Egymillió forint körül a használt családi autók között egyfajta állócsillag a Skoda Octavia első generációja. A Golf IV-re épített autó tipikusan még nem igazi középkategóriás, de nem is Astra vagy 307 méretű autó, hatalmas csomagterével, gazdaságosságával pont jó egy átlagos családnak. De más autók is tudják nagyjából ugyanazt, amit egy Octavia, néha jutányosabban is.
Skoda Octavia I / Octavia Tour I
Mennyiért? 500 000-2 250 000 Ft
Ajánlott motorok: 1,4 16V – 7,0 l/100 km, 1,9 TDI – 5,5 l/100 km
Mettől-meddig? 1996-2009 (itthon)
Euro NCAP-törésteszt: 4 csillag, félfrontális: 10 pont, oldalütközés: 15 pont
Hyundai Lantra
Másutt Elantra, itthon néha Lantra, máskor Elantra néven futott a koreai családi autó. Ez pont a lépcsőshátú, de létezik belőle praktikusabb ötajtós is, mint a konkurensekből, köztük Kia Shumából, amelyre szinte senki nem gondol az Octavia méretében. Beülve egy kicsit sem lelakott, tágas és korrekt autónak bizonyul a cikkhez választott Lantra, a Corolláénál és az Ocaviánál is jóval tágasabb hátsó lábtérrel.
Családi autóként alapdarab a Skoda Octavia. Még ma is készül, 15 éves pályafutása miatt félmillió forintért, de kétmillió fölött is kapható. A korai alapmodellek belső tere kiábrándító, ami sokat javult a modellfrissítéssel
Családi autóként alapdarab a Skoda Octavia. Még ma is készül, 15 éves pályafutása miatt félmillió forintért, de kétmillió fölött is kapható. A korai alapmodellek belső tere kiábrándító, ami sokat javult a modellfrissítéssel
Fotó megosztása:
Senki nem ismeri, ezért nagyon olcsó a Lantra. Ötévesen alig kerül többe, mint egy tízéves Corolla
Senki nem ismeri, ezért nagyon olcsó a Lantra. Ötévesen alig kerül többe, mint egy tízéves Corolla
Fotó megosztása:
Valószínűtlenül magas az E11-es Corolla élettartama. Egy gyári első féktárcsa többet bírhat 150 000 kilométernél
Valószínűtlenül magas az E11-es Corolla élettartama. Egy gyári első féktárcsa többet bírhat 150 000 kilométernél
Fotó megosztása:
Könnyen és korrekt áron eladhatók a használt Corollák
Könnyen és korrekt áron eladhatók a használt Corollák
Fotó megosztása:
1999-ben volt a modellfrissítés, ami főleg az orr-részen látszik
1999-ben volt a modellfrissítés, ami főleg az orr-részen látszik
Fotó megosztása:
1,1 millió forintba került a végig vezetett szervizkönyves Carisma, 110 000 kilométerrel, 2003 végéről
1,1 millió forintba került a végig vezetett szervizkönyves Carisma, 110 000 kilométerrel, 2003 végéről
Fotó megosztása:
60 000 kilométernél volt a vezérműszíjcsere. Amikor újra esedékes lesz, egy olajcserés szervizzel 100 000 forint alatt meg lehet majd oldani
60 000 kilométernél volt a vezérműszíjcsere. Amikor újra esedékes lesz, egy olajcserés szervizzel 100 000 forint alatt meg lehet majd oldani
Fotó megosztása:
400 ezer forint alatt is hirdetnek Carismát, de érdemes 700-800 ezer forintot rászánni egy jobb darabra
400 ezer forint alatt is hirdetnek Carismát, de érdemes 700-800 ezer forintot rászánni egy jobb darabra
Fotó megosztása:
Kicsit kilóg a kompakt autók közül a Carisma, de nem is középkategóriás
Kicsit kilóg a kompakt autók közül a Carisma, de nem is középkategóriás
Fotó megosztása:
Országúton 6, városban 8,5-9 litert fogyaszt az 1,6-os motor. Egyetlen ponttal maradt le a negyedik csillagról az Euro-NCAP törésteszten. A kortárs Skoda Octavia 25 ponttal már négycsillagos
Országúton 6, városban 8,5-9 litert fogyaszt az 1,6-os motor. Egyetlen ponttal maradt le a negyedik csillagról az Euro-NCAP törésteszten. A kortárs Skoda Octavia 25 ponttal már négycsillagos
Fotó megosztása:
Limitált széria volt a Jubilee
Limitált széria volt a Jubilee
Fotó megosztása:
Az alufelni a Jubilee csomag része
Az alufelni a Jubilee csomag része
Fotó megosztása:
20 000 Ft körüli összegért, finom polírozással újjávarázsolható a matt fényszóróbura
20 000 Ft körüli összegért, finom polírozással újjávarázsolható a matt fényszóróbura
Fotó megosztása:
Néhány karc és apró horzsolás van csak a nyolcéves autón
Néhány karc és apró horzsolás van csak a nyolcéves autón
Fotó megosztása:
A vezető oldali ajtó könnyen karcolódik a kulcstól, ha nincs távirányítós központi zár
A vezető oldali ajtó könnyen karcolódik a kulcstól, ha nincs távirányítós központi zár
Fotó megosztása:
Porszáraz a motortér, a váltó és a motor sem izzad olajpárát, csöpögés végképp nincs
Porszáraz a motortér, a váltó és a motor sem izzad olajpárát, csöpögés végképp nincs
Fotó megosztása:
Hollandiában, az S40/V40-es Volvóval együtt és azonos padlólemezre készült a Carisma, mégis megbízhatóbb testvérénél
Hollandiában, az S40/V40-es Volvóval együtt és azonos padlólemezre készült a Carisma, mégis megbízhatóbb testvérénél
Fotó megosztása:
Nem olyan nagy, mint az Octaviáé, de remekül pakolható a csomagtér
Nem olyan nagy, mint az Octaviáé, de remekül pakolható a csomagtér
Fotó megosztása:
Nem égtek ki a designerek a Carisma formatervével, de mindene korrekt
Nem égtek ki a designerek a Carisma formatervével, de mindene korrekt
Fotó megosztása:
Apró hiba a pixelhibás kijelző, az L helyén nullának kellene megjelennie. A fogyasztásmérő számítógép nagyon pontos
Apró hiba a pixelhibás kijelző, az L helyén nullának kellene megjelennie. A fogyasztásmérő számítógép nagyon pontos
Fotó megosztása:
Sok Carismában kiszakad itt az üléshuzat az alatta lévő kitüremkedéstől
Sok Carismában kiszakad itt az üléshuzat az alatta lévő kitüremkedéstől
Fotó megosztása:
Csúnyán elkopik a kormány, már 80 ezer kilométernél így nézhet ki
Csúnyán elkopik a kormány, már 80 ezer kilométernél így nézhet ki
Fotó megosztása:
Tágas a hátsó lábtér, sokkal jobb, mint az Octaviában
Tágas a hátsó lábtér, sokkal jobb, mint az Octaviában
Fotó megosztása:
Kilazul és lötyög a Carismákban az ablakemelő kapcsolója
Kilazul és lötyög a Carismákban az ablakemelő kapcsolója
Fotó megosztása:
Megkopott az ajtóbehúzó
Megkopott az ajtóbehúzó
Fotó megosztása:
Érdemes ajánlatot kérni a márkaszervizben, hátha mégsem olyan drága, mint sokan hiszik. A Carismával nem sok mindent kell csinálni
Érdemes ajánlatot kérni a márkaszervizben, hátha mégsem olyan drága, mint sokan hiszik. A Carismával nem sok mindent kell csinálni
Fotó megosztása:
Családi autóként alapdarab a Skoda Octavia. Még ma is készül, 15 éves pályafutása miatt félmillió forintért, de kétmillió fölött is kapható. A korai alapmodellek belső tere kiábrándító, ami sokat javult a modellfrissítéssel
A hirdetés szerint a „A gépkocsi nagyon jó műszaki állapotban van”. Itthon, ahol az előző tulaj csak rendszeresen karbantartó doktornő lehet, ez semmire nem kötelez, de ezúttal igaz. Az autó egyben van, a váltó kapcsolhatósága elfogadható, az összes pedál finoman jár. Az ezerhatos motor az állás ellenére bikázás nélkül, elsőre indul.
Hyundai Lantra
Mennyiért? 700 000-1 300 000 Ft
Ajánlott motorok: 1,6 16V – 8,0 l/100 km, 2,0 CRDi 6,5 l/100 km
Mettől-meddig? 2001-2006
Euro NCAP-törésteszt: 3 csillag, félfrontális: 6 pont, oldalütközés: 14 pont
Japános finomsággal, egyenletesen forog, 105 lóereje elegendő a konzervatív négyajtóshoz, de a csak 4500-nál megjelenő 145 Nm miatt kicsit enervált. Óvatosaknak így is jobb választás, mint a többet fogyasztó kétliteres benzines vagy a 112 lóerős, kétliteres turbódízel.
|
Fékbetét, e. Ft |
Féktárcsa, e. Ft |
Külső éltengelycsukló, Ft |
Elantra 1,6 2004 |
9300-29 000 |
11 200-41 100 |
26 000-52 300 |
Carisma 1,6 2002 |
7490-26 400 |
10 500-24 100 |
10 500-24 100 |
Octavia 1,4 16V 2001 |
7500-36 700 |
6900-30 000 |
9900-33 600 |
Corolla 1,4 VVTi 2000 |
9990-18 100 |
8900-19 500 |
10 500-35 640 |
Bár jól bírja a strapát, a dörmögős dízelmotor régimódi hangulatú, nehézkesen pörög fel. Akár dízel, akár benzines az autó, elromlani szinte nem is tud. Amennyiben mégis kerékcsapágyat kellene cseréltetni, az is megvan 25 000 Ft körüli összegből.
Senki nem ismeri, ezért nagyon olcsó a Lantra. Ötévesen alig kerül többe, mint egy tízéves Corolla
Megbízhatóságán túl a típus fő előnye az ismeretlenségből fakadó értékvesztés. Az ötéves, igazolhatóan 166 000 kilométert futott autóra 1 079 000 forintról indulna az alku, és ha sikerül elhozni 950 ezerért, akkor egy árban volna egy tízéves Corollával.
Toyota Corolla 1997-2002
Toyota Corolla E11
Mennyiért? 420 000-950 000 Ft
Ajánlott motorok: 1,3 16V és 1,4 VVTi – 7,2 l/100 km, 1,6 VVTi – 7,8 l/100 km
Mettől-meddig? 1997-2002
Euro NCAP-törésteszt: 3 csillag, félfrontális: 10 pont, oldalütközés: 12 pont
Könnyen és korrekt áron eladhatók a használt Corollák
Könnyen és korrekt áron eladhatók a használt Corollák
Szerencsénk volt, az Elantra mellett is áll egy a közvetlen konkurensek közül a pestimrei kereskedésben. A 2002 előtti Toyota Corollával ugyanaz a baj, mint a Carina E-vel: az autó annyira tartós, hogy a nagyon durván visszatekert kocsikon sem látni a 400-600 ezer kilométert. De aki rászánja az időt és nem a legolcsóbbat viszi haza az adott évjáratból, az áldani fogja a Corollát.
Majdnem örök életű
Más autókhoz képest például a lengéscsillapítók (200-250 ezer km) vagy a gyári féktárcsák élettartama valószerűtlenül hosszú, akár 150 000 kilométer feletti is lehet (ha még a mérgező azbeszt van bennük, amit időközben kitiltottak. A következő, E12-es Corollán ezért nem bírják olyan sokáig.)
Normális karbantartással egy békalámpás vagy a modellfrissítés után jóval szebb Corolla szinte örök autó. Típushibája sincs, beindul és megy, ezért a sivár és a Carismánál vagy az Elantránál szűkebb belső teret illetve csomagtartót is meg lehet neki bocsátani.
Valószínűtlenül magas az E11-es Corolla élettartama. Egy gyári első féktárcsa többet bírhat 150 000 kilométernél
A váltó finomsága, a surrogva járó benzines motor még a cikkhez megnézett használt autókban is imponáló volt. Viszont a Corolla kényelme nem az igazi, ülései kicsik, kihúzatva zajos a motorja továbbá a ferdehátú, a limuzin és a kombi csomagtere is szűk a konkurensekéhez képest.
Mitsubishi Carisma
Mitsubishi Carisma
Mennyiért? 380 000-1 250 000 Ft
Ajánlott motor: 1,6 16V ? 7,8 l/100 km
Mettől-meddig? 1995-2004
Euro NCAP-törésteszt: 3 csillag, félfrontális: 10 pont, oldalütközés: 14 pont
1999-ben volt a modellfrissítés, ami főleg az orr-részen látszik
1999-ben volt a modellfrissítés, ami főleg az orr-részen látszik
Furcsa, amikor egy autóba pont abból nem szorul semmi, amit a nevében hordoz. De aki egy praktikus, megbízható és jó ár/érték arányú autót keres, az vadásszon bátran a Mitsubishi Carismára, akkor is, ha nem egy karizmatikus egyéniség.
Mikló Géza kollégánk aznap rábukkant a pár apró javítástól és ködöléstől eltekintve sértetlen autóra, amikor a Mitsubishi-márkakereskedés beszámította. A Swift Sedan helyett már jó ideje keresett kényelmesebb és nagyobb autót, elsősorban Octaviát és Carismát, így 1 090 000 forintért gyorsan meg is vette a vezetett szervizkönyves, 2003. októberi benzinest.
Nem értjük, mitől ilyen megbízható
Hollandiában, az S40/V40-es Volvóval együtt és azonos padlólemezre készült a Carisma, mégis megbízhatóbb testvérénél
Hollandiában, az S40/V40-es Volvóval együtt és azonos padlólemezre készült a Carisma, mégis megbízhatóbb testvérénél
A négy- és az ötajtós modell is Hollandiában készült, a nem túl jó hírű 1995-2003 közötti Volvo S40/V40 testvérmodelljeként.
A műszaki rokonság és a közös szülőhely ellenére a Carisma megbízhatóbb, amire nem tudok racionális magyarázatot, de örvendjünk neki és kész.
Műszakilag a Carisma, főleg egy ilyen késői modell, nagyon kiforrott autó. Elvétve romlik csak el benne valami, jellemző és fajsúlyos típushibája nincs, ahogy az Elantrának és a Corollának sincs. Idővel a kopások miatt a váltó kapcsolhatósága romlik, de ez nem szerkezeti baj és orvosolható.
400 ezer forint alatt is hirdetnek Carismát, de érdemes 700-800 ezer forintot rászánni egy jobb darabra
Hamar elkopik a kormány
Nem olyan nagy, mint az Octaviáé, de remekül pakolható a csomagtér
Nem olyan nagy, mint az Octaviáé, de remekül pakolható a csomagtér
Érdemes árajánlatot kérni a márkaszervizekben, hátha kellemes meglepetés éri mindazokat, akikbe beleégett a „drága japán, drága alkatrész, drága márkaszerviz” előítélet. Azt a keveset, amit a Carisma igényel, meg lehet fizetni nívós helyen is.
A belső tér a Carismáknál ismert kopásokat mutatta, tehát működik, de lötyög az ablakemelő kapcsolója a vezető oldalán és a vezetőülés bal hátsó sarkán kifeslett a kárpit.
A kormány kopottsága ne riasszon el senkit, a kipróbált autó valóban csak 113 000 kilométert futott, a volán már 80 ezernél már így nézhet ki.
Elég az 1,6-os
Porszáraz a motortér, a váltó és a motor sem izzad olajpárát, csöpögés végképp nincs
Porszáraz a motortér, a váltó és a motor sem izzad olajpárát, csöpögés végképp nincs
Van direktbefecskendezéses benzines 1,8 GDI illetve 1,9 literes, elég tartós turbódízel is a Renault-tól, de érdemes megmaradni az 1,6-os szívócső-befecskendezéses benzinesnél. 4000-es fordulattól megélénkül a gyorsulás, a kulturált motorral városon kívül 6-7, városban 8,5-9 literből lehet autózni.
A spritmonitor.de adatai szerint a 90 lóerős 1,6-os egy kicsit többet fogyaszt, mint a 103 lóerős (7,91 vs. 7,73 l/100km), érdemes utóbbit venni.
Érdekes, hogy az 1,8 GDI, hiába kellene takarékosabbnak lennie, 7,49 literes átlagával alig jobb. Igaz, az a motor 125 lóerős.
Országúton 6, városban 8,5-9 litert fogyaszt az 1,6-os motor. Egyetlen ponttal maradt le a negyedik csillagról az Euro-NCAP törésteszten. A kortárs Skoda Octavia 25 ponttal már négycsillagos
Ez a Carisma is azt bizonyítja, hogy alapos utánajárással, némi szerencsével, hazai és külföldi tulajdonosi véleményekből, fórumokból felkészülve japán és koreai márkanévvel is lehet jó családi autót találni egymillió forint körül. Aki mégis európai autót szeretne, azt persze nem beszélnénk le az elsőre beugró 1,4-es Astráról, ezerhatos Focusról vagy a Skoda Octaviáról.
A rovat hasonló témájú cikkei:
800 ezerért: Toyota Avensis, Carina E vagy Dacia Logan?
Kompakt autók egymillióért: Focus I, G Astra vagy Mégane I?