljes összegnél kevesebbet befizetni. A résztörlesztéssel a) csökken a tartozás és a többletkamat b) a fizetési hajlandóság jó pont a banknál c) esetleg elkerülhetjük a bankközi adóslistát. Az adós ugyanis a minimálbér (most havi 71 500 Ft) összegénél nagyobb tartozás esetén kerül be a BAR-lista utódaként működő KHR-be, annak minden kellemetlen következményével együtt. Végső esetben megéri inkább behozni az autót, mert a behajtási költség külsős vállalkozással áfa nélkül mintegy negyvenezer forint. Ez arra az esetre igaz, ha a kocsi közterületen áll és lábon el lehet hozni, tehát van elég benzin az útra és rendelkezik autópálya-matricával. Amennyiben a járművet tréleren kell utaztatni, az megtöbbszörözi a költségeket. Nincs kulcs? Kétszázezer Ha az ügyfél megtartja a gyári kulcsokat, a bank rendel egy új zárkészletet 150-200 ezer forintért. A hiányzó forgalmit hatezer, a zöldkártyát nyolcezer forintért pótolják. Az összes tételt az autó eladási árából vonja le a bank, ezért a fizetésképtelen ügyfél maga alatt vágja a fát. A bank végül lezárási díjat is kasszíroz a hitelt bukó ügyfelétől, a törlesztésből hátralévő tőkeösszeg nagyjából öt százalékát. A lezárási díj akkor is egy összegben esedékes, ha a kölcsön fedezeteként szolgáló jármű megsemmisül (lopás vagy totálkár), bár totálkár esetén ezt nem minden pénzintézet vasalja be. |
Télálló autók
A behozott autók érkezésük szerinti sorszámot kapnak, a szélvédőn a másik szám a hűtőfolyadék fagyáspontját jelzi. A munkatársak ellenőrzik az olajszintet és kifújják az ablakmosót, hogy ne fagyjon szét a rendszer. A kilométeróra állásáról és a belső térben lévő tárgyakról jegyzőkönyv készül, a kizsákolás eredményét személyesen veheti át a tulaj.
Elég sok a Suzuki
Az Ersténél járművekre 1,8 millió forint az átlagos hitelösszeg, amihez némi önrészt hozzáadva érthető, hogy hétköznapi modellekkel van tele a murvával felszórt terület. Szembeszökően sok a Suzuki, mind a feldolgozás alatt álló, mind az értékesítésre váró autók között. 2005 utáni Swift van bőségesen, nem ritka a Wagon R+ és az SX4, de Ignis után sem kell sokat kutatni.
Lapozzanak! A következő oldalon kibelezett illetve megóvott családi autókról lesz szó
Nincsenek luxuskocsik
Meglepett, hogy egyforma fényezéssel három FIAT Albea is itt vár új vevőre, az egyik jobb eleje enyhén sérült. Az effajta kisebb sérüléseket kijavíttatja a pénzintézet, mert hiába adnák olcsóbban, ki akar törött autóval hazaállítani a családhoz és a szomszédok közé? A legdrágábbnak egy páréves Passat TDI és egy V70-es Volvo tűnt, a park zöme családi és kisautókból áll.
A sok Swift, Fiesta, Fabia és többféle generációba tartozó Corsa közül kivirít egy fehér FIAT 500, amelyet aligha kell sokat akciózni, ha jövő év elején itt igazán beindul az élet.
Rengeteg a családi autó
Családi autót is könnyű volna választani. Az alacsonyabb árfekvésű modellek közül van itt G Astra és Chevy Lacetti, hamar rábukkanni első és második szériás Octaviákra, Citroën Berlingókra.
A középkategóriát Mazda6, Ford Mondeo, Renault Laguna és több Passat képviseli, de a viharvert S80-as Volvótól a jó karban lévő Nissan Almeráig tényleg van szinte minden. Az autópark nagyon sokszínű, pedig a fotózáskor látott 179 autó többszöröse lesz a telepen.
Kis ténfergés után beleakadok Fekete Pákó egykori Chevrolet Captivájába, amit az énekes reklámértéke miatt biztosított számára egy márkakereskedés.
Külön sorban áll néhány vadonatúj Peugeot is, amelyeket autószalonoktól hozott vissza a pénzintézet. A nullkilométeres autókat elsősorban márkakereskedésekben próbálja értékesíteni a bank, nem ezen a hatalmas használtautó-telepen.
Átvizsgálás és garancia
Minden autóra alapos átvizsgálás vár, emelő is épült, nem kell aknában görnyedni. A cég kiegészítő garanciát is fog kínálni az itt vett autókra, amely azonban csak a javítási költség egy részét, például 50-60 százalékát téríti meg. Ezek a biztosítási konstrukciók általában így működnek, többek között a Weltautónál is.
Varjas Ádám, a cég Direkt Értékesítési Igazgatóságának igazgatója elképzelhetőnek tartja egy ötszintű minősítési rendszer bevezetését is, amelyben az egyes kategória jelölné a bontásra értékesíthető autókat, ötöst pedig a kifogástalan, akár szervizkönyves autók kaphatnának. A szervizfüzet többnyire a fiatal autók esetében is hiányzik, a különféle dokumentumok begyűjtése nehéz feladat.
Lerohasztás: a banknak fáj kevésbé
Ostobaság egy részletre vett autót lelakni, kibelezni, mert a törleszteni képtelen tulaj saját magával szúr ki. Minél kisebb részt fedez az autó értéke a hitelből, annál több pénzt hajt be az illetőn a pénzintézet, amelynek megvannak erre az eszközei.
Néhány kirívó példa akad azért. Az elkülönítve rostokoló autók közül a négyes Golfnak a csomagtartóban van a motorja, a Focusból hiányoznak a légzsákok, az Ignisen sérült az összes karosszériaelem és horpadt mindkét küszöb, az egészen friss Sprintert motor nélkül találta meg a behajtócég. Ám ezek a kivételek, a banki visszavett autókkal ugyanolyan normális emberek járnak, mint a többség, csak nem tudják törleszteni a részleteket.
Egyre kevesebb a visszavett autó
A könnyen adott hitelekkel felpörgetett autóértékesítések 2004-2005-ös csúcsévei után kezdődött meg a részletre vett autók tömeges visszaadása hazánkban. A banki visszavételek 2006-2008 között érték el tetőpontjukat, számuk idén érezhetően csökkent. Pontos adataink nincsenek, de szakértők 30 ezer köré teszik a bankok által visszavett járművek számát. A változás egyik oka a forgalomba helyezett új autók számának – idén 60,5 százalékos – esése, illetve a hitelkonstrukciók visszaszorulása az autóeladásokon belül. A gépjármű-finanszírozás nagyjából 80 százalékot zuhant a tavalyi évhez képest, részben a szigorúbb hitelfeltételek miatt. |
Kinek kell visszavett autó?
A felértékelést követően az átnézett, rendezett papírokkal ellátott állnak a telep előterében. Jóllehet itt minden négykerekű banki visszavett autó, a hangulat és a felhozatal pont olyan, mint bármely nagy használtautó-telepen. A módszer kitalálói szerint a banki visszavétel nem lesz stigma, a cég neve és az autók szigorú átvizsgálása ellensúlyozhatja a bizalmatlanságot.
Szerintem igen optimista ez a megközelítés, de tény, hogy a visszavett autókat eddig is megvette valaki, legfeljebb nem tudott a kocsi előéletéről. Itt legalább tiszták a viszonyok. Egy komoly érv mindenképp van a finanszírozótól elhozott használt autó mellett: aki itt vesz fel kölcsönt, annak a hitelét nem drágítja közvetítői jutalék.