Jó lenne a rendőrautókban legalább egy rendes fém kartervédő, mint a Dacia Logané
Jó lenne a rendőrautókban legalább egy rendes fém kartervédő, mint a Dacia Logané
Fotó megosztása:
Mindkét típus megbízhatóan szolgál járőrautóként
Mindkét típus megbízhatóan szolgál járőrautóként
Fotó megosztása:
A rendőrségnél is az számít, ami az átlagos családnak: a fenntartási költség, az ár és a térkínálat
A rendőrségnél is az számít, ami az átlagos családnak: a fenntartási költség, az ár és a térkínálat
Fotó megosztása:
Teljesen egyenrangú autók, rendőri munkára és családi autónak is megfelelnek. Megbízhatóságukkal sincs baj, mégsem egyformák
Teljesen egyenrangú autók, rendőri munkára és családi autónak is megfelelnek. Megbízhatóságukkal sincs baj, mégsem egyformák
Fotó megosztása:
30-40 ezer kilométer van a Fordokban, a futásteljesítmény változó
30-40 ezer kilométer van a Fordokban, a futásteljesítmény változó
Fotó megosztása:
2009 márciusában érkeztek a Ford rendőrautók, az Octaviák 2005-től szolgálnak
2009 márciusában érkeztek a Ford rendőrautók, az Octaviák 2005-től szolgálnak
Fotó megosztása:
Intézkedésnél járatni kell a motort, különben a fényhíd lekapja az akkut
Intézkedésnél járatni kell a motort, különben a fényhíd lekapja az akkut
Fotó megosztása:
Ötajtós és kombi Skodából is sok fut a kapitányságoknál
Ötajtós és kombi Skodából is sok fut a kapitányságoknál
Fotó megosztása:
Látszik a Skodán, hogy 1996-ban mutatták be. A Focus premierje 2004 őszén volt, 2007 végén alaposan felfrissítette a Ford
Látszik a Skodán, hogy 1996-ban mutatták be. A Focus premierje 2004 őszén volt, 2007 végén alaposan felfrissítette a Ford
Fotó megosztása:
Az Octaviák 2005, a Focusok 2009 óta szolgálnak a rendőrségnél
Az Octaviák 2005, a Focusok 2009 óta szolgálnak a rendőrségnél
Fotó megosztása:
Mindkét motor elég sokat fogyaszt
Mindkét motor elég sokat fogyaszt
Fotó megosztása:
Nem erősebb és épphogy takarékosabb a Skodáénál a Ford egy-hatosa
Nem erősebb és épphogy takarékosabb a Skodáénál a Ford egy-hatosa
Fotó megosztása:
120 ezer kilométerre lízingeli a rendőrség a Fordokat az MKB leányvállalatától
120 ezer kilométerre lízingeli a rendőrség a Fordokat az MKB leányvállalatától
Fotó megosztása:
Nem élénkebb a Focus motorja sem
Nem élénkebb a Focus motorja sem
Fotó megosztása:
Szebbek, puhábbak az anyagok a Fordban
Szebbek, puhábbak az anyagok a Fordban
Fotó megosztása:
Belül is modernebb a Focus
Belül is modernebb a Focus
Fotó megosztása:
Kis Norbert szerint az Octavia és a Focus kombi is megfelel az alapvető rendőri feladatok ellátására
Kis Norbert szerint az Octavia és a Focus kombi is megfelel az alapvető rendőri feladatok ellátására
Fotó megosztása:
Előbújt a szigetelés a Ford első lábterében
Előbújt a szigetelés a Ford első lábterében
Fotó megosztása:
Az üléshuzat műbőr pereme jobban ellenáll a pisztolynak, mint a szövet
Az üléshuzat műbőr pereme jobban ellenáll a pisztolynak, mint a szövet
Fotó megosztása:
Nincs külön helye a tomfának (gumibot) és hiányzik az elemlámpa beépített töltővel
Nincs külön helye a tomfának (gumibot) és hiányzik az elemlámpa beépített töltővel
Fotó megosztása:
A Focusban hátul is elektromos az ablakemelő, de nem sokkal tágasabb a hely
A Focusban hátul is elektromos az ablakemelő, de nem sokkal tágasabb a hely
Fotó megosztása:
Csak a fotó kedvéért. Általában a kalaptartón vagy a hátsó ülésen utazik a tányérsapka
Csak a fotó kedvéért. Általában a kalaptartón vagy a hátsó ülésen utazik a tányérsapka
Fotó megosztása:
Az előrezuhanó csomagoktól védi a rendőröket a rács
Az előrezuhanó csomagoktól védi a rendőröket a rács
Fotó megosztása:
Ezzel a készséggel működtethető a fényhíd
Ezzel a készséggel működtethető a fényhíd
Fotó megosztása:
Sok járőrautóban van már kamera, amely a szabálytalan sávváltást, a piroson áthajtást is rögzíti
Sok járőrautóban van már kamera, amely a szabálytalan sávváltást, a piroson áthajtást is rögzíti
Fotó megosztása:
Memóriakártyát bele és működik a videokamera
Memóriakártyát bele és működik a videokamera
Fotó megosztása:
A Készenléti Rendőrség legtöbb autójában kamera veszi fel a szabálytalanságokat
A Készenléti Rendőrség legtöbb autójában kamera veszi fel a szabálytalanságokat
Fotó megosztása:
Memóriakártyára rögzít a kamera, ez gyorsan cserélhető a szolgálat átadásakor vagy ha betelik
Memóriakártyára rögzít a kamera, ez gyorsan cserélhető a szolgálat átadásakor vagy ha betelik
Fotó megosztása:
A Focus orra nincs annyira alacsonyan, mint az Octaviáé
A Focus orra nincs annyira alacsonyan, mint az Octaviáé
Fotó megosztása:
Egyformán lusta a 102 lóerős Octavia 1,6 és a 100 lóerős Focus
Egyformán lusta a 102 lóerős Octavia 1,6 és a 100 lóerős Focus
Fotó megosztása:
Kevés dinamizmust nyújt, de sokáig él az öreg kétszelepes
Kevés dinamizmust nyújt, de sokáig él az öreg kétszelepes
Fotó megosztása:
Sokba kerül a fényvisszaverő matricázás, de kell, mert javítja az észlelhetőséget
Sokba kerül a fényvisszaverő matricázás, de kell, mert javítja az észlelhetőséget
Fotó megosztása:
Vitkó Károly két éve is ott volt, amikor kipróbáltuk az új Octavia RS-t az azóta megszüntetett Autópálya-rendőrségnél
Vitkó Károly két éve is ott volt, amikor kipróbáltuk az új Octavia RS-t az azóta megszüntetett Autópálya-rendőrségnél
Fotó megosztása:
Lemállik a borítás az ajtóbehúzótól, ez általános a Skodákban
Lemállik a borítás az ajtóbehúzótól, ez általános a Skodákban
Fotó megosztása:
Három nyomógomb tartozik a fényhídhoz, a rádiót és ezt leszámítva az autó belülről is szériakivitelű
Három nyomógomb tartozik a fényhídhoz, a rádiót és ezt leszámítva az autó belülről is szériakivitelű
Fotó megosztása:
Az ülések közül vezérelhető a rádió a cseh rendőrautóban
Az ülések közül vezérelhető a rádió a cseh rendőrautóban
Fotó megosztása:
Hátul kurblizni kell az üveget a Skodában
Hátul kurblizni kell az üveget a Skodában
Fotó megosztása:
Ritka a váltóhiba a Skodánál
Ritka a váltóhiba a Skodánál
Fotó megosztása:
Gondos hibalistát kell vezetni a rendőröknek, még a felni karcairól is
Gondos hibalistát kell vezetni a rendőröknek, még a felni karcairól is
Fotó megosztása:
Ők a tartalék, ha bármi baj van
Ők a tartalék, ha bármi baj van
Fotó megosztása:
A rendőrségnél is az számít, ami az átlagos családnak: a fenntartási költség, az ár és a térkínálat
A rendőrségnél is az számít, ami az átlagos családnak: a fenntartási költség, az ár és a térkínálat
Itthon a belügynek nincs kerete speciális rendőrautókra. Pénzszűkében ugyanazok a szempontok döntenek a járőrautók kiválasztásakor, mint az átlagos családokban: a kedvező vételár, az elfogadható fenntartási költség és a viszonylag kényelmes belső tér, nagy csomagtartóval.
Ésszerű autók
A metsző halmazban az egyenruhások szerint is az alsó középkategóriás, közepes motorizáltságú kombik vannak: az 1,6-os, benzines Ford Focus és a Skoda Octavia Tour.
Rendőrségi üzemben az autók elhasználódása, gyorsabb, mint normál használatban. A budapesti járőrözés még ezen belül is nagyobb igénybevételt jelent, ennél a cégautóként nyüstölt Focusok sorsa sem sanyarúbb.
a videó a hirdetés után indul
A Focusban hátul is elektromos az ablakemelő, de nem sokkal tágasabb a hely
A Focusban hátul is elektromos az ablakemelő, de nem sokkal tágasabb a hely
Ezért választottunk a használtteszthez két rendőrségi kocsit. Mindkettőt lízingeli a hatóság, a Focus 30 500, az Octavia 45 014 kilométeren van túl, tehát még messze járnak a 120 illetve 90 ezer kilométernél esedékes leadástól.
Kívül-belül vonzóbb a Focus
A tesztelést segítő rendőrök, Kis Norbert és Vitkó Károly elmondták, hogy a Focus modernebb külseje miatt van előnyben. Nem ez dönt, de bennem például jobb benyomást kelt egy három éve felfrissített Focus, mint a 14 éve, 1996-ban bemutatott első Octavia.
Lemállik a borítás az ajtóbehúzótól, ez általános a Skodákban
Lemállik a borítás az ajtóbehúzóról, ez általános a Skodákban
Belül is a Focus csinosabb, ablakát hátul sem kell kurblizni, mint a Skodában. Sajnos a hátsó lábtér alig tágasabb, mint a szűk Octaviáé, ami a Skoda alapjait adó Golf IV öröksége.
Mivel a rendőröknek vigyázni kell a technikára, belül alig látszik a használat. Nem rajtuk múlt, hogy a Fordban az utas lábterében kibomlott a szőnyeg mögül a szigetelés, a Skodában pedig az ajtóbehúzók műanyag keretéről hámlott le a bevonat, mint a Passattól a SEAT Alhambráig a VW konszern oly sok típusában.
Csomagtérben az Octavia jobb
Pakolni a Skodába lehet jobban, ami főleg a Combira igaz, a cikkben látható ferdehátú nincs előnyben a kombi Forddal szemben.
Egyformán lusta a 102 lóerős Octavia 1,6 és a 100 lóerős Focus
Egyformán lusta a 102 lóerős Octavia 1,6 és a 100 lóerős Focus
A csomagtér mérete a focimeccseket, tömegrendezvényeket biztosító Készenléti Rendőrségnél különösen fontos a védőöltözetet tartalmazó hordtáskák, a lövedékálló mellény, időnként a gépkarabély és a lőszerek elhelyezése miatt.
Hasonló a két motor
Papíron a Ford 100, a Skoda 102 lóerős. Élőben is egyformán lusta mindkét motor, csalódás, hogy a Ford 16 szelepes négyhengerese sem kevésbé enervált, mint a Skoda ősöreg, hengerenként kétszelepes ezerhatosa. Ha rajtam múlna, a bűnüldözők nem ilyen ványadt motorokkal vigyáznák a rendet.
Mennyi a fogyasztás?
Mindkét motor elég sokat fogyaszt
Mindkét motor elég sokat fogyaszt
Lekértük a Készenléti Rendőrségtől a náluk futó teljes Octavia- illetve Focus-flotta átlagfogyasztását, ami a járműpark nagysága miatt rendkívül értékes adat, bátran hagyatkozhatunk rá. Az eredmény kicsit a Fordnak kedvez: a Focus 1,6-os motorja átlagosan 9,1, a Skodáé 9,25 litert fogyaszt.
Több budapesti rendőrjárőrt is megkérdeztünk a cikk kapcsán a két autó étvágyáról. Az érdekes, de nem reprezentatív válaszok szerint a Focus sem takarékosabb. Mindkettőre magas, inkább 11, mint 10 literes városi fogyasztást említettek. Az autók azért sem érik be kevesebbel, mert intézkedés során járatni kell a motort, különben a fényhíd gyorsan leszívja az akkumulátort, még a kicsit nagyobb kapacitású akksival szerelt Fordokban is.
Nem erősebb és épphogy takarékosabb a Skodáénál a Ford egy-hatosa
Nem erősebb és épphogy takarékosabb a Skodáénál a Ford egy-hatosa
Még az átlagosnál mindenképp keményebb rendőrautó üzemben is megbízhatóan szolgál mindkét típus.
Nem véletlen, hogy a kimustrált rendőrautók közül a jobbakra hamar lecsap egy új tulaj.
Érdemes időnként benézni a Porsche Hungaria gépjárműparkjához a fővárosi XIII. kerületben, a Frangepán és a Röppentyű utca sarkán, mert akadnak 40 ezer kilométerrel leadott járőrautók is, alig drágábban, mint a 90 ezres határhoz közelítők.
Octavia: zokszó nélkül
Mindkét típus megbízhatóan szolgál járőrautóként
Mindkét típus megbízhatóan szolgál járőrautóként
A benzines szívó Octavia egy zokszó nélkül szolgáló autó. Nincsenek jellegzetes típushibái, amivel mégis gond lehet, az az alapjárati motor és gyakrabban a gyújtótrafó. A futóműben idővel a szilenteket, később a lengőkarokat kell cserélni, de ez mind normális kopás. A váltóhiba nagy érvágás, szerencsére ritkán fordul elő.
Kár, hogy a Skoda eleje ennyire könnyen leér, hamar sérül az orra. A rendőrségi Octaviák többségében van rossz út csomag, ezek az autók a kicsit emelt hasmagasággal jobban használhatók.
A Focus is bírja a strapát
A Ford rendőrautókat is a lízingbe adó, ezúttal az MKB-Euroleasing szervizelteti, ha a zsaruk hibát észlelnek. Ám a rendőrök tapasztalatai szerint a jelenleg 30-50 ezer kilométernél járó Focusok technikája állja a sarat, ezzel a modellel sem jelentkeztek gondok.
Több kilométert beléjük hajtva probléma adódhat a kormányszervóval. A kettes Focusnál elszórtan, a 2007 végi modellfrissítés előtti évjáratokban találkozni beázó első szélvédővel. Hébe-korba az alapjárat ingadozása, a kuplungpedál-visszahúzó rugója igényel javítást. A kiváló, igényes konstrukciójú futómű tartós.
Rendőrautónak érzékeny volna a dízel
Kedvenc kézi mosónkban mondták, hogy a második generációnál az első lökhárítóról könnyen lehámlik a dukkózás. Ha a fedőlakk megsérül, a gőzborotva nyomán foltokban mállik le a fényezés a lökhárítóról.
A rendőröknek is megéri a dízel helyett az egyszerűbb, kevésbé érzékeny benzinessel járni, amelyben nincs és nem is használódhat el kettős tömegű lendkerék, turbófeltöltő, nagynyomású szivattyú vagy az injektorban a porlasztócsúcs, súlyos százezrekért.
Pedig a Focus 1,6 TDCI-je a dízelek között problémamentesnek számít, de a rendőrségnél ha menni kell, akkor menni kell: nincs idő indulás előtt egy percig melegíteni a motort, hogy az olaj körbekenje a feltöltőt is és sokszor megállás után sem lehet megvárni, hogy lecsengjen a turbó.
Mit csinál a Készenléti Rendőrség?
Ők a tartalék, ha bármi baj van
Ők a tartalék, ha bármi baj van
A járőrautók összehasonlításában a Készenléti Rendőrség munkatársai segítettek. Magyarország rendőri szervei közül a legösszetettebb feladatokat a Készenléti Rendőrség látja el. Az egyéni védőeszközökkel felszerelt rohamrendőrök a tömegrendezvények, demonstrációk, sportrendezvények biztosítása mellett, közterületi járőrszolgálatot is teljesítenek.
Az országos hatáskörű szervezet a rendőrség állandó csapaterejének bázisa, budapesti és vidéki alegységeivel együtt csaknem 2500 főt foglalkoztat. A különböző szervezeti elemeknél olyan szakfeladatokat ellátó rendőrök dolgoznak, mint a tűzszerészek, a légirendészet munkatársai, a pénzkísérők, futárok, búvárok, lovas és kutyás rendőrök valamint többek között a zenekar művészei is. Munkatársai az ország minden pontján együttműködnek az arra igényt tartó területi rendőri szervvel és ellátják a kizárólagos hatáskörükbe tartozó sajátos feladatokat is.
Sok évre a Skoda, rövidebb távra a Ford
Gondos hibalistát kell vezetni a rendőröknek, még a felni karcairól is
Gondos hibalistát kell vezetni a rendőröknek, még a felni karcairól is
Mi a két típus közül a Focust vennénk, ha a család viszonylag keveset jár az autóval.
Hosszabb időre, intenzívebb használathoz inkább az Octaviát választanánk használtan. Több esélyét látjuk, hogy az Octavia Tour 250-300 ezer kilométerig is autó marad, durva javítási költségek nélkül.
Aki rövidebb távra keres autót, jobban járhat a modernebb, sokkal jobb futóművű, kívül és belül is szebb Focusszal, amelynek márkaszervizes alkatrészárai is kedvezőbbek a Skodáénál.
Autóalkatrész-árakat ezen a linken talál a Ford Focushoz és a Skoda Octaviához.