Nem mindenkinek fűlik a foga az ésszerű és unalmas kocsikhoz. Nagy szerencse, hogy léteznek érdekes, mégis megbízható, jutányos autók városi utakra és családi használatra is. Három példa kevés pénzből, különböző célokra.
Városba, párszázezerből: Mazda 121 DB
Mettől-meddig: 1991-1996
Mennyiért? 190 000 forinttól
Melyiket? A temperamentumos 73 lóerőst
Használt 121-es Mazdák itt, 209 ezer forinttól!
Amikor egy városi autónak egyszerre kell viszonylag megbízhatónak és olcsónak lennie, 300 ezer forint alatt csak a kocka utáni Swiftnek terem babér. Ám a takarékos és agyonüthetetlen Suzuki nem mindenkinek az esete.
Létezik kevésbé közönséges, de strapabíró és takarékos városi autó is. A Mazda 121 gömbölyű generációját kiemeli a mezőnyből az érdekes formaterv és főleg a Canvas top modellek harmonikateteje.
A vászontető nemcsak hátrahúzható, de hátulról előrefelé is nyitható, ráadásul villanymotorral, ha még működik. Jó esetben záráskor sikerül kifeszítenie a ponyvát.
Mellette: megbízható technika, vidám formaterv, tágas utastér, nyitható vászontető (Canvas Top)
Ellene: rozsdásodási hajlam, hangos motor, minimális ütközésvédelem
Helyette: Lancia Y10 a kocka FIAT Pandából
Családdal, egymillióig: Mercedes-Benz C-osztály, W202
Mettől-meddig: 1993-2001
Mennyiért? 450 000 forinttól
Melyiket? Bármelyik benzinest, de autógázzal
Használt C-osztályos Mercedesek 350 ezer forinttól itt!
Sokat lehetne vitázni rajta, hogy melyik az utolsó valódi Mercedes-Benz. Az 1993-ban bemutatott C-osztály, a 190-es utóda egészen biztosan megadja a klasszikus Mercedesek három alapértékét: a biztonságot, a kényelmet és a megbízhatóságot.
Egymillió forintnál kevesebb pénzből nem tudunk értelmesebb és elegánsabb családi autót mondani a W202 kódú modellnél. Egy C-Merci, amíg jó állapotú, nem keverhető össze hasonlóan jutányos tömegautókkal.
Jutányos alkatrészek
Alkatrészárai kellemesen meglepik azokat, akik egy újonnan sokkal olcsóbb autóból ülnek át, mert a régi Merciket szerény kiadásokkal karban lehet tartani. A típus megbízhatósága közmondásosan jó és aki nem egy 680 ezerről visszatekert romot választ, hosszú évekig kincset érő autóhoz jut.
Nem baj, ha nagy és benzines!
A dízelekre könnyű vevőt találni, míg a 200-asnál nagyobb benzinesekre csekély a kereslet. Aki ügyes, az csakis szívó benzinest vesz, átalakíttatja LPG-üzemre és rögtön kevesebbet költ üzemanyagra, mint a dízelekkel. A négyhengeresek 7-11 litert fogyasztanak, a sorhatos, majd V6-ra cserélt nagyobb motorok főként városban esznek többet.
Ebben az árkategóriában a kiruccanás költsége felboríthatja a kalkulációt, de a W202-ért megéri elindulni külföldre, főleg a csökkenő regadótételekkel, amiből az avulást is le kell vonni. Németországban nemcsak a választék szélesebb sokkal, de a kínálat is biztatóbb, mint itthon.
Mellette: nagyon tartós konstrukció, elegáns karosszéria, felárért érdekes extrák, remek futómű, igen gazdag motorválaszték
Ellene: lomha C 180, agyonhasznált dízelek, csekély hátsó tér, gyér alapfelszereltség
Helyette: Mazda Xedos-6 vagy Rover 600 a Honda Accordból
Családdal, kétmillióból: Jaguar X-Type
Mettől-meddig: 2001-2009
Mennyiért? 1,4 millió forinttól
Melyiket? V6-ost kézi váltóval, 2,0 dízelt
Eladó használt X-Type-ok itt!
Nem mindenki akar reggelente egy G Astrához vagy Skoda Octaviához odasétálni a ház előtt, bármilyen jó autók is. Másfél-kétmillió forintból már lehet stílusos, elegáns és szerethető kocsit venni a családnak, amely nem ellenszenvet, hanem elismerést vált ki.
Hasznos rokon a Mondeo
Újonnan sokan fintorogtak a Jaguar X-Type pórias rokonsága miatt, de használtan átértékelődnek a 2001-2007 közötti Ford Mondeótól örökölt alapok. Bár a technikának csak egy kis része rokon a korabeli Mondeóéval, a közösködésen kár bánkódni.
Itthon a brit autóknak stabilan rossz a híre, de akinek saját tapasztalata van vele, az nem szokott az út szélén integetni a tréleresnek.
A 2004 utániakban a technika alapvetően jól működik és lehet olyan műhelyt találni, ahol láttak már Jaguart, de olcsóbbak a márkaszervizeknél (például ők). Ha nem pont viszkokuplungot kell cserélni a 4×4-esen, akkor a fordos szakik sem tárják szét a kezüket az X-Type láttán.
Az első kombi és dízel a Jaguartól
Akik – szemben velem – hisznek egy kétmillió alatti TDCi Mondeóban, azok ugyanezt a motort a Jag nagyságrendekkel szebb és jóval szűkebb kasztnijával is megkapják. A dízelek közül a 130 lóerős is bikás, a 2,2-es egyenesen letaglózó és csak 5,5-9 litert fogyasztanak.
Hátrányuk a sokkal magasabb, az első időszakban évi 30-70 ezer kilométeres futásteljesítmény és az ebből fakadó elhasználtság.
Mint a legtöbb dízelnél, itt is cserét vagy tisztítást igényelhet a kipufogógáz-visszavezető, EGR (Exhaust Gas Recirculation) néven ismert szelep, 100 ezrenként százezerért kellhet új injektor, rossz esetben egyszerre mind a négy hengerhez, míg a turbók felújítására kímélet függvényében 100-180 ezer kilométer után van szükség, 150-200 ezer Ft közötti összegért.
Mivel a dízelekben a kettős tömegű lendkerék is viheti a pénzt, talán mégsem butaság szerelő helyett tankolásra költeni többet egy V6-os benzinessel, hogy erő is legyen a csajozós formaterv mellé.
Minden benzines V6
A 2,5 és a háromliteres hathengeressel is csak nagy fordulaton sejlik fel a 196 illetve 230 lóerő, cserébe elviselhető a fogyasztásuk: nyílt úton 8-10, városban 13-16 literrel elmennek. Ezt nem könnyű kifizetni, de sokat lehet autózni azokból a százezrekből, amit a vételáron megfogtunk a német konkurensekhez képest.
Az automata váltós darabokat kerüljük el, a viszkokuplungos összkerékhajtástól nem kell nagyon tartani, ami a 2,1 literest kivéve alapáron jár a benzinesekhez.
A négykerék-hajtásúakban a rázkódó kardántengellyel akadhat gond, amit sajnos csak a kardán cseréjével lehet orvosolni. Még nagyobb kiadás az olajat eresztő viszkokuplung hibája, de ez ritka.
Elegáns és nem drága
Annál gyakrabban égnek ki a bajosan cserélhető fényszóróizzók. Aki sokat jár Budapesten, az a futóműre is költeni kényszerül, de ez a dízelek hibalehetőségeivel együtt bármilyen autóra igaz.
Alternatívaként elsőnek a Rover 75 adódik, amely nem egy Nissan Sunny, de aki beleszeret, annak megéri kockázatot. Az alkatrészáraktól nem kell fázni, Csepelen (a főváros déli részén) van egy normális árakkal dolgozó bontó, ahol a jobbkormányos donorokból kipakolnak bármit, legyen az automata váltó vagy komplett ülésgarnitúra.
Mellette: elfogadható megbízhatóság, stílusos design, gazdag felszereltség, fölényes úttartás (4×4), pontos kormányzás
Ellene: kizárólag 2 liter feletti benzines motorok, tökéletlen rugózási kényelem, szűk láb- és fejtér, közepes minőségérzet
Helyette: Saab 9-3 vagy Cadillac BLS a C Vectrából, bátrabbaknak Rover 75