Egymillió forint körül a használt családi autók között egyfajta állócsillag a Skoda Octavia első generációja. A Golf IV-re épített autó tipikusan még nem igazi középkategóriás, de nem is Astra vagy 307 méretű autó, hatalmas csomagterével, gazdaságosságával pont jó egy átlagos családnak. De más autók is tudják nagyjából ugyanazt, amit egy Octavia, néha jutányosabban is.
Skoda Octavia I / Octavia Tour I
Mennyiért? 500 000-2 250 000 Ft
Ajánlott motorok: 1,4 16V – 7,0 l/100 km, 1,9 TDI – 5,5 l/100 km
Mettől-meddig? 1996-2009 (itthon)
Euro NCAP-törésteszt: 4 csillag, félfrontális: 10 pont, oldalütközés: 15 pont
Hyundai Lantra
Másutt Elantra, itthon néha Lantra, máskor Elantra néven futott a koreai családi autó. Ez pont a lépcsőshátú, de létezik belőle praktikusabb ötajtós is, mint a konkurensekből, köztük Kia Shumából, amelyre szinte senki nem gondol az Octavia méretében. Beülve egy kicsit sem lelakott, tágas és korrekt autónak bizonyul a cikkhez választott Lantra, a Corolláénál és az Ocaviánál is jóval tágasabb hátsó lábtérrel.





Családi autóként alapdarab a Skoda Octavia. Még ma is készül, 15 éves pályafutása miatt félmillió forintért, de kétmillió fölött is kapható. A korai alapmodellek belső tere kiábrándító, ami sokat javult a modellfrissítéssel
Hyundai Lantra
Mennyiért? 700 000-1 300 000 Ft
Ajánlott motorok: 1,6 16V – 8,0 l/100 km, 2,0 CRDi 6,5 l/100 km
Mettől-meddig? 2001-2006
Euro NCAP-törésteszt: 3 csillag, félfrontális: 6 pont, oldalütközés: 14 pont
Japános finomsággal, egyenletesen forog, 105 lóereje elegendő a konzervatív négyajtóshoz, de a csak 4500-nál megjelenő 145 Nm miatt kicsit enervált. Óvatosaknak így is jobb választás, mint a többet fogyasztó kétliteres benzines vagy a 112 lóerős, kétliteres turbódízel.
Fékbetét, e. Ft | Féktárcsa, e. Ft | Külső éltengelycsukló, Ft | |
Elantra 1,6 2004 |
9300-29 000 | 11 200-41 100 | 26 000-52 300 |
Carisma 1,6 2002 |
7490-26 400 | 10 500-24 100 | 10 500-24 100 |
Octavia 1,4 16V 2001 | 7500-36 700 | 6900-30 000 | 9900-33 600 |
Corolla 1,4 VVTi 2000 |
9990-18 100 | 8900-19 500 | 10 500-35 640 |
Bár jól bírja a strapát, a dörmögős dízelmotor régimódi hangulatú, nehézkesen pörög fel. Akár dízel, akár benzines az autó, elromlani szinte nem is tud. Amennyiben mégis kerékcsapágyat kellene cseréltetni, az is megvan 25 000 Ft körüli összegből.
Toyota Corolla 1997-2002
Toyota Corolla E11
Mennyiért? 420 000-950 000 Ft
Ajánlott motorok: 1,3 16V és 1,4 VVTi – 7,2 l/100 km, 1,6 VVTi – 7,8 l/100 km
Mettől-meddig? 1997-2002
Euro NCAP-törésteszt: 3 csillag, félfrontális: 10 pont, oldalütközés: 12 pont
Szerencsénk volt, az Elantra mellett is áll egy a közvetlen konkurensek közül a pestimrei kereskedésben. A 2002 előtti Toyota Corollával ugyanaz a baj, mint a Carina E-vel: az autó annyira tartós, hogy a nagyon durván visszatekert kocsikon sem látni a 400-600 ezer kilométert. De aki rászánja az időt és nem a legolcsóbbat viszi haza az adott évjáratból, az áldani fogja a Corollát.
Majdnem örök életű
Más autókhoz képest például a lengéscsillapítók (200-250 ezer km) vagy a gyári féktárcsák élettartama valószerűtlenül hosszú, akár 150 000 kilométer feletti is lehet (ha még a mérgező azbeszt van bennük, amit időközben kitiltottak. A következő, E12-es Corollán ezért nem bírják olyan sokáig.)
Normális karbantartással egy békalámpás vagy a modellfrissítés után jóval szebb Corolla szinte örök autó. Típushibája sincs, beindul és megy, ezért a sivár és a Carismánál vagy az Elantránál szűkebb belső teret illetve csomagtartót is meg lehet neki bocsátani.

Valószínűtlenül magas az E11-es Corolla élettartama. Egy gyári első féktárcsa többet bírhat 150 000 kilométernél
Mitsubishi Carisma
Mitsubishi Carisma
Mennyiért? 380 000-1 250 000 Ft
Ajánlott motor: 1,6 16V ? 7,8 l/100 km
Mettől-meddig? 1995-2004
Euro NCAP-törésteszt: 3 csillag, félfrontális: 10 pont, oldalütközés: 14 pont
Furcsa, amikor egy autóba pont abból nem szorul semmi, amit a nevében hordoz. De aki egy praktikus, megbízható és jó ár/érték arányú autót keres, az vadásszon bátran a Mitsubishi Carismára, akkor is, ha nem egy karizmatikus egyéniség.
Mikló Géza kollégánk aznap rábukkant a pár apró javítástól és ködöléstől eltekintve sértetlen autóra, amikor a Mitsubishi-márkakereskedés beszámította. A Swift Sedan helyett már jó ideje keresett kényelmesebb és nagyobb autót, elsősorban Octaviát és Carismát, így 1 090 000 forintért gyorsan meg is vette a vezetett szervizkönyves, 2003. októberi benzinest.
Nem értjük, mitől ilyen megbízható
A négy- és az ötajtós modell is Hollandiában készült, a nem túl jó hírű 1995-2003 közötti Volvo S40/V40 testvérmodelljeként.
A műszaki rokonság és a közös szülőhely ellenére a Carisma megbízhatóbb, amire nem tudok racionális magyarázatot, de örvendjünk neki és kész.
Műszakilag a Carisma, főleg egy ilyen késői modell, nagyon kiforrott autó. Elvétve romlik csak el benne valami, jellemző és fajsúlyos típushibája nincs, ahogy az Elantrának és a Corollának sincs. Idővel a kopások miatt a váltó kapcsolhatósága romlik, de ez nem szerkezeti baj és orvosolható.

400 ezer forint alatt is hirdetnek Carismát, de érdemes 700-800 ezer forintot rászánni egy jobb darabra
Érdemes árajánlatot kérni a márkaszervizekben, hátha kellemes meglepetés éri mindazokat, akikbe beleégett a „drága japán, drága alkatrész, drága márkaszerviz” előítélet. Azt a keveset, amit a Carisma igényel, meg lehet fizetni nívós helyen is.
A belső tér a Carismáknál ismert kopásokat mutatta, tehát működik, de lötyög az ablakemelő kapcsolója a vezető oldalán és a vezetőülés bal hátsó sarkán kifeslett a kárpit.
A kormány kopottsága ne riasszon el senkit, a kipróbált autó valóban csak 113 000 kilométert futott, a volán már 80 ezernél már így nézhet ki.
Elég az 1,6-os
Van direktbefecskendezéses benzines 1,8 GDI illetve 1,9 literes, elég tartós turbódízel is a Renault-tól, de érdemes megmaradni az 1,6-os szívócső-befecskendezéses benzinesnél. 4000-es fordulattól megélénkül a gyorsulás, a kulturált motorral városon kívül 6-7, városban 8,5-9 literből lehet autózni.
A spritmonitor.de adatai szerint a 90 lóerős 1,6-os egy kicsit többet fogyaszt, mint a 103 lóerős (7,91 vs. 7,73 l/100km), érdemes utóbbit venni.
Érdekes, hogy az 1,8 GDI, hiába kellene takarékosabbnak lennie, 7,49 literes átlagával alig jobb. Igaz, az a motor 125 lóerős.

Országúton 6, városban 8,5-9 litert fogyaszt az 1,6-os motor. Egyetlen ponttal maradt le a negyedik csillagról az Euro-NCAP törésteszten. A kortárs Skoda Octavia 25 ponttal már négycsillagos
A rovat hasonló témájú cikkei:
800 ezerért: Toyota Avensis, Carina E vagy Dacia Logan?
Kompakt autók egymillióért: Focus I, G Astra vagy Mégane I?