Nagy Dénesnek, vidám pajtásunknak a vezessnél, szüksége van egy használt autóra. Kispestről Észak-Budára ingázik oda és vissza 30-30 kilométert és nincsenek túlzott igényei: a napi másfél órát bármilyen működőképes autó megspórolja neki.
Klímás autó, félmillióig
Első körben félmillió forint alatt kerestünk, lehetőleg klímás gépet. Ebben az árkategóriában a három alapautó a kis fenntartási költségű F Astra, a Skoda Felicia és elsősorban a Suzuki Swift, de ezekből nemigen akad légkondis.
Ám a néhány nyugatról behozott Astra közé egyszer csak egy 360 ezer forintra kiírt Swift Sedan keveredett.
Nagyon jó a régi Swift
A hirdetés szerint jéghideget fúj, a 2005-re leváltott Swift lepattantan is megbízható, ilyen autó kell! Dénes ki is színezi magában, ahogy az ezerhatos Sedannal hasít, de az autó kiábrándító.
Az egy dolog, hogy a zúzások után csúnyán állították helyre, de még belül is rozsdás volt. Mindkettőnknek az a csőtöréses autó ugrott be róla, amely Budapesten süllyedt el egy gödörben.
Mondeo, 399 ezerért
Légkondival, de félmillió alatt csak középkategóriás modellekből van bő választék.
Olcsó autót csak nagyon elterjedt, lehetőleg európai típusból érdemes venni, amelyhez nem drága az alkatrész és az első bontóban kapunk lámpát, csomagtérfedelet vagy bármi mást.
A kevéssé szívderítő kínálaton belül az első szériás Ford Mondeókra vetjük ki hálónkat.
Csonti car, a legjobb ár – ígéri a hirdetés, mi egy modellfrissítés utáni, szilva hűtőmaszkos Mondeóért jöttünk.
Irányára 399 ezer forint, de ezen az 1,6-os benzinesen is alig van egy ép elem. Nem a törött első lökhárító a gond, azt bontóból megoldanánk, de riasztóan csálé az egész autó.
Jó lenne: Daewoo Nubira LPG-vel
Nekem megtetszik egy Daewoo Nubira, amely hátulról nem volt törött és autógázüzemű. A koreai csoda 395-re van kiírva, de 350 ezerig egy mondattal lealkudható, ám a rokonszenves értékesítő megsúgja a baját: egyszerre kap benzint és gázt, ezért nem működik rendesen. A hátsó gumik katasztrofálisak, de az autó egyben van és a gázszett miatt így is van benne fantázia.
Rizikós az olcsó dízel
Aki a harmincéves, fekvőlámpás Merciknél modernebb autóban gondolkodik, 300 ezer forint alatt nehezen talál jó dízel családi autót. Azért nem érdemes dízelt venni, mert valószínűleg sokkal többet futott, mint egy hasonló korú és árú benzines, ráadásul a motor javítása, felújítása is drágább, még egy egyszerű, turbótlan dízelé is.
Ne legyenek illúzióink! A garantáltan ötliteres fogyasztással hirdetett autón sokan azért próbálnak túladni, mert vastagon költeni kellene az igavonó baromra. Inkább elpattintják a kocsit, hiszen az autó többi része úgysem szolgálná ki a felújítással megfiatalított hajtásláncot.
Zsebünkben pár százezer forinttal nem túl bölcs dolog dízelre vadászni, de az olcsóbb üzemanyag és a csekély fogyasztás nagy vonzerő, mi is néztünk hát kétféle autót. Az 1991-1998 közötti SEAT Toledóból az atmoszférikus 1,9 D-ben hajlamos vagyok hinni.
Olcsóbb az azonos motorú Skoda Feliciánál, a nagy ötödik ajtó alatt csomagtere hatalmas és a Golf kettőtől örökölt technikája strapabíró.
A másik autó, amelyet megkockáztatnánk, a szívódízel Peugeot 306, amely szintén elérhető három kilóért. A Peugeot és a Citroën legendásan jó, 1,9 literes XUD motorja a 405-ben is vonzó, még alacsonyabb áron.
Mit adnak 200 ezer forintból?
Idővel Dénes megfogadta az ősi bölcsességet, hogy egy kétszázezres kocsival két kilót kockáztat, ez ötszázezressel viszont félmilliót, ezért még olcsóbb autókat keresünk.
A légkondi nem fontos, csak az autó legyen épkézláb és ne valami egzotikus rettenet.
Tuti tipp? – Öreg japán benzines
Japán benzinesre hajtunk: Nissan Sunnyra, Toyota Starletre és az 1990 és 1994 között gyártott Corollára, de jöhetne korabeli Mazda 323, Daihatsu Applause vagy Mitsubishi Lancer is.
A jó vételek gyorsan kipörögnek, egy 150 ezer forintos, acélkék Sunnynak hűlt helyét találjuk, de nincs szerencsénk a 240 ezres, 1990-ben gyártott Corollával sem, amely kuplungcsere miatt nincs ott a kereskedésben.
Más világ 800 ezerért
Mi még nem találtunk megfelelő autót, de lehet, hogy jóval magasabb ársávban érdemes körülnézni: az egymillió forint alatti, de 2000 utáni autók metsző halmazában.
Nagyot fejlődött az autóipar az ezredfordulót megelőző modellváltásokkal. A Mégane I és a G Astra , a Nissan Almera N16, a Golf IV vagy a Focus I mind megszerezte az ötből négy csillagot az Euro NCAP törésteszten. 2000-től a kisautók között is elvárhatóvá vált a négycsillagos eredmény, például a Fabia, az Ibiza, a Hyundai Getz és az első Yaris töréstesztje nyomán.
Ebben az árkategóriában általános legalább a két első légzsák, az 1999-es modellfrissítés utáni Mégane-ban négy is gyakori.
Aki családi autót keres, nemcsak városi használatra, annak érdemes lehet többet költeni egy majdnem mai színvonalú autóra. 800-900 ezer forintos árukkal ezen modellek ár/érték aránya kiemelkedő.
Abban pedig reménykedjünk össznépileg, hogy ütközéskor a 10-12 éve beépített légzsákok valóban kinyílnak, ahogy az autógyárak ígérik.